arrow

Наші новини

27 Березня 2024
Керівник кримінальної практики Nota Group Юрій Краско запропонував зміни до КПК щодо ліквідації можливостей неправомірного втручання правоохоронних органів у бізнес
25 березня в Києві відбувався Конгрес "Реформа системи публічних фінансів – шлях до відновлення України". Захід організували ТПП, АППУ, СУП, CEO Club, Software Ukraine, ВАР, ІТ-Ukraine, Board, Укрхарчопром, ВПАП, Нафтогазова асоціація України, АПР, УКА, УФІБ, УАПП, УКАБ, Kharkiv ІТ Cluster, CLUB100, CFO Club. Конгрес відбувався за організаційної підтримки Української Ради Бізнесу, Ради міст ЗахистиФОП, Коаліції бізнес-спільнот за модернізацію України, Національної бізнес-коаліції, Нацплатформи МСБ. У Конгресі також взяли участь народні депутати України та представники державних органів. Під час події представники влади поділилися планами щодо першочергових реформ, а представники аналітичних центрів та бізнесу презентували спільні напрацювання щодо необхідних економічних та податкових змін для відновлення та розвитку економіки. Учасники конгресу обговорили спільне бачення влади, бізнесу, експертів щодо інституційних, податкових та регуляторних змін, необхідних для сталого розвитку України. «Nota Group» на Конгресі була представлена керівником кримінальної практики та адвокатом Юрієм КРАСКО. Він запропонував та передав для подальшого розгляду пропозиції про зміни та доповнення до КПК України, спрямовані на ліквідацію можливостей для непропорційного втручання правоохоронних органів у бізнес. Пропозиції полягають у наступному: З метою недопущення блокування та зупинки бізнесу пропонується ввести категорію критично важливого майна – такого, яке, по суті, є джерелом доходу для володільця. Відповідно, пропонується низка обмежень для органів слідства щодо: - можливості визнання його речовим доказом; - випадки його залишення володільцю при зберіганні як речових доказів; - заборони вилучати його у випадках, коли воно не відповідає ознакам речових доказів; - можливість накладення арешту на нього тільки за наявності обмеженого кола випадків; - і головне – пропонується заборона на обмеження у використанні вказаного майна, тобто, якщо воно і буде арештовано, то тільки без заборони на його використання; - також пропонується виклик володільця при розгляді слідчим суддею клопотання про арешт такого майна; - інші пропозиції, спрямовані на збільшення можливостей залишення вказаного майна у користуванні володільця. З метою кваліфікованого експертного визначення розміру шкоди Державі при привласненні та розтраті майна, передбаченим ст. 191 КК України (досить часта стаття при розслідуваннях по державним закупівлям, об’єктам, які, начебто були державні, як по «справі Мазепи», а також по ст. 212 КК України, пропонуються випадки обов’язкового проведення експертизи у кримінальних провадженнях по вказаній категорії правопорушень. Також пропонується, що підозра не може бути повідомлена раніше проведення експертизи у вказаних випадках. Тим самим мінімізується можливість зловживань слідчими, коли підозри повідомляються передчасно на підставі якихось аналітичних висновків, протоколів огляду тощо, а потім обираються запобіжні заходи із відповідними наслідками для бізнеса. З метою припинення зловживань слідчих, коли шляхом зміни підозри сторона захисту позбавляється можливості її оскарження після спливу встановлених строків, внаслідок чого вказані строки при кожній зміні підозри починаються знову, пропонується закріплення норми, коли зміна підозри не впливає на вказані строки і її можна оскаржувати разом із первісною підозрою, не чекаючи спливу нових строків. З метою протидії самовільній кваліфікації кримінальних правопорушень за заявами осіб про внесення відомостей до ЄРДР, коли особа з самого початку може із заявника перетворитися на свідка і т.п., пропонується, у випадку задоволення скарги слідчим суддею, зобов’язати слідчого, дізнавача, прокурора вносити відомості до ЄРДР саме за правовою кваліфікацією, зазначеною у заяві заявника. У слідчого є всі процесуальні інструменти, щоб вже в процесі досудового слідства об’єктивно дійти до висновку про іншу кваліфікацію злочину, у разі потреби. З метою внесення ясності у порядок повідомлення слідчим, дізнавачем, прокурором про задоволення клопотання про процесуальні дії, пропонується встановлення стоку на направлення такого повідомлення особі, яка заявила клопотання. Одна з найважливіших пропозицій: встановлення персональної відповідальності правоохоронців, за підписами яких відбувається тиск на бізнес. На слуху завжди ім’я жертви, як у багатьом відомій «справі Мазепи», однак ніхто не знає ініціатора таких кейсів, а виконавці, які безпосередньо підписують та реалізують несправедливі процесуальні документи та дії завжди залишаються «у тіні».
