arrow

Наші новини

6 Червня 2023
Податки за кордоном. Чи скасують виплати в ЄС, якщо ви працюєте в Україні віддалено
У яких випадках ви можете стати податковим резидентом держави в Європі і скільки втікачів від війни працює віддалено – у колонці для РБК-Україна. Українцям, які отримали статус тимчасового захисту в ЄС, більшість країн надає виплати на проживання та інші базові потреби. Але чи не скасують виплати, якщо людина продовжує в цей час працювати в Україні дистанційно – таке питання хвилює багатьох наших співгромадян. Адже у частини з них залишилася або з'явилася віддалена робота в Україні. Чи може статися так, що біженець автоматично стає податковим резидентом країни ЄС і має платити податки з доходів, які отримує з України? Про це у колонці для TRAVEL РБК-Україна розповіла юрист провідної консалтингової та аутсорсингової компанії Nota Group Олена Колченогова. Скільки українців за кордоном працює віддалено За оцінками Управління Верховного комісара ООН у справах біженців (УВКБ), а також даних щодо перетину кордонів станом на початок квітня 2023 року, кількість втікачів від війни з України становила 8,22 мільйона осіб. 5 мільйонів зареєстрували як користувачів тимчасового захисту відповідно до національного законодавства в Європі. Найбільше українців перебуває в Польщі – 1,58 мільйона людей, у Німеччині – 0,92 мільйона, у Чехії – 0,5 мільйона. З України виїхало приблизно 1,7 млн осіб, працевлаштованих на Батьківщині, або 11% української робочої сили, заявляють у Міжнародній організації праці (МОП). Водночас за даними опитування, проведеного соціологічною групою "Рейтинг" восени 2022 року, за кордоном працюють віддалено на українського роботодавця 18% українців. Українцям, які отримали статус тимчасового захисту в ЄС, деякі країни надають виплати. Якщо біженець продовжує в цей час працювати в Україні дистанційно, чи можуть йому через це скасувати виплати? Розглянемо це питання детальніше. Фото: За кордоном працюють віддалено на українського роботодавця щонайменше 18% українців (unsplash.com) Перевіряти доходи українців стали більш суворо Кожна європейська країна, яка прихистила українців та надає соціальну допомогу, проводить досить ретельний аналіз фінансового стану кожного українця, хто звернувся за соцдопомогою. На початку повномасштабної війни такий аналіз вимагав зазвичай лише засвідчень та письмового декларування своїх доходів та фінансового стану на дати прибуття до країни. Цього було достатньо для нарахування соціальних виплат. Однак зараз українці, які виїжджають до Європи та бажають отримувати соціальну допомогу повинні документально підтвердити своє фінансове становище. Як правило, для цього треба надати виписки зі своїх банківських рахунків. Після особистих зустрічей із соціальним працівником та наданням запитуваної інформації та заповнення анкет щодо фінансового положення вирішується питання призначення допомоги. Якщо ж людина працює віддалено, отримує пенсію чи має інший дохід з походженням в Україні, треба повідомити цю інформацію місцевому органу, який призначає соціальну допомогу. Якщо доходу буде не достатньо для мінімального прожиткового рівня у відповідній країні (кожна країна самостійно визначає такий рівень з урахуванням оренди житла, комунальних послуг тощо), українцю призначать соціальну допомогу, зменшену на суму доходу, який особа отримує в Україні. Але зараз країн, які на постійній основі підтримують українських біженців виплатами, залишається в Європі не так багато. Серед них на сьогодні це, наприклад, Німеччина, Швейцарія, Норвегія. На сайті Федерального відомства у справах міграції та біженців Німеччині є можливість детальніше ознайомитися з умовами отримання соціальної допомоги українською мовою. Фото: В країнах Європи ретельніше перевіряють грошові надходження на рахунки українцям (Getty Images) Чи вимагатимуть від українців платити податки в ЄС Через дистанційну зайнятість у українців можуть виникати й податкові питання. Критерії податкового резидентства визначені в Податковому кодексі України. Але не все так однозначно. Українська політик Ніна Южаніна у своєму телеграм-каналі навела відповіді ДПС на свій запит щодо декларування українцями, які виїхали з України у зв’язку з війною, іноземних доходів, у тому числі допомоги, та щодо статусу їх податкового резидентства. Судячи із цих пояснень, перебування за межами України та отримання тимчасового захисту в цих країнах не є єдиною підставою для визначення податкового резидентства, в тому числі перебування понад 183 дні не є достатньо підставою для визначення резидентського статусу. Отже, якщо ви працюєте віддалено на українського роботодавця або маєте зареєстрований ФОП в Україні, ви продовжуєте буди податковим резидентом України з відповідними обов’язками дотримання податкового законодавства України. Разом з тим локальне податкове законодавство іншої країни може визнавати українців резидентами країни перебування. Через що, особа може бути визнана одночасно податковим резидентом двох країн. Чи оподатковують віддалену роботу в Німеччині та Польщі Профільні відомства в Україні вже отримали багато запитів платників податків про податкове резидентство й оподаткування тих українців, які тимчасово виїхали за кордон. Через це Міністерство фінансів України розробило анкету з описом можливих ситуацій, у яких опинилися за кордоном громадяни України, та з переліком питань, які у зв’язку з цим виникають в українців. Наприклад, в Німеччині дохід від трудової діяльності, отриманий з джерел за кордоном (тобто в іншому місці, а не в Німеччині) від роботи за наймом, отриманий особою, яка є резидентом Німеччини відповідно до двосторонньої Угоди про уникнення подвійного оподаткування, оподатковується в Німеччині як країні резидентства, незалежно від того, чи отримано дохід з німецького або іноземного джерела, за винятком випадків, коли робота виконується в Україні. Якщо робота виконується в Німеччині, то дохід оподатковується в Німеччині як в країні резидентства. Фото: Кожна країна має свої вимоги щодо оподаткування (Getty Images) Однак у Польщі фізичні особи вважаються податковими резидентами Польщі, якщо вони: мають центр особистих або економічних інтересів у Польщі (центр життєвих інтересів) або проживають на території Польщі понад 183 дні протягом податкового року. При цьому податковими органами Польщі наголошено, що для українців в Польщі при прийнятті рішення про резидентство у випадку критерію, пов'язаного з кількістю днів, проведених у Польщі, податкові органи враховуватимуть всі дні фізичної присутності в Польщі. Таким чином, якщо українець працює дистанційно на українського роботодавця та перебуває у Польщі понад 183 дні протягом податкового року, він кваліфікуються як податковий резидент Польщі. І дохід такої людини оподатковується в Польщі щодо всіх його загальносвітових доходів, з урахуванням Конвенції про уникнення подвійного оподаткування з Україною. Якщо виникають подібні питання, варто розглядати вимоги, які встановлює окерме локальне законодавство в кожному випадку. Автор: Олена Колченогова, юрист провідної консалтингової та аутсорсингової компанії Nota Group Джерело: rbc.ua
Детальніше

30 Травня 2023
Як отримати відстрочку від служби під час війни: список документів
Під час дії воєнного стану всі чоловіки в Україні від 18 до 60 років можуть бути призвані на військову службу. Але є винятки – деяким людям можуть надавати відстрочку. Про те, хто має право на відстрочку від служби під час війни, РБК-Україна розповів адвокат та провідний юрисконсульт компанії Nota Group Антон Маринич. Кому можуть надати відстрочку від служби Ці категорії визначено у статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". "Важливо, що правом на відстрочку можна скористатися лише до моменту набуття статусу військовослужбовця. Відстрочку не можуть надати, якщо військовозобов’язаного було призвано на військову службу та зараховано до особового складу військової частини", – пояснює фахівець. Можна виділити дві категорії громадян, яким можуть дати відстрочку від служби: ті, кому відстрочка надається в обов’язковому порядку; громадяни, які можуть бути призвані за їх згодою. Кого можуть призвати на службу за їх згодою 1. Заброньованих працівників за органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями. "Враховуючи процедуру бронювання, яку має здійснити роботодавець, у ТЦК та СП буде наявна вся інформація про отриману відстрочку таким працівником. Для працівника бажано при собі мати витяг про те, що він заброньований. Такий витяг видає роботодавець, а працівник тільки розписується у спеціальній відомості роботодавця про те, що він цей витяг отримав", – пояснює фахівець. 