Робота під час війни: лайфхаки для збереження команди І що бізнес може запропонувати цінним працівникам

  • Home
  • Новини
  • Робота під час війни: лайфхаки для збереження команди І що бізнес може запропонувати цінним працівникам

Найбільші 50 IT-компаній України фіксують зменшення загальної кількості фахівців. Протягом минулого року їхня кількість скоротилася на 11,5%, або на 10 656 співробітників. Водночас про 2000 незаповнених вакансій звітує «Укрпошта» і очікує на нестачу чоловічої робочої сили. Це тільки два приклади з тих багатьох, що свідчать про суттєві зміни на ринку праці. З іншого боку, попри ці та інші виклики, що постають перед роботодавцями під час війни, останні продовжують працювати й намагаються зберегти команду. Які можливості варто використовувати для забезпечення подальшої роботи та збереження персоналу, розповіла Mind директорка департаменту кадрового супроводу та HR компанії з розвитку бізнесу Nota Group Яна Декусар.

Коли треба напружити всі сили та швидко вирішити складне бізнес-завдання; вкрай обмежені дедлайни, а кінця-краю запланованим за проєктом роботам не видно. Коли виробництво – це серія складних бізнес-процесів, що іноді пов’язано з понаднормовим робочим днем. Коли половина персоналу виїхала за кордон, а функції залишилися ті самі й на співробітників випадає подвійне навантаження. Як за наявності всіх цих факторів уникнути професійного вигоряння співробітників, не втратити найкращі зіркові кадри, зберегти, а то й примножити результати бізнесу та кадровий потенціал?

До повномасштабного вторгнення в середньому працівник змінював роботу кожні два-чотири роки. Протягом двох воєнних років кадрова міграція працездатного населення досягла піка.

Війна призвела до масового виїзду людей із країни, багато найманих працівників втратили роботу через руйнування підприємств чи релокацію бізнесів, або виробництва залишилися на окупованих територіях. Крім того, лишилися без роботи й ті громадяни, що вимушені були переїхати до інших регіонів або через загальну переорієнтацію економіки.

З одного боку, маємо величезний дефіцит кваліфікованих кадрів, а з іншого – значну кількість людей, що прагнуть змінити роботу чи отримати перекваліфікацію або влаштуватися за свою спеціальністю, але в новому регіоні. З огляду на ці фактори під час пошуку співробітників слід враховувати всі сучасні тенденції, що сформовані на ринку праці.

У яких галузях наразі спостерігається дефіцит кадрів?

Це всі види виробництв, сільське господарство, логістика та IT. Станом на 1 січня 2024 року в Державній службі зайнятості було зареєстровано 96 120 офіційно безробітних, і хоча ми бачимо позитивну динаміку в цьому питанні, якщо порівнювати з 2023 роком (на 1 січня 2023 року нараховувалося 186 508 людей), цифра хоч і зменшилася майже вдвічі, але все ж залишається досить значною.

Складні часи потребують нестандартних підходів. Слід зосередитися на тому, як утримати співробітника та запропонувати йому певні преференції, бонуси чи можливості для розвитку.

Доволі поширеними є випадки, коли співробітник звільняється через те, що досягнув межі розвитку саме в цій компанії на цій посаді. Тобто вже нікуди розвиватися, або роботодавець нічого не пропонує натомість, щоб зберегти цінного співробітника. За таких умов величезна кількість талантів може перебувати в перманентному пошуку кращого варіанту.

Як запобігти плинності кадрів?

  • Слід запровадити практику горизонтального розвитку, залученість до проєктної роботи: у рамках одного підприємства підключати цінного співробітника до інших проєктів.
  • Впровадити програму наставництва та стимулювати працівників, які долучені до такої програми.
  • Стимулювати професійне навчання та підвищення кваліфікації.

Компанія може навіть оплачувати навчання співробітника в міжнародних школах і вишах. Така інвестиція у працівника не лише розширює його професійні горизонти, а й стає запорукою можливості виконувати складніші завдання на ключових посадах у компанії.