Детальніше

26 Березня 2024
Внесено зміни до Порядку користування землями водного фонду, – коментар керівника практики з нерухомості та будівництва компанії з розвитку бізнесу «Nota Group» Олександра Слободянюка для «Вокс Україна»
«Індекс реформ» та «Вокс Україна» у 230 випуску свого дослідження, серед інших нормативних актів приділили увагу Постанові Кабінету Міністрів України від 23 січня 2024 р. № 80 «Про внесення змін до Порядку користування землями водного фонду» (надалі – Порядок). Порядком унормовується механізм користування землями водного  фонду, виконання комплексу водоохоронних заходів і проведення експлуатаційних робіт для створення сприятливих умов утримання таких земель. Новий порядок доповнює перелік земель, що належать до земель водного фонду, островами і прибережними смугами, не зайнятими лісами, землями, зайнятими водосховищами, а також штучно створеними земельними ділянками в межах акваторій морських портів. Олександр Слободянюк, керівник практики з нерухомості та будівництва компанії з розвитку бізнесу «Nota Group» у коментарі   щодо дослідження зупинився на ключових змінах, які вносить постанова у чинний порядок користування землями водного фонду. Тож: «Ключові зміни до “Порядку користування землями водного фонду” в редакції постанови КМУ №80 від 23 січня 2024 року такі: До земель водного фонду додано нові категорії. До них тепер належать водосховища, острови без лісів, прибережні захисні смуги, штучні земельні ділянки в акваторіях морських портів. Розширено перелік дозволених робіт на землях водного фонду. Зокрема врегульовано проведення днопоглиблювальних робіт. Це дозволить більш ефективно використовувати ці землі, але потребуватиме ретельного контролю з боку відповідних органів влади. Встановлено додаткові обмеження на таких землях, зокрема заборонено випалювання сухої рослинності або її залишків. Це важливий крок для захисту земель водного фонду від забруднення, деградації та пожеж. Уточнено систему державного контролю за використанням та охороною земель водного фонду. Державний контроль здійснюється: Держгеокадастром та його територіальними органами; виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (за наявності відповідного рішення ради); Держекоінспекцією та її територіальними органами. Змінено процедуру надання земель водного фонду у користування, виключено згадки про надання земель водного фонду у постійне та тимчасове користування. Це може свідчити про перехід до більш гнучких форм користування землями водного фонду, що відповідає сучасним потребам та викликам. Потенційні зміни: Для землевласників: – Збільшення категорій земель, що відносяться до водного фонду. – Зміна дозволених видів діяльності на цих землях. Врегулювання актуальних потреб для будівництва та обслуговування інфраструктури. – Посилення державного контролю. Для користувачів земель: – Введення нових обмежень та вимог при використанні таких земель. Для органів влади: – Розширення повноважень з контролю за використанням земель водного фонду. Наслідки такого рішення залежатимуть від рівня прозорості діяльності контролюючих органів. – Збільшення обсягів роботи з оформлення нових договорів користування, що підвищить навантаження на відповідні органи влади. Для екології: – Покращення екологічного стану земель водного фонду через зменшення ризиків забруднення та деградації».
Детальніше

25 Березня 2024
Керівник практики захисту персональних даних «Nota group», президент асоціації Digital Ukraine Олена Колченогова взяла участь у міжнародному форумі «AML and KYC in Digital world»
20 березня відбувся міжнародний захід «AML and KYC in Digital world» - форум присвячений банківському законодавству, ризик-орієнтованим підходам верифікації клієнтів, законодавства щодо протидії легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом, та функціонуванню банківського сегменту в цілому. Організатори «Business format group». Захід проходив за підтримки «Compliance hub» та ряду вітчизняних та зарубіжних ЗМІ. Доповідь Олени Колченогової, керівника практики захисту персональних даних «Nota group», президента асоціації Digital Ukraine була присвячена темі: «Особливості надання інформації про беніфіціарів та хто такі клієнти з високим ступенем ризику». Олена Колченогова розглянула значні зміни, що сталися в удосконаленні регулювання кінцевої бенефіціарної власності та структури власності юридичних осіб протягом останніх двох років в Україні. Ці зміни мають на меті поліпшення механізмів отримання та виявлення достовірної інформації про кінцевих бенефіціарних власників та про структуру власності, відповідність міжнародним стандартам, а також збільшення відповідальності за неправдиву інформацію. У зв'язку з цими нововведеннями було налагоджено механізми обміну інформацією між Міністерством юстиції та Міністерством фінансів, а також запроваджено механізм виявлення та виправлення неправдивої та некоректної інформації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб. Цей механізм передбачає обов'язок органів державної влади чи правоохоронних органів, а також суб'єктів фінансового моніторингу інформувати відповідні владні органи у випадку виявлення неправдивої чи некоректної інформації щодо бенефіціарів. Міністерство юстиції має обов'язок повідомити Державного реєстратора, що може вжити заходів до виправлення ситуації. Відповідальність за невідповідність інформації може бути значною і сягати від 17 000 до 340 000 гривень. Це стимулює юридичні особи до більшої уваги до подання правдивої та точної інформації. Щодо клієнтів із високим ступенем ризику, кожен суб'єкт фінансового моніторингу встановлює їх самостійно з урахуванням різних факторів, таких як місце реєстрації клієнта, тип послуг та їх канали, залучення третіх осіб або посередників тощо. В цілому, виконання вимог щодо розкриття бенефіціарних власників та встановлення внутрішніх процедур контролю ризику є необхідними кроками для відповідності міжнародним стандартам і відновлення довіри до бізнесу.