2. Тих, хто має дружину (чоловіка) з інвалідністю та/або одного зі своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), якщо у них є інвалідність I чи II групи; Якщо у чоловіка дружина є особою з інвалідністю I чи II групи, підтвердженням для відстрочки будуть документи про встановлення інвалідності та свідоцтво про шлюб. Якщо один із батьків чоловіка має інвалідність, крім документів про інвалідність подається також свідоцтво про народження. Для підтвердження відстрочки у зв’язку із наявністю інвалідності в одного з батьків дружини потрібно надати: свідоцтво про народження дружини, свідоцтво про шлюб, документи про інвалідність. Фото: Заброньованих співробітників можуть призвати, але лише за їх згодою (Getty Images) 3. Особи з інвалідністю незалежно від групи. Для таких громадян підтвердженням може бути: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною; посвідчення, яке підтверджує відповідний статус; пенсійне посвідчення; посвідчення, яке підтверджує призначення соціальної допомоги; довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики. Зверніть увагу. Таких людей не зобов’язують проходити військово-лікарську комісію для отримання відстрочки. 4. Тих, кого визнали тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я "Такі люди мають пройти військово-лікарську комісію і на підставі висновку такої комісії можуть бути визнані тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я. Відстрочка надається на термін до шести місяців з обов’язковим проходженням військово-лікарської комісії після закінчення терміну дії відстрочки", – зауважує Антон Маринич. 5. Чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років Щоб отримати відстрочку, їм потрібні будуть такі документи: свідоцтво про народження; свідоцтво про шлюб; якщо шлюб було розірвано, тоді треба рішення суду про розірвання шлюбу; рішення органу опіки або посвідчення батька (матері) багатодітної сім'ї. 6. Жінки та чоловіки, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років. Підтверджуючими документами будуть: свідоцтво про народження дитини (дітей); свідоцтво про смерть одного з батьків або рішення суду про позбавлення другого з батьків батьківських прав; рішення суду про розлучення та визначення місця проживання з одним із батьків. Фото: Відстрочку можуть отримати жінки і чоловіки, які виховують трьох дітей до 18 років (Getty Images) 7. Жінки та чоловіки, (опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі) які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років. Або які виховують хвору на тяжкі хвороби дитину, яка не має інвалідності: Підтверджуючими документами будуть: свідоцтво про народження; довідка до акта огляду медико-соціальною експертною або інший документ, що підтверджує визнання дитини особою з інвалідністю. Щодо дитини, яка має тяжку хворобу, але їй не встановили інвалідність - потрібен документ, який видається лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я. 8. Жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина з інвалідністю I чи II групи; Для підтвердження треба надати довідку до акта огляду медико-соціальною експертною або інший документ, який підтверджує визнання дитини особою з інвалідністю I чи II групи. Також потрібне свідоцтво про народження. 9. Громадяни, зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками – своїми чи дружини (чоловіка). "Таким людям треба надати Акт встановлення факту здійснення догляду за другим із подружжя або одним зі своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) або посвідчення (довідки) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд. Для отримання одного з цих документів про догляд необхідно звернутись до районної держадміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради із заявою про здійснення особою такого догляду", – пояснює адвокат. Також треба документ – Висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про те, що хвора дружина (батьки) потребують постійного догляду. Фото: Є категорії осіб, яких можуть призвати на службу за їхнім особистим бажанням (Getty Images) "Зазначені вище категорії можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою і тільки за місцем проживання", – каже Антон Маринич. Кого ще не можуть призвати на службу під час війни Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також: чоловіки, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти; наукові й науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти й педагогічні працівники закладів професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти. "Головна підстава для відстрочки – такі працівники мають працювати за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки. Навчальний заклад як роботодавець має самостійно подавати відомості до ТЦК та СП щодо своїх працівників. Але бажано таким працівникам оформити собі довідку з місця роботи", - каже співрозмовник. чоловіки, чиї близькі родичі загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції або під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі й стримування збройної агресії РФ. Підтверджуючими документами можуть бути свідоцтво про смерть близького родича або рішення суду про визнання пропалими безвісти. "Військові, які проходили військову службу за призовом під час мобілізації та були звільнені зі служби у запас, можуть отримати відстрочку під час часткової мобілізації на строк до шести місяців. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою", – додає юрист. Окрема категорія тих, хто має відстрочку: народні депутати України; працівники органів військового управління, військових частин, підприємств, установ та організацій Міністерства оборони України, Збройних Сил України; працівники Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України; працівники Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Національної поліції України; працівники Бюро економічної безпеки України, Національного антикорупційного бюро України, Державного бюро розслідувань, Державної виконавчої служби України, Управління державної охорони України. Фото: Призову не підлягають ті, кого за висновками лікарської комісії визнали непридатними до військової служби (Віталій Носач/РБК-Україна) У другій категорії громадян, яких не можуть призвати на службу під час мобілізації - ті, хто за висновком військово-лікарської комісії визнані непридатними до військової служби з подальшим виключенням з військового обліку. Щоб отримати відстрочку від мобілізації, людині потрібно особисто з’явитись до свого ТЦК та СП та надати документи, які підтверджують ці підстави. Якщо немає можливості пред’явити оригінал, тоді бажано зробити нотаріальні копії, щоб їх могли долучити до особової справи в ТЦК та СП. Але варто враховувати, що законодавством не встановлені конкретні вимоги до документів, які мають підтверджувати право на відстрочку. Автор: Антон Маринич, адвокат та провідний юрисконсульт компанії Nota Group Джерело: www.rbc.ua
Детальніше

26 Травня 2023
Обмеження та співбесіди на кордоні. Хто з чоловіків може виїздити з України під час війни
Якщо ви забули один із документів для виїзду, вам можуть відмовити у перетині кордону. Які документи треба мати з собою та що враховувати - у колонці для РБК-Україна. Правила виїзду чоловіків за кордон – одне з важливих питань під час війни. Брак всіх документів, які підтверджують дозвіл на виїзд – одна з причин відмови у перетині кордону. Про подібний випадок недавно писали в одному з Facebook-пабліків. Чоловік скаржився, що його не випустили за кордон, хоча той мав законне на це право. Але потім з'ясувалося, що він взяв з собою не всі документи, які підтверджують його статус інвалідності. Такі ситуації – не рідкість. Як пояснював РБК-Україна речник ДПСУ, щодня близько 150 осіб з тих чи інших причин отримують відмову у перетині кордону. У колонці для TRAVEL РБК-Україна адвокат і провідний юрисконсульт компанії Nota Group Антон Маринич розповідає про актуальні правила перетину кордону – кому з чоловіків призовного віку дозволяють виїздити за кордон і які документи треба мати при собі. Також він пояснив, що можуть запитувати чоловіка під час перетину кордону. Кому з чоловіків дозволяють виїзд з України під час війни З початку введення воєнного стану в Україні військовозобов'язаним чоловікам віком 18-60 років заборонено виїзд за кордон. Але є окремі категорії, які можуть перетинати кордон за певних умов. Перелік цих категорій доволі чималий, тому розберемо основні з них: Люди з інвалідністю незалежно від групи До кінця жовтня 2022 року дозволявся виїзд за наявності довідки до акта огляду медико-соціальною експертною, але цей документ було виключено оскільки така довідка не містила достатніх даних про особу та були великі ризики використання підробленого документа. Наразі для осіб з інвалідністю при перетині кордону необхідно пред’явити один з таких документів, де має бути зазначено групу та причину інвалідності: посвідчення, яке підтверджує відповідний статус пенсійне посвідчення посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги довідку для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики Особи, які супроводжують людей з інвалідністю Підтверджуючі документи залежать від статусу та наявності родинних зв’язків з особою, яку супроводжують. При супроводі дружини (чоловіка) з-поміж осіб з інвалідністю необхідно пред’явити оригінали (або нотаріальні копії): документи, що підтверджують