Верховна Рада України 19 липня 2022 року ухвалила в другому читанні закон, яким вносяться зміни до трудового законодавства. Останні мають забезпечити можливість оформлення трудових відносин за спрощеною процедурою. Ще з 2019 року в експертному середовищі точаться дискусії щодо доцільності впровадження таких змін і ризиків для працівників та роботодавців. Mind продовжує досліджувати законопроєкти, за якими, зокрема, можуть критися ризики для бізнесу. Провідний юрисконсульт консалтингової компанії Nota Group Олександр Слободянюк проаналізував для Mind законопроєкт №5371 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність».
Номер і дата реєстрації: 5371 від 13.04.2021.
Автори: Третьякова Г. М. та група народних депутатів.
Етап: закон прийнято, готується на підпис.
Мета законопроєкту: спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого та середнього підприємництва й зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність. А саме:
- зменшення бюрократичного навантаження на роботодавців, спрощення регулювання праці, скорочення зайвих бюрократичних процедур у сфері трудових відносин;
- створення передумов для зниження рівня «тіньової» зайнятості завдяки збільшенню економічної привабливості і розширенню офіційної зайнятості;
- формування сприятливих умов для діяльності і розвитку суб’єктів малого та середнього підприємництва.
Чинність закону. Звертаємо окрему увагу, згідно з врахованими пропозиціями, поданими до другого читання, щодо набрання чинності та дії Закону в цілому, визначено, що закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та діє протягом дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», і втрачає чинність із дня припинення або скасування воєнного стану.
Зміни, які пропонується внести законопроєктом №5371.
Документом передбачається внести зміни й доповнення до таких законодавчих актів: Кодексу законів про працю України, Закону «Про охорону праці», Закону «Про відпустки», Закону «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Пропоновані зміни до Кодексу законів про працю України:
- Запроваджується спрощений режим регулювання трудових відносин, який застосовуватиметься до трудових відносин, що виникають між працівником і роботодавцем, який є суб’єктом малого або середнього підприємництва відповідно до закону із середньою кількістю працівників за звітний період (календарний рік) не більше 250 осіб; або між роботодавцем та працівником, розмір заробітної плати якого за місяць становить понад вісім розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом.
- Спрощений режим може застосовуватися у відносинах між працівниками та роботодавцями виключно на добровільних засадах. Такий режим передбачає можливість встановлення індивідуальних умов праці працівника безпосередньо в трудовому договорі.
- Визначається механізм та особливості застосування спрощеного режиму регулювання трудових відносин.
- Доповнюється перелік підстав щодо встановлення недійсності умов трудових договорів, які погіршують становище працівників, зокрема, забороняється примушувати працівника до укладення трудового договору, який містить умови, щодо яких між працівником та роботодавцем не досягнуто взаємної згоди.
- Аналізованим законом визначено, що в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин, визначеного главою ІІІ-Б цього Кодексу, трудовий договір є основним засобом регулювання трудових відносин працівників та роботодавців (власниками приватних підприємств), у яких кількість працівників або рівень оплати праці відповідає критеріям, встановленим Кодексом. У разі застосування спрощеного режиму регулювання трудових відносин, за взаємною згодою сторін, у трудовому договорі можуть визначатися додаткові права, обов’язки й відповідальність сторін, умови матеріального забезпечення та організації праці працівника, умови припинення або дострокового розірвання договору.
- Передбачається, що вимоги щодо ведення документації з кадрових питань, ухвалення локальних нормативних актів та організаційно-розпорядчої документації, у тому числі щодо режиму робочого часу та часу відпочинку, відпусток, а також інших документів із питань, що врегульовані трудовим договором, не поширюються на роботодавців, які застосовують спрощений режим. А також встановлюється обов’язок щодо ведення обліку трудової діяльності працівника в електронній формі, подання звітності стосовно персоналу до державних органів покладається на роботодавця.
- Визначаються особливості надання щорічних оплачуваних відпусток і відпусток без збереження заробітної плати в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин.
Важливою особливістю є впровадження обов’язку виплати заробітної плати працівникам за весь час щорічної відпустки до початку відпустки, якщо інше не передбачено трудовим або колективним договором.
- Встановлюється, що спрощений режим регулювання трудових відносин не поширюються на трудові відносини, що виникають між працівниками та роботодавцями, які є юридичними особами публічного права.