Детальніше

15 Березня 2024
“Несподівані” активи можуть працювати на вас
Сьогоднішню розповідь в рубриці «NOTAтки про статки»  хочемо почати з цікавої і дуже повчальної історії. Ця подія відбулася цього року в США. За повідомленням The New York Times 93-річна Рут Готтесман пожертвувала Медичному коледжу Альберта Енштейна в Нью-Йорку 1 млрд доларів, які вона отримала у спадок після смерті чоловіка у вигляді акцій Berkshire (велика американська холдингова інвестиційна компанія) https://investory.news/vdova-pozhertvuvala-1-mlrd-u-viglyadi-akcij-berkshire-medichnomu-koledzhu/ . Завдяки її пожертві майбутні студенти медичного коледжу навчатимуться в ньому безкоштовно. А ті, хто вже здобувають освіту там, отримають необхідні відшкодування. Почувши цю новину, деякі студенти почали плакати. Адже борги за навчання багатьох з них перевищували 200 000 доларів. Та найцікавішим в цій історії є той факт, що за словами жінки, вона не підозрювала про наявність цього пункту в заповіті чоловіка. І тому спочатку навіть не могла уявити, куди можна витратити таку велику суму. В чому ж користь цієї історії для нас і наших статків? Все просто. Давайте поставимо собі запитання, чи завжди ми в курсі всіх активів, пасивів, заощаджень і навіть боргів нашої «другої половинки» або інших рідних та близьких. Іноді після смерті близької людини можуть залишитися певні активи, і ви не матимете жодного уявлення про те, що з ними робити. Адже це можуть бути не лише гроші та нерухомість, але й цінні папери, корпоративні права компаній, борги і зобов’язання. Іноді такою близькою людиною можете стати ви, і тоді вже ваші рідні у випадку вашої смерті не знатимуть, як розпоряджатися залишеними вами статками. Життя непередбачуване. Ми не можемо знати, що буде завтра. Саме тому вже сьогодні кожен з нас повинен мати свого фінансового консультанта, якому можна довірити ці делікатні питання. Спеціалісти компанії «Nota group» проконсультують вас і нададуть поради, як зробити так, щоб «несподівані» активи працювали на вас або на ваших рідних. А у випадку наявності боргів наші консультанти запропонують шляхи, як мінімізувати збитки та затрати. Тож, звертайтеся до нас, ми вирішимо всі ваші фінансові проблеми, і далі все буде – як по нотам!
Детальніше

14 Березня 2024
Істотні умови договору: коли договір вважається укладеним
Є широкий спектр обставин, за яких одна сторона може стверджувати, що договір є неукладеним, а інша сторона таке твердження буде спростовувати. Закон пов'язує укладеність договору з досягненням сторонами всіх його істотних умов. Тож спробуймо з'ясувати, що таке істотні умови договору та коли договір вважається укладеним. Для того щоб договір був чинним і мав юридичну силу, він повинен відповідати певним умовам, закріпленим у законодавстві. Так, договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх його істотних умов. Це правило закріплено в ч. 1 ст. 638 ЦК України. За нормами цієї ж статті істотними умовами договору є умови про предмет договору; умови, визначені законом як істотні або необхідні для договорів цього виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї зі сторін має бути досягнуто згоди. Аналогічне положення закріплено в ч. 2 ст. 180 ГК України: господарський договір вважається укладеним, якщо між сторонами в передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо всіх його істотних умов. Істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів цього виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї зі сторін має бути досягнуто згоди. Частиною 3 ст. 180 ГК України визначено, що, укладаючи господарський договір, сторони зобов'язані в будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Умови про предмет за приписами ч. 4 ст. 180 ГК України в господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) і кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості. Питання ціни врегульовано ст. 632 ЦК України, відповідно до якої ціну в договорі встановлюють за домовленістю сторін, і ст. 189 ГК України, де сказано, що ціна є вираженим у грошовій формі еквівалентом одиниці товару (продукції, робіт, послуг, матеріально-технічних ресурсів, майнових та немайнових прав), що підлягає продажу (реалізації), який потрібно застосовувати як тариф, розмір плати, ставки або збору, крім ставок і зборів, використовуваних у системі оподаткування. Строком дії господарського договору, за приписами ч. 7 ст. 180 ГК України, є час, упродовж якого існують господарські зобов'язання сторін, що виникли на основі цього договору. На зобов'язання, що виникли у сторін до укладення ними господарського договору, не поширюються умови укладеного договору, якщо договором не передбачено інше. Закінчення строку дії господарського договору не звільняє сторін від відповідальності за його порушення, що відбулося під час дії договору. Цікавою є практика, сформована у справі № 904/3074/18 (постанова Касаційного господарського суду у складі Верховного суду від 01.11.2019), де суди дійшли висновку про те, що передумовою для визнання зобов'язань між договірними сторонами є встановлення факту виникнення цих зобов'язань