інвалідність особи, яку супроводжують свідоцтво про шлюб Фото: Якщо ви маєте право виїзду за кордон під час воєнного стану, треба мати при собі всі підтверджуючі документи (Getty Images) Якщо відбувається супровід для виїзду за межі України одного зі своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) з-поміж осіб з інвалідністю I чи II групи, необхідно надати: документи, що підтверджують родинні зв’язки. Для своїх батьків це свідоцтво про народження, для батьків дружини (чоловіка) додатково до свідоцтва про народження пред’явити свідоцтво про шлюб. документи, що підтверджують інвалідність особи, яку супроводжують Якщо вони спільно проживають, тоді необхідно надати Витяги про місце проживання (наразі такий документ можливо отримати онлайн за допомогою "Дії" або звернувшись до Центру надання адміністративних послуг). Якщо спільно не проживають, тоді надається Акт встановлення факту здійснення догляду за одним зі своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) або посвідчення (довідки) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд. Для отримання одного з цих документів про догляд необхідно звернутись до районної держадміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради із заявою про здійснення особою такого догляду. Отримати такий акт може як особа з інвалідністю, так і особа, яка здійснює догляд. При супроводі батьками, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи надаються: свідоцтво про народження документи, що підтверджують інвалідність При супроводі дітей з інвалідністю для виїзду за межі України дідом, повнолітнім братом (сестрою), вітчимом (мачухою) надаються: документи, які підтверджують наявність відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації документи, які підтверджують родинні зв’язки документи, які підтверджують інвалідність Фото: Брак всіх документів, які підтверджують дозвіл на виїзд – одна з причин, чому чоловіку можуть відмовити у перетині кордону (Getty Images) При супроводі особи з інвалідністю I чи II групи для виїзду за межі України, за якою здійснюється постійний догляд і вона не є родичем, у такому випадку надаються такі документи: посвідчення (довідка) про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд документи, що підтверджують інвалідність акт встановлення факту здійснення догляду Також є виключення у Правилах перетину кордону, коли супроводжуючі особи можуть виїздити за межі України без осіб з інвалідністю або осіб, за якими вони здійснюють догляд. Для цього необхідно, щоб особи з інвалідністю або за якими здійснюється догляд, перебували на консульському обліку та отримали про це довідку. Супроводжуюча людина для самостійного перетину кордону має до документів зазначених вище надати Довідку (або її нотаріальну копію) про перебування особи з інвалідністю або людини, за якою здійснюється догляд, на консульському обліку. В Правилах перетину кордону окремо встановлено обмеження для чоловіків віком від 18 до 60 років, які супроводжували осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, осіб, які потребують постійного догляду обов’язок повернутися в Україну не пізніше повернення на територію України осіб, яких вони супроводжували. Волонтери та спортсмени. Кому ще дозволяють виїздити з України До інших категорій громадян, які мають право виїзду за межі України, відносяться: Жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років Для підтвердження їм треба надати такі документи: свідоцтва про народження свідоцтво про шлюб якщо шлюб було розірвано, в такому випадку, рішення суду про розірвання шлюбу рішення органу опіки або посвідчення батька (матері) багатодітної сім'ї жінки та чоловіки, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років; Підтверджуючими документами будуть: свідоцтво про народження дитини (дітей) свідоцтво про смерть одного з батьків або рішення суду про позбавлення другого з батьків батьківських прав рішення суду про розлучення та визначення місця проживання з одним із батьків Фото: За кордон мають право виїздити військові з метою лікування або реабілітації (Getty Images) Спортсмени та діячі культури Спортсмени, тренери та фахівці з підготовки мають право виїхати за кордон для участі в офіційних змаганнях та тренувальних зборах. Проте їм потрібно отримати рішення Міністерства молоді та спорту України про включення до складу національної збірної. Діячі культури можуть подорожувати за кордон, щоб збирати кошти на благодійні цілі та представляти Україну на міжнародній арені. Дозвіл на виїзд надає Міністерство культури, а для цього необхідно мати запрошення від організаторів заходу та подати відповідний запит на такий виїзд. Військові, які отримали поранення під час воєнних дій, мають можливість поїхати за кордон на лікування або реабілітацію. Для цього вони повинні отримати спеціальне направлення на лікування за кордоном та лист від Міністерства охорони здоров'я, що підтверджує готовність закордонного медичного закладу прийняти їх на лікування. Водії та волонтери Водії компаній, що мають ліцензію на міжнародні перевезення вантажів, можуть виїжджати за кордон. Інформація про таких водіїв повинна бути занесена до інформаційної системи "Укртрансбезпеки". Крім того, кордон можуть перетнути водії-волонтери, які транспортують вантажі для ЗСУ, медичні матеріали або гуманітарну допомогу. Як може проходити "співбесіда" на кордоні при виїзді з України Нерідко кажуть, що чоловікам треба приготуватися до проведення детальної співбесіди при виїзді з України. Що зазвичай можуть запитувати, як може проходити така розмова з прикордонниками? Незалежно від категорії осіб, які перетинають кордон України, обов’язковою умовою є перевірка Державною прикордонною службою України наявності документів, що дають підстави для перетину. Працівники прикордонної служби перевіряють документи, які підтверджують право особи для виїзду за межі України, паспорт для виїзду за кордон. Також можуть проводити співбесіду, щоб впевнитись у правдивості наданих документів. Фото: Треба бути готовим до того, що на кордоні у вас будуть запитувати про мету виїзду та інші деталі (facebook.com/DPSUkraine3) Можуть ставити, на перший погляд, звичайні питання, наприклад запитуючи у батька трьох дітей їх імена. І якщо такий батько плутається у відповіді, це вже є підозрілим. Також можуть уточнювати відомості з документів про групу інвалідності та її причину. Така співбесіда може бути зовсім короткою або триватиме 10-15 хвилин, в залежності від внутрішнього переконання самого прикордонника. Основна мета такої розмови – необхідність визначити, що особа яка перетинає кордон надала правдиві документи і їх достатньо для підтвердження підстав для пропуску такої особи за межі України. Автор: Антон Маринич, адвокат і провідний юрисконсульт компанії Nota Group Джерело: rbc.ua
Детальніше

24 Травня 2023
Nota Group розширює партнерські горизонти з українським бізнесом
Nota Group уклала Меморандум про співпрацю з українською платформою для створення брендових інтернет-магазинів Shop-Express. Ця платформа, серед іншого, організовує програми з метою відновлення економіки України. Однією із них є Програма розвитку торгівлі для українських підприємств. Ця програма є «дорожньою картою» для бізнесу з відкриття або перезапуску онлайн-продажів. Nota Group і Shop-Express домовилися про співпрацю фахівців та активістів обох компаній задля створення сприятливих умов для ведення підприємницької діяльності в Україні. Робота у спільних проєктах включатиме надання доступу до якісного аутсорсингу бізнес-процесів, інформаційно-консультаційну, інформаційно-технологічну, програмну, маркетингову підтримку бізнесу, який веде діяльність в Україні та за її межами. Також Nota Group на пільгових умовах надаватиме послуги з аутсорингу бізнес-процесів клієнтам малого та середнього бізнесу компанії FinStream. Йдеться, зокрема, про юридичний, бухгалтерський супровід, кадрове адміністрування, аусторсинг зарплат, підтримку та впровадження рішень на базі 1С, консультування та впровадження політик GDPR, питання корпоративної безпеки бізнесу та інше. Водночас компанія FinStream надаватиме клієнтам Nota Group послуги з фінансування та примноження інвестицій. «До нас приходять представники середнього та малого бізнесу, які потребують додаткового фінансування та додаткових оборотних коштів. Є такі клієнти, які мають власний капітал і хочуть його примножити. Ми відповідатимемо на всі клієнтські запити з урахуванням нових партнерських проєктів», — розповідає директор з розвитку бізнесу Nota Group Олег Борийчук. Від додав про те, що розширюючи партнерську співпрацю Nota Group керується передусім тим, що бізнес в Україні має розвиватися, а підприємці потребують допомоги з розв’язання багатьох актуальних проблем сьогодення. Для стимулювання економіки України бізнес повинен активізуватися та всебічно популяризуватися. Також мають бути вироблені механізми координації дій власників бізнесу з промоції прав підприємців на місцевому та всеукраїнському рівнях. Nota Group — на захисті українського бізнесу!
