Інформаційна довідка щодо країн та умов отримання бізнес-резидентства
Наріжним каменем при виборі іноземної країни для поширення свого бізнесу є база оподаткування. Ставка ПДВ, ПДФО, податку на прибуток, дивіденди, роялті, відсотки, соціальні збори – це та багато чого іншого слід ретельно зважувати при обранні країни для бізнес-резидентства. Проте податки – це далеко не єдиний аспект, на який слід зважати, роблячи цей вибір.
У цій інформаційній довідці стисло проаналізуємо базу оподаткування та інші характерні особливості Чехії, Польщі, Бельгії, Угорщини та Балтійських країн.
Реєстрація компанії в Чехії
У Чехії найпопулярнішими є такі форми для відкриття підприємства: товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ) та акціонерне товариство (АТ).
Для іноземних суб’єктів найвигідніше відкривати компанію на території Чехії саме в форматі ТОВ, тому зупинимося на ній детальніше. Переваги такої форми: швидкість відкриття компанії, ліберальна система звітності, простота управління.
Мінімальний статутний капітал – 1 чеська крона (приблизно 0,04 євро). Зазвичай статутний капітал складає не менше 10 крон і повинен був сплачений до реєстрації компанії адміністраторові вкладів, який призначається на установчих зборах. Після відкриття банківського рахунку, адміністратор вкладів вносить статутний капітал на розрахунковий рахунок компанії. Статутний капітал поділений на паї (частки).
Директор – щонайменше одна фізична або юридична особа, при чому вимог до їх резидентності немає. Акціонери (пайовики) – щонайменше одна фізична або юридична особа, вимог до їх резидентності також немає. У цьому випадку, замість засновницького договору, засновник зобов’язаний надати державному реєстратору одностороннє рішення про заснування компанії.
Загальнодоступна інформація: назва компанії, ідентифікаційний номер компанії, юридична адреса, директора, акціонери (пайовики), вид діяльності, статутний капітал, фінансова звітність.
Інформація про бенефіціарів подається в Реєстр фактичних власників компаній Чехії, який є закритим (відомості доступні лише за запитом судових, правоохоронних чи податкових органів країни).
Компанія зобов’язана вести бухгалтерський облік та щорічно подавати фінансову звітність. Далі про це детальніше.
ЗВІТНІСТЬ
Фіскальний рік в Чехії зазвичай завершується 31 грудня, але компанія може обрати іншу дату звітності (проміжок не повинен перевищувати 12 календарних місяців).
Декларацію про податок на прибуток підприємці повинні подавати упродовж 3 місяців після завершення податкового періоду, яким, як правило, є календарний рік (тобто до 31 березня).
Якщо у компанії працюють співробітники, то необхідно щомісячно подавати звітність в органи соціального страхування, медичного страхування та звітність про податок на прибуток фізичних осіб. Для великих компаній та акціонерних товариств також обов’язковою є щорічна аудиторська перевірка. Компанія вважається великою, якщо існує дві з трьох умов:
- Оборот понад 800 млн чеських крон;
- Працює понад 25 співробітників;
- Активи перевищують 45 млн чеських крон.
ОПОДАТКУВАННЯ
Позитивною рисою чеського податкового законодавства є його передбачуваність. Усі зміни законодавчого регулювання анонсуються на рік-два наперед.
Корпоративний податок на прибуток компанії з 2014 року складає 19% (сплачується до 31 березня року, наступного за звітним).
Приріст капіталу оподатковується загальним корпоративним податком.
ПДВ – 21% (можуть застосовуватися знижені ставки 15% і 10%), сплачується до 25 числа місяця, наступного за звітним.
Юридична особа повинна реєструватися платником ПДВ в Чехії, щойно його річний оборот перевищить 1 млн чеських крон упродовж 12 календарних місяців поспіль (за виключенням тих юридичних осіб, які здійснюють операції, звільнені від оподаткування).
Податок на дивіденди, роялті, відсотки – 15%.
Якщо між Чехією та країною отримувача дивідендів підписана угода про уникнення подвійного оподаткування, для сплати податку з дивідендів використовуються норми цієї угоди, оскільки вона має вищу юридичну силу над національним законодавством.
Податок на доходи фізичних осіб – 15%.
Реєстрація компанії в Польщі
Для Польщі створення компанії у форматі ТОВ також є найпоширенішим варіантом.
Для реєстрації компанії слід дотримуватися таких умов:
- визначитися з видами діяльності компанії;
- оформити заявку та отримання ліцензії (у залежності від сфери бізнесу);
- надати відомості про засновників компанії; засновник може бути одноособовим;
- підготувати статут польською мовою;
- оформити договір оренди юридичної адреси;
- заповнити усі необхідні документи та бланки польською мовою;
- завірити пакет документів у польського нотаріуса з присяжним перекладачем;
- для засновників фізичних осіб та членів правління – отримати номер PESEL (ідентифікаційний номер фізичної особи);
- отримати електронний підпис та підтвердити профіль EPUAP;
- подати підготовлені документи у відповідні виконавчі органи для реєстрації підприємства.
Реєстрація онлайн можлива лише за умови прийняття модельного статуту, у який неможливо змінити.
Ставка ПДВ – 23%. Стисло про це тут.