саме на підставі умов і на виконання відповідного договору. Водночас сплату однією стороною грошових коштів другій стороні поза межами платежів, передбачених договором чи договорами, не може бути визнано такою, яку здійснено на підставі відповідного договору. Суди на підставі наданих сторонами пояснень і доказів установили, що договір постачання не можна вважати укладеним, оскільки сторони не досягли згоди щодо всіх істотних умов договору, зокрема щодо предмета договору (щодо виробника товару). Так, у матеріалах справи позивач надав копії рахунка, де вказано різну кількість товару (рулон оцинкований) і різну вартість, а також немає підпису вповноваженої особи відповідача й відбитку печатки підприємства. У наданій відповідачем копії рахунка було вказано вартість товару, яка відрізнялася від вартості, зазначеної в наданих позивачем копіях рахунка, а також не було відомостей про виробника товару. Водночас позивач наполягав на тому, що саме надані ним копії рахунка відповідач виставив на оплату за усною угодою. Аналогічної позиції дотримувався відповідач, але щодо наданої ним копії рахунка. У матеріалах справи немає доказів на підтвердження одержання позивачем від відповідача рахунка з визначенням країни виробника товару або доказів надсилання (вручення) відповідачем рахунка позивачу, у якому не було зазначено країни виробника товару. Тож до спірних правовідносин сторін суд застосував норми не зобов'язального права, а ст. 1212 ЦК України, яка визначає, що особа, яка набула майно або зберегла його в себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно й тоді, коли підстава, на якій його було набуто, згодом відпала. Водночас, якщо сторони вчинили дії, спрямовані на виконання умов договору, які, на думку однієї сторони, є неукладеним з огляду на те, що сторони не погодили всі істотні умови, тоді такі дії необхідно оцінювати з погляду цивільного законодавства та надавати їм відповідну оцінку. У справі № 906/355/19 були наявні договір, додаток і специфікація, підписані лише позивачем та з печаткою відповідача. Водночас три зазначені документи в оригіналах надано до суду не було. Своєю чергою, відповідач заперечував факт укладення між учасниками справи договору постачання й додатків до нього, а також факт постачання товару. Суди на підставі власної оцінки всієї сукупності вказаних вище доказів дійшли висновку про те, що матеріалами справи підтверджено наявність договірних відносин між позивачем і відповідачем щодо постачання товару за договором і виконання сторонами його умов. Тож у разі доведення, що спірний договір його сторони виконують, це виключає кваліфікацію договору як неукладеного. Зазначена обставина також виключає можливість застосування до спірних правовідносин ч. 8 ст. 181 Господарського кодексу України (у редакції, чинній на час розгляду справи), відповідно до якої визнання договору неукладеним (таким, що не відбувся) може бути на стадії укладання господарського договору, якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних його умов, а не за наслідками виконання договору сторонами. Такі висновки викладено в постановах Верховного Суду від 11.10.2018 р. у справі № 922/189/18, від 06.11.2018 р. у справі № 926/3397/17, від 09.04.2019 р. у справі № 910/3359/18, від 29.10.2019 р. у справі № 904/3713/18, від 19.02.2020 р. у справі № 915/411/19. Аналогічну правову позицію висловив і Верховний Суд України в постановах від 23.09.2015 р. у справі № 914/2846/14 і від 06.07.2016 р. у справі № 914/4540/14. У сучасних реаліях є додаткові обставини, які суди розглядають у контексті укладення договорів. Так, у межах справи № 910/19426/21 суди розглянули спір щодо того, що відповідач протиправно ухиляється від підписання договору на закупівлю за результатом тендеру, у якому тендерну пропозицію позивача визнано найбільш економічно вигідною та за наслідками якого відповідач оприлюднив повідомлення про намір укласти договір із позивачем. Беручи до уваги те, що оприлюднене відповідачем оголошення про проведення відкритих торгів щодо закупівлі приладів для вимірювання величин (дефектоскопи) і тендерна документація за своєю суттю є пропозицією з визначенням усіх істотних умов і наданням проєкту договору, а тендерна пропозиція позивача – згода на укладення договору на умовах і в порядку, визначених відповідачем, суд вважав, що визначення відповідачем переможця процедури закупівлі – позивача та оприлюднення повідомлення про намір укласти з ним договір є фактичним узгодженням сторонами всіх істотних умов правочину й досягненням згоди на його укладення за цих умов. Тому ухилення замовника від належного виконання покладеного на нього умовами проведеної закупівлі обов'язку щодо укладення договору про закупівлю з учасником, якого визнано переможцем процедури закупівлі, є порушенням ст. 33 Закону України "Про публічні закупівлі", а відповідні дії замовника щодо скасування процедури закупівлі та ухилення від укладення договору є протиправними (аналогічний висновок також викладено в постанові Верховного Суду від 30.09.2021 р. у справі № 922/3928/20). Водночас Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду, скасовуючи