Детальніше

22 Травня 2023
Бронювання працівників: Кабмін із травня удосконалив процедуру
Тема бронювання працівників в умовах воєнного стану не втрачає актуальності. Порядок бронювання вже неодноразово змінювався, що додало нових випробувань для бізнесу. Через зміни у процедурі, що були затверджені на початку року, IT-компанії не змогли забронювати жодного працівника. Своєю чергою Кабмін намагається виправити ситуацію і вдосконалити процедуру. Наприкінці квітня уряд затвердив нові зміни до порядку бронювання працівників і критеріїв визначення «критично важливих підприємств», які передбачені постановою №400 від 28 квітня 2023 року. Як змінилася процедура від 2 травня 2023 року (з моменту набрання чинності постанови) і на що потрібно звернути увагу під час її проходження, розповів Mind провідний юрисконсульт Nota Group Антон Маринич. На виконання положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» КМУ ухвалив постанову №76 від 27 січня 2023 року, якою урегулював деякі питання бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час. Цією постановою затверджено два порядки: Порядок бронювання військовозобов’язаних за списком військовозобов’язаних під час дії воєнного стану; Порядок та критерії визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Для більшості підприємств цей порядок бронювання працівників став єдиним шляхом для збереження свого кадрового потенціалу. Але деякі питання бронювання залишилися поза увагою. Процедура бронювання сама по собі не змінилась, але КМУ постановою від 28 квітня 2023 року №400 вніс деякі зміни, які розглянемо далі. Уряд удосконалив процедуру бронювання Кабмін визначав чітку послідовність дій і необхідний перелік документів, що потрібно надати для бронювання своїх працівників. Істотним недоліком цієї процедури було те, що строк розгляду документів не встановлено і процес бронювання міг бути до двох місяців або навіть і більше. За цей час працівник уже міг звільнитися, і подані списки на бронювання вже не відповідали б дійсності. З новими змінами визначені конкретні строки, протягом яких мають бути розглянуті документи для бронювання. З дня офіційного обнародування постанови КМУ №400, а саме з 2-го травня 2023 року, встановлені такі строки розгляду документів: подання органами державної влади, іншими державними органами у строк не більше ніж 5 робочих днів до Генерального штабу Збройних Сил (СБУ, Службі зовнішньої розвідки) списків для їх перевірки та погодження; погодження та подання Генеральним штабом Збройних Сил (СБУ, Службою зовнішньої розвідки) у строк не більше ніж 10 робочих днів списків до Мінекономіки; прийняття Мінекономіки рішення про бронювання військовозобовʼязаних у строк не більше ніж 5 робочих днів; зарахування військовозобов'язаного на спеціальний військовий облік територіальним центром комплектування та соціальної підтримки у строк не більше ніж 5 робочих днів. Як бачимо ці зміни створюють ясність для роботодавця щодо строків ухвалення рішення компетентними органами щодо бронювання працівників. Тепер процес бронювання, починаючи від подання списку на бронювання і до зарахування працівника на спеціальний облік (бронювання), становитиме орієнтовно один місяць. СБУ отримала певні повноваження у процедурі бронювання Також Кабмин усунув прогалину в частині повноважень Служби безпеки України щодо бронювання військовозобов'язаних. У минулій редакції не було конкретизовано роль СБУ (щодо військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ) у частині перевірки повноти заповнення списку, наявності наданого до нього обґрунтування, а також дотримання вимог щодо кількості військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, і строків передачі такого списку для погодження. Зараз визначено, що СБУ здійснює таку перевірку документів й у строк не більше ніж п’ять робочих днів із дня отримання такого списку. Також уточнено порядок подання квартального звіту про чисельність військовозобов’язаних, які заброньовані. Тепер такий звіт може подаватися до СБУ – підприємствами, установами, організаціями, які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт, надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань. Загалом новими змінами було уточнено порядок бронювання військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ та строки здійснення такого бронювання. Що перевіряє Генеральний штаб Збройних Сил? З метою погодження списків працівників, що пропонуються для бронювання Генеральний штаб Збройних Сил перевіряє повноту його заповнення та наявність обґрунтувань у необхідності такого бронювання. Щодо повнити перевіряються такі відомості: прізвище ім’я по-батькові; рік народження; найменування посади; військове звання та номер військово-облікової спеціальності; реквізити підприємства, організації або державного органу де працює військовозобов’язаний; найменування ТЦК та СП за місцем розташування підприємства, організації або державного органу, де працює військовозобов’язаний; найменування ТЦК та СП, в якому військовозобов’язаний перебуває на обліку. Щодо обґрунтування, перевіряється правильність такої інформації: Дата прийняття і номер рішення про визначення підприємства, установи і організації критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період. Відповідність облікових даних військовозобов’язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам. Наявність обґрунтованої потреби про необхідність бронювання більше 50 відсотків кількості військовозобов’язаних підприємства, установи й організації на дату подання списку. Для підприємств паливно-енергетичного комплексу таке обмеження не застосовується. Чи становить кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, 50 відсотків кількості військовозобов’язаних підприємства, установи й організації на дату подання списку. Окремо також перевіряється інформація зазначена в довідці про кількість військовозобов’язаних, а саме: Загальна чисельність працюючих. Кількість військовозобов’язаних, які вже заброньовані та які пропонуються до бронювання. Співвідношення у відсотках кількості заброньованих і тих, які пропонуються до бронювання до кількості військовозобов’язаних. У разі наявності помилок у перелічених документах Генеральний штаб Збройних сил може відмовити в наданні погодження таких документів і процедуру бронювання доведеться починати з початку. Автор: Антон Маринич, провідний юрисконсульт Nota Group Джерело: mind.ua
Детальніше

19 Травня 2023
Nota Group взяла участь у Бізнес-форумі «Україна — Швейцарія» в Лугано
Бізнес-форум Україна–Швейцарія в мальовничому місті Лугано об’єднав представників різних галузей економіки як приватного, так і публічного секторів, зокрема органів місцевої влади та міжнародних організацій. Захід зібрав представників банківського сектору, транспорту та інфраструктури, зеленої енергетики, аграрної та харчової промисловостей, венчурного капіталу. Серед спікерів були представники уряду та парламенту Швейцарії та України, провідні українські економісти та європейські експерти з економіки, голови міжнародних організацій, власники бізнесу. Основна тема – це відновлення України та майбутні інвестиції в Україну. Олена Колченогова, керівник практики GDPR і захисту персональних даних Nota Group, поділилася своїм поглядом, та відзначила наступне: «Учасники заходу мали змогу почути пропозиції та підходи європейської бізнес-спільноти щодо допомоги, яка наразі надається Україні, та майбутнього інвестування. Відтак, зараз не постає питання інвестувати чи ні, на це запитання надається остаточне та тверде «Так». Бізнес-спільнота та міжнародні організації задаються питанням як застрахувати та убезпечити інвестиції від ризиків, пов’язаних з війною, зокрема ризиків експорту і будівництва. Одним із застосовних заходів розглядається укладення угод щодо захисту інвестицій або на рівні двосторонніх міжнародних угод, наприклад Швейцарія–Україна, або на рівні багатосторонніх угод з іншими країнами Європи. Зокрема у Швейцарії інвестори працюють через MIGA (Multinational Investment Guarantee Agency), яка покриває 20% ризиків, або через фінансові інструменти, а також через залучення державних коштів разом із приватними інвестиціями, що підвищує рівень довіри та зменшує ризики інвестування. Першочерговими напрямками інвестування розглядаються енергетика, транспорт, охорона здоров’я. Неодноразово наголошувалось на необхідності налагодити відносини з ключовими зацікавленими особами у приватному та державному секторах з обох сторін. Незважаючи на значні руйнування інфраструктури, було надано дуже оптимістичні прогнози швидкого відновлення та досягнення довоєнного періоду, а також прогресивного зростання економіки в найближчі пять–сім років. Була наведена статистика руйнувань та економічного падіння за 2022-й, водночас висвітлено прогнози майбутнього росту. Отримані цифри позитивно вражають».