Щоб привабити найкращих і найрозумніших, компаніям слід подбати про розвиток власної репутації. Імідж кращого роботодавця можна формувати не лише за допомогою участі у професійних рейтингах чи опитуваннях.

Не зайвим буде запропонувати цінному співробітнику широку лінійку бонусів і додаткових можливостей, що стане одним з аргументів для підтримки його лояльного ставлення до компанії, заохочуватиме залишатися надовго й навіть мотивуватиме до залучення нових співробітників.

Лайфхаки для збереження команди

Слід переглянути підхід до переміщень персоналу всередині фірми. Деяким працівникам варто надати можливість удосконалювати навички в межах своїх посадових обов’язків. Проте багато хто потребує гнучкого підходу, і частині персоналу доцільно запропонувати нову роль у компанії задля уникнення професійного вигоряння. Причому це може бути як вертикальне переміщення, так і горизонтальне – до прикладу, перехід на новий проєкт. Іноді навіть горизонтальний кадровий розвиток дозволяє співробітнику перезавантажитися, «додати» у професійних навичках і, можливо, знайти роботу, яка його задовольнить за всіма параметрам.

Усе частіше й частіше причиною для звільнення стає порушення так званого work-life balance. Для того щоб запобігти звільненню із цих причин, компанії пропонують додаткові інструменти. Наприклад, практикують програми тривалих відпусток – до трьох місяців, які співробітник за потреби може використати, а потім повернутися на свою позицію.

Якщо у працівника є ознаки професійного вигоряння, тривала відпустка може запобігти проблемі його ймовірного звільнення. За цей час працівник встигне відпочити, підвищити рівень стресостійкості, отримати нові емоції та з новими силами повернутися до роботи.

Також можна запропонувати працювати неповний робочий день і самостійно розподіляти робочий час. Усе більше роботодавців надають можливість працювати віддалено або пропонують комбінований графік роботи для гармонійного поєднання роботи та часу на сім’ю. Скажімо два-три дні роботи в офісі, інші дні – дистанційно.

Досвід Данії – як зробити працівників щасливими

Є ще один рецепт, як поліпшити життя людини на робочому місці, де вона проводить третину свого життя. У цьому нам допоможе британська журналістка Гелен Рассел (Helen Russell) яка прожила рік у Данії та написала там книжку  «Рік хюґе по-данськи: секрети найщасливішої країни у світі». «Хюґе» можна описати як мистецтво, вміння бути щасливим «по-скандинавські». Авторка приходить до висновку, що це – комплексна річ: від вжитих державою заходів до внутрішнього світовідчуття. За її словами, коли у світі зазвичай борються за підвищення зарплат – у Скандинавії відвойовують право на більшу кількість вільного часу для себе. Також у Данії переймаються тим, що робота, крім того, що має приносити гроші, має бути ще й цікавою. Є у данців навіть таке поняття «щастя від роботи».

«У данців склався прекрасний баланс між роботою та особистим життям, який і робить їх щасливими», – підсумовує авторка.

Тривалість робочого тижня в Данії – 34 години. Щорічно роботодавці надають працівникам 5-тижневу оплачувану відпустку. Тобто данці працюють по 18,5 дня на місяць. Від цього всього у співробітників формується позитивний настрій. Своєю чергою останній підвищує продуктивність праці на 12%: країна – на 3-му місці в Європі за показниками продуктивності праці та на 1-му – за умовами ведення бізнесу в Європі.

Тож рецепт збереження персоналу в кожного роботодавця свій, однак фахівці з добору та розвитку персоналу завжди зможуть знайти нестандартні підходи й додати свіжу ноту в будь-яке управлінське рішення, так, щоб «бізнес-оркестр» зазвучав по-новому.

Автор: Яна Декусар, директорка департаменту кадрового супроводу та HR компанії з розвитку бізнесу Nota Group
Джерело: mind.ua

Comments are closed