рішення Господарського суду міста Києва від 14.02.2022 й постанову Північного апеляційного господарського суду від 10.04.2023 у цій справі та передаючи її на новий розгляд, зазначив, що зі змісту резолютивної частини рішення вбачається, що виробником продукції є АТ "Фірма ТВЕМА", м. москва, російська федерація. Постанову суд апеляційної інстанції виніс 10.04.2023, тобто після початку повномасштабного вторгнення та розриву зв'язків із країною-агресором (російська педерація). Утім, суд апеляційної інстанції не з'ясував питання можливості / неможливості виконання договору постачання, враховуючи виробника продукції. Також у контексті принципу верховенства права необхідним є дослідження наявності / відсутності підстав для застосування в цьому випадку постанови Кабінету Міністрів України "Про забезпечення захисту національних інтересів за майбутніми позовами держави Україна у зв'язку з військовою агресією Російської Федерації" від 03.03.2022 р. № 187 (зі змінами). Тобто після початку повномасштабного вторгнення та розриву зв'язків із країною-агресором (російська федерація) виконання такого договору було б неможливим. Тож, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги позивача про визнання укладеним договору на закупівлю, оголошену в електронній системі закупівель Prozorro, не підлягають задоволенню. ВИСНОВОК: Отже, питання визначення істотних умов договору є важливим для уникнення подальших спорів щодо укладеності договору та забезпечення належного виконання сторонами своїх зобов'язань. Для мінімізації всіх можливих ризиків необхідно визначати всі істотні умови на етапі укладення договору, щоб в подальшому не передавати спір на розгляд суду. Джерело: https://uz.ligazakon.net/#/articles/EA017427
Детальніше

12 Березня 2024
«Notaтки про статки»: ми змусимо ваші активи працювати на вас!
Компанія “Nota Group” впроваджує нову рубрику – “Notaтки про статки”, де ми будемо розбирати цікаві кейси та ділитися корисною інформацією. Розпочнемо з порад керівника фінансового департаменту, партнера “Nota Group” Дмитра Рибальченка. Дмитро розповідає, що до фінансового департаменту “Nota Group” звернувся клієнт щодо налаштування управлінської звітності. В результаті роботи, а саме: під час аналізу активів клієнта, було виявлено сотні мільйонів гривень, які знаходяться на його рахунках «без діла». Іншими словами, активи не працювали, а тому не приносили жодного прибутку. Яку ж пораду надали наші фахівці? «Ми запропонували нашому клієнту укласти договір з нашим партнерським банком, згідно з яким йому нараховуються відсотки на залишок коштів банківського рахунку. Дохід у вигляді відсотків, який за нашою порадою отримав клієнт, значно перевищив усі витрати на впровадження модулю управлінської звітності. Клієнт був задоволений результатом співпраці з нами і навіть сплатив нам додаткову винагороду за добре виконану роботу та надану пораду», - зазначає Дмитро Рибальченко. Таким чином, звернувшись до компанії “Nota Group”, ви не лише отримаєте якісно виконану роботу, але й зможете отримати поради щодо діяльності вашої компанії та одержання додаткового прибутку з джерел, про які ви могли навіть не здогадуватись. Хочемо наголосити, що компанія “Nota Group” – це як сімейний лікар, до якого краще звертатися з самого народження вашої компанії. В такому випадку “Nota Group” зможе не тільки вчасно та якісно надати необхідну допомогу і покращити ваш фінансовий стан, але й убезпечить вас від багатьох потенційних проблем у майбутньому. І надалі у вашому бізнесі все піде, як по нотам!
Детальніше

7 Березня 2024
Робота під час війни: лайфхаки для збереження команди І що бізнес може запропонувати цінним працівникам
Найбільші 50 IT-компаній України фіксують зменшення загальної кількості фахівців. Протягом минулого року їхня кількість скоротилася на 11,5%, або на 10 656 співробітників. Водночас про 2000 незаповнених вакансій звітує «Укрпошта» і очікує на нестачу чоловічої робочої сили. Це тільки два приклади з тих багатьох, що свідчать про суттєві зміни на ринку праці. З іншого боку, попри ці та інші виклики, що постають перед роботодавцями під час війни, останні продовжують працювати й намагаються зберегти команду. Які можливості варто використовувати для забезпечення подальшої роботи та збереження персоналу, розповіла Mind директорка департаменту кадрового супроводу та HR компанії з розвитку бізнесу Nota Group Яна Декусар. Коли треба напружити всі сили та швидко вирішити складне бізнес-завдання; вкрай обмежені дедлайни, а кінця-краю запланованим за проєктом роботам не видно. Коли виробництво – це серія складних бізнес-процесів, що іноді пов’язано з понаднормовим робочим днем. Коли половина персоналу виїхала за кордон, а функції залишилися ті самі й на співробітників випадає подвійне навантаження. Як за наявності всіх цих факторів уникнути професійного вигоряння співробітників, не втратити найкращі зіркові кадри, зберегти, а то й примножити результати бізнесу та кадровий потенціал? До повномасштабного вторгнення в середньому працівник змінював роботу кожні два-чотири роки. Протягом