Детальніше

5 Травня 2023
Переваги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва
Упровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (ЄДЕСБ) є визначним кроком у реалізації реформи містобудівної галузі України завдяки цифровізації більшості державних послуг у цій галузі. Упродовж багатьох років Україна ставала залежною від системної корупції в будівельній галузі. Згідно з дослідженнями, у 2019 році понад 80 % забудовників стикалися з хабарництвом під час отримання дозволів і погоджень від органів контролю у сфері містобудування. Результат такого рівня корупції в масштабах країни міг сягати понад 3 млрд грн хабарів щороку. Системне хабарництво також призвело до низки проблем, що були українською реальністю до впровадження Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Порушення містобудівного законодавства, інвестування в небезпечну нерухомість, легалізація незаконного будівництва, недбала реконструкція історичних будівель – це геть не повний список наслідків хабарництва в будівельній галузі. У вересні 2019 року стартувала реформа містобудівної сфери, що розпочалася з ліквідації Державної архітектурно-будівельної інспекції та закладення основ диджиталізації процесу надання адміністративних послуг. Уже в липні 2020 року в Україні стартував проєкт із реалізації Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва. Ця система, розроблена за підтримки USAID/UK aid проєкту "Прозорість та підзвітність у державному управлінні та послугах / TAPAS", передбачає максимальну автоматизацію процесів державного регулювання в будівництві з метою боротьби з корупцією у цій сфері. Підставою для створення Порталу державної електронної системи у сферіт будівництва став Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" та постанова КМУ "Про реалізацію експериментального проекту щодо запровадження першої черги Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва" від 01.07.2020 р. № 559. Станом на сьогодні Єдина державна електронна система у сфері будівництва складається з трьох компонентів: Реєстр будівельної діяльності – ядро Системи, яке містить інформацію про об'єкти будівництва, учасників будівництва, дозвільні та інші документи; Портал Системи – публічний Портал, на якому розміщено інформацію, що міститься в реєстрі будівельної діяльності, аналітика роботи системи тощо; Електронний кабінет Системи – екофісна частина Системи, яка надає змогу чиновникам, організаціям та атестованим особам вносити й реєструвати документи, підтверджувати участь у будівництві та відстежувати його статус. Першим етапом у впровадженні Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва став запуск 17 липня 2020 року нового Реєстру будівельної діяльності та Публічного порталу системи. Цей етап заклав фундамент для майбутнього функціонування Єдиної державної електронної системи в межах реформування галузі містобудування України. З моменту запуску Реєстру кожен об'єкт будівництва отримує в ньому унікальний ідентифікатор. Це дає змогу зберігати всю дозвільну та проєктну документацію, інформацію про учасників будівництва, фото та інші відомості. Метою такого сервісу є моніторинг запобігання внесенню некоректних даних і можливість швидко перевірити законність будівництва на всіх етапах. Одразу після запуску Реєстр мав велику перевагу, а саме – взаємодію з іншими державними реєстрами, що дало змогу отримувати дані про речові права та землю завдяки електронній взаємодії. Принциповою зміною, упровадженою із запуском Реєстру, стало створення всіх документів від початку будівництва до введення в експлуатацію безпосередньо в самому ж реєстрі та верифікація за QR-кодом упродовж всього життєвого циклу документа. Принагідно варто звернути увагу на наявність автоматичних перевірок, які не дадуть зареєструвати об'єкт, що не відповідає законодавчим критеріям. На Порталі також наявне зручне відображення на карті та інтеграція з різними довідниками й реєстрами, включаючи об'єкти культурної спадщини й об'єкти підвищеної небезпеки. Державний портал у сфері будівництва забезпечує відкритий доступ до Реєстру будівельної діяльності, а також актуальну статистику й онлайнконсультації через чат-бот, зокрема на порталі доступний калькулятор для визначення класу наслідків будівництва. Усі ці нові можливості є надзвичайно корисними для тих, хто працює в галузі будівництва та має намір швидко знайти надійну інформацію, оскільки на Порталі також доступні численні галузеві стандарти та нормативи в офіційній редакції, а також розпорядчі документи відповідальних органів, що істотно спрощує доступ до інформації. На Порталі Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва також упроваджено 15 різних електронних послуг у галузі містобудування, реалізованих у взаємодії з порталом Дія. Проте так було не завжди. У процесі реформування адміністративних послуг у містобудуванні до створення та запуску Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва держава вже вдавалася до спроб "оцифрувати" взаємодію учасників будівництва та органів контролю. Робота Держархбудінспекції щодо надання адміністративних послуг у режимі онлайн у 2014 році відбувалася з використанням електронної системи здійснення декларативних процедур у будівництві. З початком нового етапу розвитку системи надання електронних адміністративних послуг у містобудуванні роботу електронної системи здійснення декларативних процедур у будівництві та системи при здійсненні ліцензування господарської діяльності з будівництва було припинено у грудні 2019 року. З урахуванням курсу, спрямованого на розвиток диджиталізації держави, у грудні 2019 року було запущено в режимі дослідної експлуатації "Електронний кабінет забудовника", проте протягом недовготривалої дослідної експлуатації роботу цього сервісу також було припинено. Загалом, користувачі давали вельми змішані відгуки від використання Електронного кабінету забудовника, оскільки вебсайт працював із довготривалими періодами відключення та мав доволі обмежений функціонал. Звертаючи увагу на недоліки адміністративних послуг у галузі містобудування, не можна оминути увагою і проблему ліцензування. Доволі довго питання ліцензування будівельної діяльності в Україні не було врегульовано через правову прогалину, що виникла після втрати чинності постановою КМУ від 30.03.2016 р. № 256, що відбулося водночас із реформою у сфері містобудівної діяльності 18.03.2020. Упродовж майже двох років учасники будівельної галузі не мали можливості отримати ліцензії на будівельну діяльність, крім випадків придбання готових компаній із ліцензіями. Хай як це не парадоксально, але ситуація змінилася лише з уведенням на території України воєнного стану та ухваленням постанови КМУ від 18.03.2022 р. № 314. Згідно із цим нормативно-правовим актом компанії, що провадять будівельну діяльністю, можуть подати декларацію про провадження господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню. Передбачено, що подати таку декларацію можна через отримання відповідної послуги на порталі Дія. Попри тимчасовість цього рішення, такий механізм багатьом компаніям дає змогу провадити будівельну діяльність в умовах війни, яка триває, і підтримувати важливу галузь економіки держави. Проте питання ліцензування будівельної діяльності так чи інак, а має бути вирішене, оскільки залишати подібні "прогалини" неприпустимо. Розглядаючи переваги функціонування ЄДЕСБ, не варто применшувати і її важливість як одного з ключових елементів у системі повоєнної відбудови країни. Як зазначила голова Комітету ВРУ з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування під час брифінгу щодо нового механізму компенсації за пошкоджену та зруйновану нерухомість, станом на 28 лютого 2023 року через портал Дія подано 335145 заявок на компенсацію за пошкоджене або зруйноване російською федерацією житло, що загалом охоплює орієнтовно 23 млн кв. метрів. Жахаючою є також орієнтовна кількість наших співгромадян, що втратили свої домівки, яких уже налічується щонайменше понад два мільйони лише за найбільш скромними підрахунками. У контексті останніх змін до законодавства, що регулює будівельний сектор, є й доволі істотні протиріччя та потенційні ризики для функціонування ЄДЕСБ. 