- Визначаються істотні умови трудового договору в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин:
- місце роботи (із зазначенням структурного підрозділу) або іншого місця роботи, якщо виконання трудового завдання або функціональних обов’язків працівника здійснюється на умовах дистанційної роботи;
- дата набрання чинності трудовим договором, а в разі укладення трудового договору на визначений строк – строк дії договору та умови його поновлення;
- обов’язки працівника;
- умови оплати праці (у тому числі розмір тарифної ставки або окладу (посадового окладу), доплати, премії, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати, оплата роботи в нічний і надурочний час, у святкові, неробочі та вихідні дні);
- режим роботи, тривалість робочого часу та відпочинку, роботи в нічний і надурочний час;
- тривалість основної щорічної відпустки, порядок її надання відповідно до законодавства, надання щорічних додаткових відпусток (розміри їх оплати);
- гарантії і компенсації за роботу зі шкідливими та/або небезпечними умовами праці, у разі наявності на робочому місці працівника відповідних умов, із зазначенням їх характеристик;
- умови праці;
- строки повідомлення про розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця;
- порядок і форма обміну інформацією між роботодавцем та працівником;
- порядок і строки повідомлення працівника про зміну істотних умов праці (у разі їх погіршення). Про зміну істотних умов праці працівник повинен бути повідомлений не пізніше строку, визначеного ст. 32 цього Кодексу;
- умови та порядок внесення змін до трудового договору, а також порядок і форма інформування про зміну трудових відносин;
- умови нерозголошення комерційної таємниці, забезпечення захисту інтелектуальної власності і використання об’єктів авторського права (у разі їх використання або створення в процесі трудової діяльності) та відповідальність за їх порушення;
- умови виникнення та порядок врегулювання конфлікту інтересів.
- компенсаційна виплата працівнику в разі розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця;
- відповідальність роботодавця за порушення строків виплати заробітної плати, що передбачає визначення в трудовому договорі розміру компенсації (у процентному відношенні до розміру заробітної плати (тарифної ставки або окладу (посадового окладу), яка сплачується роботодавцем працівнику за кожний день затримки виплати заробітної плати.
- Визначається порядок укладення трудового договору в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин:
- трудовий договір укладається в письмовій формі державною мовою у двох примірниках (по одному примірнику для кожної із сторін);
- за згодою між працівником і роботодавцем трудовий договір може бути укладений у формі електронного документа відповідно до Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг».
- Встановлюються строки та періодичність виплати заробітної плати в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин:
Визначається, що заробітна плата виплачується у строки, визначені трудовим договором, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів.
- Визначається порядок припинення трудового договору в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин, в тому числі припинення трудового договору з ініціативи роботодавця з виплатою компенсації працівнику, та надається право роботодавцю шляхом підписання додаткової угоди розірвати трудовий договір або надсилання працівнику у спосіб, визначений трудовим договором, або рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення офіційного повідомлення про розірвання трудового договору.
У разі надсилання працівнику повідомлення про розірвання трудового договору засобами поштового зв’язку, трудовий договір вважається розірваним із наступного робочого дня після дати вручення працівнику офіційного повідомлення роботодавця про розірвання трудового договору або через сім календарних днів із дня надходження поштового відправлення роботодавця в поштове відділення за адресою працівника.
Розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця з підстав, не передбачених цим Кодексом, здійснюється з обґрунтуванням (зазначенням) причин такого розірвання та з наданням працівнику компенсаційної виплати в розмірі та у порядку, визначених трудовим договором, але не менше:
- половини мінімальної заробітної плати – якщо сума періодів роботи працівника в цього роботодавця становить не більше 30 днів;
- мінімальної заробітної плати – якщо сума періодів роботи працівника в цього роботодавця становить понад 30 днів;
- трьох мінімальних заробітних плат – якщо сума періодів роботи працівника в цього роботодавця становить понад один рік;
- п’яти мінімальних заробітних плат – якщо сума періодів роботи працівника в цього роботодавця становить понад два роки.
Причому застосовується розмір мінімальної заробітної плати, встановлений законом на день розірвання трудового договору.
Пропоновані зміни до Закону України «Про охорону праці»
Уточнюється порядок реалізації права на охорону праці під час укладання трудового договору в умовах застосування спрощеного режиму регулювання трудових відносин, передбаченого Кодексом законів про працю України.
Пропоновані зміни до Закон України «Про відпустки»
Визначається, що в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин відпустки надаються в порядку, визначеному цим Законом, з урахуванням особливостей, передбачених главою ІІІ-Б Кодексу законів про працю України.
Пропоновані зміни до Закону «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»
Уточнюється порядок здійснення окремих повноважень виборним органом первинної профспілкової організації в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин.
Висновки
З огляду на все наведене вище до підпису головою Верховної Ради України та Президентом й опублікування офіційної остаточної редакції Закону, варто враховувати всі зміни та доповнення до тексту Закону, подані в підтриманих пропозиціях до другого читання, зокрема й застереження щодо обмеженої дії Закону в умовах воєнного стану.
Також варто нагадати, що українські профспілки виступали категорично проти ухвалення цього законопроєкту, мотивуючи це тем, що він значно обмежує основні конституційні трудові права та призведе до нав’язування працівникам невигідних умов у трудовому договорі, укладеному за спрощеною процедурою.
Проте з боку бізнесу цей законопроєкт, навпаки, має підтримку, оскільки він дає можливість працівникам та роботодавцям гнучкіше змінювати умови співпраці, зменшувати адміністративні витрати.
Автор: Олександр Слободянюк, провідний юрисконсульт Nota Group
Джерело: mind.ua
Comments are closed