двох воєнних років кадрова міграція працездатного населення досягла піка. Війна призвела до масового виїзду людей із країни, багато найманих працівників втратили роботу через руйнування підприємств чи релокацію бізнесів, або виробництва залишилися на окупованих територіях. Крім того, лишилися без роботи й ті громадяни, що вимушені були переїхати до інших регіонів або через загальну переорієнтацію економіки. З одного боку, маємо величезний дефіцит кваліфікованих кадрів, а з іншого – значну кількість людей, що прагнуть змінити роботу чи отримати перекваліфікацію або влаштуватися за свою спеціальністю, але в новому регіоні. З огляду на ці фактори під час пошуку співробітників слід враховувати всі сучасні тенденції, що сформовані на ринку праці. У яких галузях наразі спостерігається дефіцит кадрів? Це всі види виробництв, сільське господарство, логістика та IT. Станом на 1 січня 2024 року в Державній службі зайнятості було зареєстровано 96 120 офіційно безробітних, і хоча ми бачимо позитивну динаміку в цьому питанні, якщо порівнювати з 2023 роком (на 1 січня 2023 року нараховувалося 186 508 людей), цифра хоч і зменшилася майже вдвічі, але все ж залишається досить значною. Складні часи потребують нестандартних підходів. Слід зосередитися на тому, як утримати співробітника та запропонувати йому певні преференції, бонуси чи можливості для розвитку. Доволі поширеними є випадки, коли співробітник звільняється через те, що досягнув межі розвитку саме в цій компанії на цій посаді. Тобто вже нікуди розвиватися, або роботодавець нічого не пропонує натомість, щоб зберегти цінного співробітника. За таких умов величезна кількість талантів може перебувати в перманентному пошуку кращого варіанту. Як запобігти плинності кадрів? Слід запровадити практику горизонтального розвитку, залученість до проєктної роботи: у рамках одного підприємства підключати цінного співробітника до інших проєктів. Впровадити програму наставництва та стимулювати працівників, які долучені до такої програми. Стимулювати професійне навчання та підвищення кваліфікації. Компанія може навіть оплачувати навчання співробітника в міжнародних школах і вишах. Така інвестиція у працівника не лише розширює його професійні горизонти, а й стає запорукою можливості виконувати складніші завдання на ключових посадах у компанії. Щоб привабити найкращих і найрозумніших, компаніям слід подбати про розвиток власної репутації. Імідж кращого роботодавця можна формувати не лише за допомогою участі у професійних рейтингах чи опитуваннях. Не зайвим буде запропонувати цінному співробітнику широку лінійку бонусів і додаткових можливостей, що стане одним з аргументів для підтримки його лояльного ставлення до компанії, заохочуватиме залишатися надовго й навіть мотивуватиме до залучення нових співробітників. Лайфхаки для збереження команди Слід переглянути підхід до переміщень персоналу всередині фірми. Деяким працівникам варто надати можливість удосконалювати навички в межах своїх посадових обов’язків. Проте багато хто потребує гнучкого підходу, і частині персоналу доцільно запропонувати нову роль у компанії задля уникнення професійного вигоряння. Причому це може бути як вертикальне переміщення, так і горизонтальне – до прикладу, перехід на новий проєкт. Іноді навіть горизонтальний кадровий розвиток дозволяє співробітнику перезавантажитися, «додати» у професійних навичках і, можливо, знайти роботу, яка його задовольнить за всіма параметрам. Усе частіше й частіше причиною для звільнення стає порушення так званого work-life balance. Для того щоб запобігти звільненню із цих причин, компанії пропонують додаткові інструменти. Наприклад, практикують програми тривалих відпусток – до трьох місяців, які співробітник за потреби може використати, а потім повернутися на свою позицію. Якщо у працівника є ознаки професійного вигоряння, тривала відпустка може запобігти проблемі його ймовірного звільнення. За цей час працівник встигне відпочити, підвищити рівень стресостійкості, отримати нові емоції та з новими силами повернутися до роботи. Також можна запропонувати працювати неповний робочий день і самостійно розподіляти робочий час. Усе більше роботодавців надають можливість працювати віддалено або пропонують комбінований графік роботи для гармонійного поєднання роботи та часу на сім’ю. Скажімо два-три дні роботи в офісі, інші дні – дистанційно. Досвід Данії – як зробити працівників щасливими Є ще один рецепт, як поліпшити життя людини на робочому місці, де вона проводить третину свого життя. У цьому нам допоможе британська журналістка Гелен Рассел (Helen Russell) яка прожила рік у Данії та написала там книжку  «Рік хюґе по-данськи: секрети найщасливішої країни у світі». «Хюґе» можна описати як мистецтво, вміння бути щасливим «по-скандинавські». Авторка приходить до висновку, що це – комплексна річ: від вжитих державою заходів до внутрішнього світовідчуття. За її словами, коли у світі зазвичай борються за підвищення зарплат – у Скандинавії відвойовують право на більшу кількість вільного часу для себе. Також у Данії переймаються тим, що робота, крім того, що