13 грудня 2022 року Верховна Рада України ухвалила в цілому законопроєкт № 5655 щодо реформування сфери містобудівної діяльності, який, зокрема, критикували голови українських міст і селищ, архітектори та громадські активісти. Станом на момент написання цієї статті майбутній закон Президент ще не підписав, тож остаточний текст не опубліковано та його вплив на функціонування ЄДЕСБ складно оцінити. Однак зрозуміло, що жодна цифрова система не зможе працювати в разі неналежного нормативного регулювання процесів. Аналізуючи історію створення Єдиної електронної системи в контексті останніх галузевих законодавчих ініціатив, варто наголосити, що в намаганнях покращити адміністративні процедури у сфері містобудування державі потрібно посилювати боротьбу із системною корупцією та розвивати інститут ефективного громадського контролю. Тільки тоді можна стверджувати про забезпечення прозорої та доброякісної будівельної галузі в Україні. Україна обрала шлях диджиталізації державного сектору, що передбачає, зокрема, переведення взаємодії громадянин – держава в електронний формат у всіх аспектах життєдіяльності, де це вбачається можливим. Попри складну політико-економічну ситуацію, Україна змогла втримати свої позиції в міжнародному рейтингу електронного врядування та крокує в майбутнє європейським шляхом розвитку електронізації адміністративних послуг. Починаючи з 2019 року електронні адміністративні послуги в Україні зазнавали багатьох змін, зокрема було впроваджено Електронний кабінет забудовника, який згодом став підґрунтям для впровадження повноцінного Порталу у взаємодії з порталом Дія. З особистого досвіду користування електронними адміністративними послугами в містобудуванні хочеться відзначити зручність інтерфейсу та швидкість роботи пропонованих порталів. Істотними недоліками є проблеми взаємодії з державними реєстрами, неточність відомостей, що містяться в реєстрах, і все ще наявність ризику корупції. Зокрема, ще однією недосконалістю Системи, попри наявність розгалуженої бази знань для користувачів, є відсутність повноцінного порталу підтримки. На цей час підтримку користувачам ЄДЕСБ надають у загальних чатах месенджера Telegram, що не завжди є зручним для користувачів через складність пошуку інформації у великому масиві повідомлень. Сьогодні, коли будівельна галузь досі перебуває у процесі реформування, не можна не відзначити, що завдяки впровадженню Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва всі процеси документального супроводу будівництва класів наслідків (СС1, СС2 та СС3) переведено в онлайн. Тепер документи не можна підробити, а кожен рух, акт і підпис можна відстежити. Це значно полегшує процес будівництва та робить його більш прозорим і підзвітним. Зокрема, учасники української будівельної галузі можуть ефективніше використовувати час і ресурси, а держава може контролювати виконання будівельних проєктів та запобігати можливим порушенням. Беззаперечно, застосовуючи інноваційні технології та переносячи державні сервіси в онлайн, Україна робить кроки до побудови ефективної та сучасної держави, де право на безпеку та право на доступ до прозорих і підзвітних послуг є однією з головних і пріоритетних цілей влади. Автор: Олександр Слободянюк, провідний юрист практики GDPR та захисту персональних даних, Nota Group Джерело: https://ips.ligazakon.net/document/EA016603
Детальніше

28 Квітня 2023
Обшук: Як підготуватися і поводитися під час візиту “гостей”
Одне слово “обшук” викликає жах у будь-якого сучасного підприємця. І той, хто хоча б один раз був присутній під час обшуку, знає, що необхідно діяти миттєво після неочікуваного візиту “несподіваних гостей”, адже кожна секунда на вагу золота. Визнаю, як адвокат, люблю супроводжувати обшуки, люблю жорсткі переговори та робив це не один десяток разів. І, на жаль, досвід показує, що більшість компаній та їхніх співробітників не знають елементарних правил поведінки при вторгненні з обшуком. Тому цей матеріал – «тривожна валізка» для власників бізнесу. Як зрозуміти, що ви “на мушці”? Зі своєї практики можу виділити цілий список факторів, які натякають на наближення обшуку. При цьому кожен з них окремо може нічого не означати, але в сукупності вони можуть стати тривожним дзвіночком. Отже, давайте зупинимось на кожному детальніше: Ви співпрацюєте з контрагентом бюджетного сектору або берете участь в публічних закупівлях. Справа в тому, що сьогодні держава активно бореться з корупцією, і відповідно реєструються кримінальні провадження щодо посадових осіб державних підприємств, які роблять великі закупівлі. Усюди підозрюють корупційні схеми, всіх учасників в змові і занесення хабара за результатами тендеру. Тому участь в публічних закупівлях, робота з особами державних підприємств бюджетними організаціями – це вже певний ризик. У моїй практиці були випадки, коли зареєстровано кримінальне провадження за ст. 364, 191 КК відносно посадових осіб державного підприємства, а за документами правоохоронці приходили до всіх контрагентів цього підприємства, які постачали товари та надавали послуги в сфері ІТ. Відносно посадових осіб вашого контрагента зареєстровано кримінальне провадження або до них вже приходили з обшуком. Тобто ви нічого поганого не зробили, ви просто колись з ними працювали і вже про це навіть успішно могли забути. Але тепер у відношенні тієї самої компанії є кримінальне провадження, наприклад, за статтею “фіктивне підприємництво” або “шахрайство з фінансовими ресурсами”. Правоохоронним органам може здатися, що частину коштів, отриманих злочинним шляхом, витратили на вашу компанію або вони були виведені через неї. Ваша компанія займає провідне місце на ринку і має недобросовісних конкурентів. Особливо, якщо частина цих самих конкурентів належить колишнім працівникам правоохоронних органів. Обшуки « на замовлення» вибивають вас на якийсь час з гри, ви несете репутаційні втрати, також можуть бути втрачені важливі документи, зупинена діяльність компанії, а працівники і клієнти можуть піти до ваших конкурентів. Ви отримали запит від правоохоронців щодо надання документів, а незнайомі особи цікавляться у вахтера або охорони місцезнаходженням компанії. Дві останніх ознаки – це зазвичай те, що приближає вас до обшуку. Особливо слід насторожитися, якщо в запиті є вимога надати документи, що підтверджують право власності або оренди офісу (складу) компанії. Тому що завдання правоохоронців перед отриманням ухвали суду про обшук – дізнатися, де ви фізично знаходитесь, де може бути майно, документи, які необхідні для досудового розслідування. Як поводитись, якщо до вас прийшли з обшуком? А тепер уявімо, що передбачити обшук не вдалося, і до вас все ж таки з’явилися правоохоронці. Ні для кого не секрет, що підставою для проведення обшуку є ухвала суду. Але першим, хто зустріне правоохоронців, може стати той же вахтер або охоронець. І є велика ймовірність, що він не буде знати, що робити. Пишаюся тим, що в нашій компанії проінструктована навіть прибиральниця, а на моніторі у охорони завжди є список усіх компаній з контактами юристів на випадок обшуку. Як тільки візитери заходять в хол, охоронець визначає, до якої компанії прийшли і повідомляє відповідальну особу. Далі: чим швидше викличуть  адвоката – тим краще. Його присутність завжди впливає на поведінку правоохоронців і сильно їх дисциплінує. Якщо ж ваш захисник ще в дорозі, то повідомте правоохоронцям, коли він прибуде і назвіть його прізвище. Якщо не згадали номер адвоката одразу, просто заявіть про намір скористатися правовою допомогою. Нагадаю, що закон дозволяє залучати адвоката на будь-якому етапі обшуку і забороняє слідчому або прокурору не допустити його. Але це все в ідеалі… А тепер давайте уявимо ситуацію: у вас немає адвоката або він не може приїхати швидко. Одразу застерігаю, що відсутність правозахисника протягом трьох годин не заважає проведенню обшуку. Тобто силовики можуть розпочати без нього. Тому важливо запам’ятати декілька простих екстрених дій, з якими ви самі впораєтесь: Перевірте правові підстави для проведення обшуку: строк дії ухвали суду не повинен перевищувати один місяць з дати її постановлення судом. Перевірте правильність найменування, ідентифікаційного коду компанії та адреси (чи туди вони прийшли взагалі?). Перевірте повноваження слідчого або прокурора, який прийшов з ухвалою на обшук (його ПІБ мають бути вказані в ухвалі). Вам вручають копію ухвали суду про проведення обшуку. Рекомендую на другій копії рішення з вказаним вашим ПІБ написати, що ви його отримали і що вами подано клопотання про надання правової допомоги. Рідко трапляється, але якщо правоохоронці прийшли з безкоштовним адвокатом, варто написати, що ви від нього відмовилися та вказати прізвище юриста, якого очікуєте. Також вкажіть, що заявляєте клопотання про відео фіксацію (закон зобов’язує “гостей” фіксувати обшук). Мені запитують: “А чи можу я знімати на телефон?”