має приносити гроші, має бути ще й цікавою. Є у данців навіть таке поняття «щастя від роботи». «У данців склався прекрасний баланс між роботою та особистим життям, який і робить їх щасливими», – підсумовує авторка. Тривалість робочого тижня в Данії – 34 години. Щорічно роботодавці надають працівникам 5-тижневу оплачувану відпустку. Тобто данці працюють по 18,5 дня на місяць. Від цього всього у співробітників формується позитивний настрій. Своєю чергою останній підвищує продуктивність праці на 12%: країна – на 3-му місці в Європі за показниками продуктивності праці та на 1-му – за умовами ведення бізнесу в Європі. Тож рецепт збереження персоналу в кожного роботодавця свій, однак фахівці з добору та розвитку персоналу завжди зможуть знайти нестандартні підходи й додати свіжу ноту в будь-яке управлінське рішення, так, щоб «бізнес-оркестр» зазвучав по-новому. Автор: Яна Декусар, директорка департаменту кадрового супроводу та HR компанії з розвитку бізнесу Nota Group Джерело: mind.ua
Детальніше

5 Березня 2024
Чи існують місця, де точно заборонено вручати повістки, – розʼяснює адвокат Антон Маринич
Повістками військовозобов’язаних оповіщають про необхідність з’явитись до ТЦК під час мобілізації. Чітких правил, де саме можуть вручати повістку, законами не прописано. Але є нюанси, які треба враховувати. Чи є місця, де точно не вручать повістку, пояснює адвокат та провідний юрисконсульт компанії Nota Group Антон Маринич. Що мають вказувати у повістці Повістку за правилами видають на ім’я конкретного громадянина, вона має містити його ПІБ, адресу місця реєстрації або проживання, номер повістки, номер і дату розпорядження ТЦК. Також в документі мають бути: дата і час та адреса ТЦК та СП, куди треба з'явитись; посада та ПІБ керівника ТЦК та СП, який сформував повістку; підпис керівника ТЦК та СП; дата видачі повістки; печатка ТЦК та СП. Розписку або "корінець" повістки, де розписалася людина про отримання документу, залишають у ТЦК та СП. Чи є місця, де повістки вручити не можуть Постановою КМУ № 154 затверджено "Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки". Воно визначає, що представники ТЦК і СП оповіщають громадян "незалежно від місця їх перебування на військовому обліку". "Оповіщення проводять не тільки врученням повістки. Його можуть проводити і роботодавці або органи місцевого самоврядування. Це робиться, щоб люди прибули до ТЦК в терміни, які зазначені в отриманих ними документах", – пояснює Антон Маринич. Фото: Повістки можуть вручати будь-де, бо конкретних місць в законах не прописано (zmi.ck.ua) До ТЦК військовозобов'язані можуть прибути для: взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період; оформлення військово-облікових документів; проходження медичного огляду; направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу. За правилами військового обліку, призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні перебувати на військовому обліку за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання – у відповідних ТЦК та СП. "Незважаючи на перебування на військовому обліку у військкоматі за своїм місцем проживання, будь-який ТЦК та СП може здійснювати оповіщення громадян, які не перебувають у них на обліку. Це призводить до того, що громадяни, які наприклад перебувають у службових відрядженнях або їдуть у інше місто на декілька днів, можуть отримати повістку про явку до військкомату не за їх місцем обліку. При тому явка за такою повісткою є обов’язковою", – додає він. Тобто навіть якщо людина вже стоїть на військовому обліку, нову повістку все одно можуть вручити. Наприклад, якщо чоловік поїхав у відрядження в інше місто. В законах не прописано конкретних місць, де можна вручати повістки, а де заборонено. За таких обставин повістку можуть вручати у будь-якому місці і незалежно від того, чи перебуваєте ви на військовому обліку у військкоматі за місцем вручення. Фото: Є випадки, коли повістки вручають вже заброньованим працівникам (колаж РБК-Україна) За законопроектом №10449, по встановленню місць вручення повісток нових змін не пропонують, каже юрист. Але можуть доповнити доповнити статтю 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (обов’язки громадян) таким: "У разі отримання повістки (доведення розпорядження) про виклик до ТЦК та СП громадянин зобов’язаний з’явитися у зазначене у ній (ньому) місце та строк". "Були випадки, коли вручали повістки заброньованому працівникові, коли він був у дводенному службовому відрядженні в іншому місті. Коли той проігнорував явку за такою повісткою, ТЦК та СП ініціювало процедуру притягнення до адміністративної відповідальності і в результаті заброньований працівник отримав штраф за порушення правил військового обліку, який надалі був примусово стягнутий виконавчою службою", – згадує випадок Антон Маринич. Тим часом до законопроекту щодо мобілізації внесли вже більше 4 тисяч правок. Зокрема, пропонують, щоб електронний кабінет був правом, а не обов'язком. Фахівець пояснив РБК-Україна, як може працювати е-кабінет у разі прийняття закону. Автор: КАТЕРИНА ГОНЧАРОВА Експерт: АНТОН МАРИНИЧ Джерело: РБК-Україна
Детальніше

5 Березня 2024
Антон Маринич пояснив, як може працювати е-кабінет при проведенні мобілізації
7 лютого Верховна Рада підтримала в першому читанні проект закону №10449, який у разі прийняття змінить низку правил мобілізації. Одна з пропозицій – запустити механізм надсилання повісткок через електронний кабінет військовозобов'язаного. Але у Верховній Раді обговорювали питання електронного кабінету і поки ввжають, що реєстрація в ньому має бути правом, а не обов'язком. Поки єдиного прийнятого рішення немає, в яких варіантах можуть реалізувати розсилку електронних повісток на практиці, і якщо чоловік заявляє, що користується кнопочним телефоном без інтернету – чи буде це вагомим аргументом, у коментарі РБК-Україна пояснює адвокат та провідний юрисконсульт компанії Nota Group Антон Маринич. Як можуть оповіщувати про отримання повісток Проектом закону №10449 пропонують встановити у Законі України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" додатковий обов’язок для громадян реєструвати електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, пояснює Антон Маринич. "Проект не деталізує, що робити тим, хто не має технічної можливості для реєстрації. Натомість передбачається, що повістки будуть надходити в електронний кабінет. Законодавець передбачив, що громадяни, у яких відсутній такий електронний кабінет, зможуть отримати повістку особисто або поштою. Тобто має місце варіативність способів оповіщення", – пояснює фахівець. Також за допомогою електронного кабінету можна буде оновити свої облікові дані нарівні з відвідуванням ТЦК та СП або ЦНАПу. Фото: В електронному кабінеті можна буде оновити свої дані без походу в ТЦК (Armyinform.ua) "З одного боку, збільшення варіантів актуалізації своїх даних має розвантажити ТЦК, але з іншого – кожне оповіщення в електронний кабінет зобов’язує здійснити явку до ТЦК, і механізму, який би стримував ТЦК по кількості оповіщень, немає", – додає юрист. Щодо оповіщення, то в електронному кабінеті днем вручення повістки про виклик до ТЦК вважатиметься день отримання ТЦК повідомлення про доставлення такої повістки до електронного кабінету. А коли повістку надіслали до електронного кабінету пізніше 17 години, таку повістку вважатимуть врученою у робочий день, наступний за днем її відправлення, незалежно від надходження до ТЦК повідомлення про її доставлення. В який термін треба буде з'явитись до ТЦК Попри детальний опис оповіщення громадян, проект передбачає, що людина має повідомити про поважні причини для неявки протягом трьох діб, зауважує Антон Маринич. "Це термін рахується від вказаної дати прибуття у повістці. Поважними причинами для неявки можуть бути перешкоди стихійного характеру, хвороба громадянина, дії країни-агресора або інші обставини. Також до поважних причин відноситься смерть близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, бабусі) або близького родича його дружини (чоловіка)", – каже адвокат Nota Group. Якщо ви не повідомили ТЦК про поважні причини неявки та якщо Нацполіція не може затримати його і доставити протягом 15 днів до ТЦК, тоді керівник ТЦК може сформувати "вимогу про виконання обов’язку (обов’язків) військовозобов’язаним, резервістом". Фото: Про поважні причини для неявки до ТЦК потрыбно повыдомити протягом трьох діб (РБК-Україна/Віталій Носач) Таку вимогу, як і повістку, можуть надіслати у електронний кабінет. Якщо військовозобов’язаний не виконає обов’язок, вказаний у вимозі або не з’явиться до ТЦК протягом 10 днів, в такому випадку у ТЦК (за запропонованими змінами проектом) з’являються підстави звертатись до суду, щоб застосувати такі заходи впливу: тимчасове обмеження громадянина у праві виїзду за межі України; тимчасове обмеження у праві керування транспортними засобами; накладення арешту на кошти та інші цінності громадянина. Такі заходи впливу можуть застосувати за рішенням місцевих загальних судів як адміністративних судів, яким підсудні адміністративні справи за зверненням ТЦК. "Можу констатувати, що невиконання обов’язку з реєстрації Електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, що передбачається проектом, потенційно можна розглядати як порушення правил військово обліку, за що передбачена відповідальність статтею 210 КУПаП "Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку (штраф у розмірі від 850 до 1700 гривень)", – додає Антон Маринич. Зверніть увагу. Поки ідея розсилки повісток через електронний кабінет, як і обов'язок реэструвати сам кабінет, перебуває на стадії обговорень, і до проекту закону можуть внести ще багато правок. На сьогодні до законопроекту про мобілізацію загалом венсли вже 4195 правок. Також станом на сьогодні комітет не підтримав норму про те, щоб суди обмежували права людей. Мова про блокування рахунків та обмеження через суд виїзду за кордон. Але це ще попереднє голосування, бо всі норми дискусійні. Раніше президент Володимир Зеленський заявляв, що в Україні змінюють закон про мобілізацію, оскільки документ було ухвалено до війни і він не відповідає реаліям. Автор: КАТЕРИНА ГОНЧАРОВА Експерт: АНТОН МАРИНИЧ Джерело: РБК-Україна
Детальніше