. Однозначна відповідь – так, закон цього не забороняє. Але це рідко подобається правоохоронцям. Більше того – в кримінально-процесуальному кодексі є зауваження, що слідчий може попросити вас не вчиняти дій, які перешкоджають обшуку. Тут варто пояснити, що ви будете знімати з певної відстані, щоб не заважати. З іншого боку, телефон можуть вилучити і були випадки аж до вибивання його з рук. Важливий момент: якщо взбираєтесь знімати на телефон, то на початку зйомки потрібно назватись (ПІБ, посада), повідомити назву пристрій (в ідеалі ще й серійний номер), за допомогою якого ведеться запис, час і місце зйомки, описати дію або порушення, яке фіксується. Це допоможе вам використовувати відео як доказ неправомірних дій правоохоронців, за які в подальшому можна буде вимагати компенсацію з бюджету. Ще кілька важливих моментів, які варто пам’ятати: слідчий/прокурор має право заборонити будь-якій особі покидати місце обшуку, а також прийняти рішення про особистий обшук осіб, які знаходяться на місці проведення обшуку. Особистий обшук може проводитись лише особам однієї статі, тобто жінку може обшукати лише жінка Як діяти під час обшуку? Як тільки ви отримали інформацію, що на порозі вас чекають “гості”, час діяти. У нашій компанії система оповіщення включається по всьому офісу і її чують абсолютно всі, хто знаходиться в приміщенні бізнес-центру. Перший крок після тривоги – вимкнути комп’ютери. І перед цим рекомендую вийти з переписок з клієнтами, месенджерів, витягнути з пристроїв бітлокери (ключі) та флешки. Наступний крок – зібрати всі свої особисті речі (телефон, гаманець, гроші, паспорт, ключі тощо) і тримати їх при собі. Усе це можуть переглянути тільки в тому випадку, якщо слідчий прийме рішення щодо вас персонально. З помилок, які бачив своїми очима: співробітники починають панікувати, хапають ноутбуки та біжать їх ховати… в буфет, за холодильник. Це насторожує та породжує додаткові підозри правоохоронців. Або коли співробітники у паніці починають викидати в подрібнювач паперу якісь договори, які насправді не варті уваги. Або коли гроші викидалися з вікон в мішку. Побачивши це, правоохоронці зазвичай починають особистий обшук. Щодо грошей. Якщо у співробітника компанії їх знайшли, краще визнати, що вони ваші і сказати, що це – накопичена на щось сума (на машину/Мальдіви/подарунок дружині або коханці та ін.). Правда, будьте готові потім піти на допит і пояснити під протокол походження коштів та чому вони лежали на робочому місці. Але це вже завдання адвоката підготувати вас до допиту. Якщо ж ви почнете заперечувати, що знайдена сума ваша, будьте готові, що цих грошей ви більше ніколи не побачите. Ще одна важливий порада – не залишати «гостей» ні на секунду самих. Щоб вони не заблукали або нічого свого випадково не залишили. Не беріть до рук речі, які вам не належать. За законом правоохоронці можуть зайти в приміщення тільки один раз. Як тільки вони обшукали конкретну кімнату і вийшли з неї, рекомендую закрити це приміщення і не допускати повторного проникнення. Часто ця умова порушується під приводом «Ой, ми ще забули перевірити там в шафі…». Будь-які спроби повторного проникнення рекомендується фіксувати на відео і відображати як порушення в протоколі обшуку. Також важливо, щоб під час обшуку ніхто з ваших співробітників не спілкувався з оперативниками навіть на найбільш відсторонені теми. Правоохоронці, а особливо співробітники СБУ – чудові психологи. Вони вміють знайти потрібні ключики до людини, одразу ідентифікують тих, з ким краще поговорити, нібито заспокоїти. Зі спостережень, особливо вони люблять поговорити на душевні теми в кімнаті для куріння або просто випити кави з бухгалтером. І, нарешті, не давайте жодних пояснень під час обшуку. Часто правоохоронці маніпулюють необхідністю термінового допиту. Дайте їм знати, що готові прийти на допит зі своїм адвокатом, отримавши перед цим повістку за три дні, як це передбачено ч. 8 ст. 135 КПК. Як захистити себе? Вважаю, що до обшуку мають бути готові всі, незалежно від того, чим саме займається компанія. Ваш юрист має вас проконсультувати. Проте якщо ви робите це самостійно, пам’ятайте прості правила: Дотримуйтесь правила «чистого столу», не зберігайте на столі роздруковані копії та інші матеріальні носії конфіденційних документів. Перенесіть робочу інформацію в електронному вигляді у хмару чи на зовнішній сервер, не зберігайте на комп’ютері зайві файли. Чим менше на робочому комп’ютері буде даних,  тим краще. Регулярно чистіть жорсткий диск ПК і електронну пошту, особливо якщо вона знадиться на сервері в офісі. Розробіть інструкцію про порядок дій під час обшуку та політику інформаційної безпеки в компанії. В ідеалі бажано проводити регулярно інструктаж працівників щодо порядку дій під час обшуку і аудит дотримання правил інформаційної безпеки. Ну і останнє – щоб не «гуглити» в момент обшуку контакти правозахисників, краще заздалегідь підготуватися та укласти договір із адвокатом, якому ви можете довіряти. Адже попереджений – значить озброєний, тому не нехтуйте простими превентивними заходами і витрати окупляться потім із залишком! Автор: Олег Борийчук, адвокат, директор із правових питань аутсорсингової компанії Nota Group Джерело: eba.com.ua
Детальніше

26 Квітня 2023
Військкомат чи штраф? Для роботи та навчання потрібний військовий квиток: що це за документ
Військові квитки, незалежно від того, чи діє воєнний стан, мають бути в усіх військовозобов'язаних. Це документ, який визначає належність його власника до виконання військового обов'язку. Навіщо потрібні військові квитки, чи вимагають їх зараз при вступі на навчання, реєстрації шлюбу, що буде, якщо у вас немає військового квитка та за що можуть оштрафувати роботодавців – РБК-Україна розповів Антон Маринич, провідний юрисконсульт компанії Nota Group. – Недавно з’явилася інформація, що на роботу або навчання в Україні зараховувати військовозобов’язаних можуть тільки після підтвердження того, що вони перебувають на військовому обліку. Здається, ці норми діяли й раніше. Тоді що в такому разі змінюється зараз? – Так, ця норма не нова. Такі вимоги були передбачені і в минулому порядку ведення військового обліку. Як при прийнятті на роботу, так і при вступі на навчання обов’язковою умовою є перебування кандидата або абітурієнта на військовому обліку. При цьому обов’язково має пред’являтися один із військово-облікових документів. Такими документами є: посвідчення про приписку (приписне свідоцтво) – для призовників; військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов’язаного – для військовозобов’язаних; військовий квиток – для резервістів. На початку 2023 року додалася можливість пред’явити такий документ в електронній формі – з використанням мобільного додатку "Дія", але ця функція ще в роботі. Військово-облікові документи з’являться у цьому додатку у майбутньому. Тому підприємства, які наймають на роботу працівників без військово-облікового документа, чи навчальні заклади, які порушують відповідні вимоги, можуть бути оштрафовані. Розмір штрафу під час дії воєнного стану складає від 5 100 грн до 8 500 грн. – В Україні студентський квиток може давати право на відстрочку від мобілізації? Чи можуть заборонити чоловікам навчатися під час воєнного стану? – Що стосується студентського квитка, то лише його наявність у чоловіка не надає автоматично права на відстрочку від мобілізації. Виключні підстави для відстрочки вказані у ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію". Для відстрочки, згідно з цим законом, чоловік має: навчатись за денною або дуальною формами здобуття освіти; навчатись як студент у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти; або здійснювати навчання як асистент-стажист, аспірант, докторант за денною або дуальною формами. Фото: Під час дії воєнного стану заборони на отримання освіти для чоловіків немає, тому вони можуть вільно вступати на навчання (Getty Images) Студенти заочної форми навчання не мають права на відстрочку від мобілізації. Навчальні заклади зобов’язані вести військовий облік та повідомляти територіальні центри комплектування та соціальної підтримки про таких осіб. Також студент може самостійно звернутись до свого військкомату і надати документи про навчання. Наприклад, довідку про навчання на денній формі. Заборони на отримання освіти для чоловіків немає, тому вони можуть вільно вступати на навчання. Якщо у чоловіка немає військово-облікового документу, то йому можуть відмовити у прийнятті на навчання. Для чоловіків, які є студентами, рекомендуємо мати при собі оригінал довідки про навчання або хоча б копію і подати її до військкомату, якщо цього не зробив навчальний заклад. – Чи вимагають зараз військовий квиток при реєстрації шлюбу? – Органи державної реєстрації актів цивільного стану зобов’язані повідомляти ТЦК та СП про одруження або розлучення за встановленою формою. У цій формі (повідомлення) є графа, в якій вказується серія та номер військового квитка (тимчасового посвідчення військовозобов’язаного) або посвідчення про приписку. Саме для цього РАЦС і вимагає надання військово-облікового документу, щоб ці відомості потім передати до військкомату. До речі, термін передачі складає до 7 днів. Відсутність військово-облікового документу або його неподання до РАЦС не може бути підставою для того, щоб відмовити у прийнятті заяви для реєстрації шлюбу або розлучення. Законодавством передбачено, що із запуском інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов’язаних та резервістів і Державним реєстром актів цивільного стану громадян такі повідомлення будуть подаватись автоматично і, відповідно, надавати військово-обліковий документ разом із заявою не буде потрібно. Наразі невідомо, коли така опція буде інтегрована, а взаємодія – запроваджена. – Навіщо загалом потрібний військовий квиток під час дії воєнного стану, що це за документ і які дані туди вносять? – Незалежно від того, введено воєнний стан чи ні, у кожного військовозобов’язаного або резервіста має бути військовий квиток. Військовий квиток – це документ, який посвідчує особу військовослужбовця (військовозобов'язаного, резервіста) і визначає належність його власника до виконання військового обов'язку. Фото: У кожного військовозобов’язаного або резервіста має бути військовий квиток, незалежно від того, діє військовий стан чи ні (Getty Images) Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) видають військові квитки, здебільшого коли відбувається призов або прийняття на військову службу. Військові квитки видаються й в інших випадках: При зарахуванні до вищих військових навчальних закладів; При прийнятті на службу у військовому резерві; Якщо особа проходила альтернативну (невійськову) службу у разі закінчення строку її проходження; Коли особу виключають з військового обліку за станом здоров'я. У разі виключення з військового обліку військовий квиток видається тільки тій особі, у якої його раніше не було. Якщо військовозобов’язаний або резервіст, який має військовий квиток, пройшов військово-лікарську комісію і за станом здоров’я його визнали непридатним до військової служби, то у такому випадку у військовому квитку проставляється відмітка про виключення з військового обліку. До військового квитка обов’язково вклеюється фотографія, яка засвідчується гербовою печаткою. На першій сторінці крім фотографії вноситься інформація про дату і місце народження, дані про освіту, основну цивільну спеціальність та сімейний стан власника військового квитка. Інші сторінки призначені для внесення записів про належність до військової служби, записів про облік у запасі, про дозвіл на носіння зброї, відомості про щеплення, записи про видачу та вилучення мобілізаційних розпоряджень, а також для відміток про військовий облік. Окремо передбачені у військовому квитку правила військового обліку громадян України та порядок видачі, обміну військового квитка і користування ним. – Чи може бути так, що людина не має військового квитка? Які причини можуть бути та що за це загрожує? Можливо, штраф? – Ситуації, коли в особи немає військово квитка, доволі непоодинокі. Причин є декілька: по-перше, він не проходив строкову військову службу чи альтернативну службу або взагалі ніколи не з’являвся до військкомату. По-друге, не проходив військову кафедру під час навчання. Натомість таким людям має видаватися тимчасове посвідчення військовозобов’язаного. Фото: Тимчасове посвідчення видається також військовозобов’язаним-жінкам (Getty Images) Тимчасове посвідчення видається військовозобов’язаним, які: взяті на військовий облік військовозобов’язаних та яким присвоєно первинні військові звання офіцерського складу запасу (до надходження їх особових справ); втратили військові квитки (до їх отримання); не проходили військову службу (навчальні збори) та не мають військово-облікової спеціальності; визнані призовними комісіями непридатними в мирний час, обмежено придатними у воєнний час до військової служби за станом здоров’я (до підтвердження цього рішення під час повторного медичного огляду); прибули з місць позбавлення волі Також тимчасове посвідчення видається військовозобов’язаним-жінкам. Обов’язок отримати військовий квиток передбачений також правилами військового обліку, і якщо його не виконувати, тоді може бути застосовано штраф від 510 грн до 850 грн, а за повторне порушення або у особливий період – від 850 грн до 1 700 грн. – Як бути, якщо немає реєстру військовозобов'язаних на роботі? Хто за законом його має вести і куди ці дані подаються? – Кожне підприємство, державні органи, навчальні заклади та інші установи зобов’язані вести військовий облік своїх працівників та студентів. Розглянемо на прикладі підприємства як роботодавця. Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затверджений постановою КМУ від 30 грудня 2022 року №1487, покладає на підприємство обов’язок з ведення військово обліку своїх працівників. Керівник такого підприємства має призначити відповідальну особу за ведення військового обліку. Якщо на підприємстві працює менше 500 осіб, тоді такі обов’язки можуть виконуватись працівником служби персоналу. Ця людина веде Списки персонального військового обліку, які поділяються на чотири групи: список військовозобов’язаних (резервістів) офіцерського складу; список військовозобов’язаних (резервістів) рядового, сержантського та старшинського складу; список військовозобов’язаних та резервістів з числа жінок; список персонального військового обліку призовників. Усі відомості, які вносяться до цих списків, підприємство зобов’язано підтримувати в актуальному стані, а в разі внесення змін про військовозобов’язаних має повідомляти ТЦК та СП. Фото: Кожне підприємство, державні органи, навчальні заклади та інші установи зобов’язані вести військовий облік своїх працівників та студентів (Getty Images) До таких змін відноситься: інформація про прийняття на роботу та звільнення з роботи (такі дані подаються у 7-денний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу, звільнення з роботи; зміни щодо прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон, адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання, адреси місця фактичного проживання, сімейного стану, освіти, місця роботи і посади – подаються щомісяця до 5 числа після місяця, в якому було подані документи про зміни. Надалі підприємство має робити звірку цих списків з військкоматом відповідно до певного графіка. Цей графік затверджується розпорядженням голови відповідної районної, районної у містах Києві та Севастополі держадміністрації, міського голови. Підприємство (а саме його керівник) несе лише адміністративну відповідальність за ведення цих списків та вчасне повідомлення військкомату про зміну інформації у цих списках. – Що загрожує роботодавцю, якщо бере на роботу без військового квитка? Чи законно не приймати на роботу через те, що цього документа немає? – Роботодавці, які приймають на роботу без військово квитка або іншого військово-облікового документу, порушують вимоги Порядку організації та ведення військового обліку. Одразу зауважу, кримінальна відповідальність керівників підприємств за порушення правил ведення військового обліку не передбачена. Як я вже казав, керівника підприємства можна притягнути лише до адміністративної відповідальності, яка передбачена ст. 210 КУпАП "Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію". Оскільки воєнний стан є особливим періодом, то зараз застосовується ч. 2 цієї статті – повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період. Штраф на посадових осіб за таке порушення складає від 5 100 до 8 500 грн. Фото: Щоб отримати військовий квиток, людині необхідно особисто з’явитись до ТЦК та СП за місцем прописки (Getty Images) Штраф накладається начальником ТЦК та СП – він ухвалює постанову про притягнення до адміністративної відповідальності на керівника підприємства. Якщо говорити про кримінальну відповідальність, то в КК України є три статті, пов’язані з мобілізацією, військовою службою та військовим обліком. Із цих статей можна виділити суб’єктів злочину, тобто тих, хто його вчиняє: призовник; військовозобов’язаний; резервіст. Із цього можна зробити висновок, що керівник та або відповідальна особа за ведення військового обліку не несе кримінальної відповідальності. Допоки норма про обов’язкову наявність військово-облікового документу при прийнятті на роботу або навчання не скасована, вона є цілком законною. – Що має бути зазначено у військовому квитку, щоб виїхати за кордон? Наприклад, примітка про непридатність? – Для виїзду за кордон у військовому квитку має бути відмітка саме про виключення з військового обліку. Окремо наголошу, що зняття з військового обліку і виключення – це абсолютно різні речі. Для того, щоб проставили відмітку про виключення з військового обліку, людина має пройти військово-лікарську комісію і отримати висновок, що саме за станом здоров’я її визнано непридатною до військової служби. Інший випадок – виключення з військового обліку у зв’язку із досягненням граничного віку перебування в запасі. Для військовозобов'язаних, які перебувають у запасі та мають військові звання рядового, сержантського i старшинського складу, молодшого та старшого офіцерського складу граничний вік перебування в запасі та у військовому резерві – до 60 років, вищого офіцерського складу – до 65 років. На них не поширюється тимчасове обмеження у праві виїзду за кордон, але за правилами військового обліку таку відмітку мають проставити у військовому квитку. – Як загалом можна отримати військовий квиток, що для цього треба зробити? – Щоб отримати військовий квиток, людині необхідно особисто з’явитись до ТЦК та СП за місцем прописки і подати відповідну заяву. Заява подається за затвердженою формою. До неї треба долучити: копію паспорта та ідентифікаційного коду; копію документів про освіту (у разі наявності); копію свідоцтва про шлюб (у разі наявності); копію свідоцтва про народження дитини (у разі наявності); приписне свідоцтво. також обов’язково долучаються три фотографії 3х4, і на звороті зазначається прізвище. Копії перелічених документів необхідні для підтвердження відомостей, які будуть внесені до військового квитка. Якщо військовий квиток отримується повторно, наприклад, у зв’язку із втратою, то до його отримання видається тимчасове посвідчення. Автор: Антон Маринич, провідний юрисконсульт компанії Nota Group Джерело: rbc.ua
Детальніше