Податок на прибуток – 19%. Може застосовуватися податок 9% для новостворених компаній у перший рік.
Податок на репатріацію. Якщо польська компанія буде сплачувати нерезидентам (наприклад, українській материнській компанії) дивіденди, роялті, відсотки, вони підлягають податку на репатріацію (withholding tax, WHT).
У випадку дивідендів – 19%, у випадку роялті, відсотків – 20%. Може застосовуватися Конвенція про уникнення подвійного оподаткування (наприклад, з Україною ставка дивідендів складає 5/15%, роялті, відсотків – 10%). Проте Конвенція не буде застосовуватися, якщо у рік понад 2 млн польських злотих сплачуються пов’язаним особам. У такому разі ставки податку застосовуються у повному обсязі.
Під час надання нерезидентам консультативних, юридичних чи бухгалтерських послуг також утримується 20% податку на репатріацію.
Обов’язковим є аудит при наявності співробітників 50 або більше осіб та прибутку від 2 500 000 євро.
Податок на доходи фізичних осіб – 17-23% залежно від суми виплат.
Співробітники не з ЄС повинні мати дозвіл на працевлаштування. Зараз діє пільговий режим для українців при їхній реєстрації на місці.
Реєстрація компанії в Бельгії
На відміну від Чехії та Польщі, у Бельгії найпоширенішою формою реєстрації є акціонерне товариство.
При цьому мінімальний статутний капітал компанії має складати 18 550 євро (із них 12 400 євро треба внести одразу).
Корпоративний податок на прибуток складає 25%.
ПДВ – 21%. Поріг для реєстрації платником ПДВ: 11 200 євро (торгівля тільки всередині країни); 25 000 євро (торгівля у всьому світі).
Податок на доходи фізичних осіб – 25-50% у залежності від суми доходу. Наприклад, ставка 50% застосовується при заробітній платі від 41 360 євро. Також сплачуються муніципальні збори.
Внески на соціальне забезпечення.
Сплачує співробітник:
- Пенсійне страхування – 7,5%
- Медичне страхування – 3,55%
- Оплата відпустки через хворобу – 1,15%
- Безробіття – 0,87%
Сплачує роботодавець:
- Пенсійне страхування – 8,86%
- Медичне страхування – 3,80%
- Допомога на випадок хвороби – 2,35%
- Страхування на випадок безробіття – 1,46%
- Страхування від нещасних випадків – 0,3%
- Професійні захворювання – 1%
Податок при виплаті дивідендів – 30%, ставка 0% для компаній ЄС та Швейцарії, які відповідають вимогам EU Interest and Royalties Directive.
Податок на репатріацію (роялті) – 30%, ставка 0% для компаній ЄС та Швейцарії, які відповідають вимогам EU Parent-Subsidiary Directive.
Компанія у Бельгії може отримати зниження податкової ставки (до 20%), але тільки у разі, якщо вона відповідає усім таким вимогам:
- у компанії є акціонер-юридична особа (або юридичні особи), яка володіє понад 50% акцій;
- щонайменше один директор (громадянин Бельгії) отримує заробітну плату понад 27 000 євро;
- компанія не сплачує дивіденди, значна сума яких повинна перевищувати 13% статутного капіталу самої компанії;
- компанія не входить до групи підприємств, діяльність яких регулюється державою;
- у компанії немає акціонерів, які володіють понад 50% від статутного капіталу суми, утвореної на підставі збереженого прибутку.
Реєстрація триває близько 10 днів. Вартість реєстрації 3 280 євро.
Офіційні мови: нідерландська, французька, німецька.
Обов’язковими є щорічний аудит та ведення бухгалтерської звітності.
Бельгійська філія іноземної компанії
Іноземна компанія може відкрити бельгійську філію. При цьому окрема юридична особа не створюється, тому іноземна компанія несе відповідальність за всі зобов’язання філії. Необхідна фізична присутність філії з місцем розташування офісу. Юридичний представник повинен представляти іноземну компанію у Бельгії.
Різноманітні документи щодо діяльності іноземної компанії повинні бути перекладені на одну із офіційних мов, і подані до канцелярії компетентного корпоративного суду (серед іншого треба подати документ про реєстрацію та останню версію статуту). Консолідована річна звітність іноземної компанії повинна подаватися до Національного банку Бельгії.
Реєстрація компанії в Угорщині
Податок на прибуток в Угорщині складає 9%. Також можлива знижена ставка податку у розмірі 2% від обороту, при цьому ведення витрат не вимагається. Накопичені збитки можна переносити на 5 років, при цьому прибуток до оподаткування можна зменшити лише на 50%.
ПДВ – 27% стандартна ставка. Поріг реєстрації свідоцтва платника ПДВ – оборот 12 млн форинтів (курс долара 337.4 форинти за 1 долар).
Ставка податку на сплату дивідендів – 0%. Фізична або юридична особа отримувач сплачує 15%. Якщо компанією володіє фізична або юридична особа іншої держави необхідно дивитись конвенцію між Угорщиною і країною резидентства такої особи.
Роялті 0% застосовується до програмної продукції або іншої інтелектуальної власності, всередині ЄС може не утримуватися згідно з EU Interest and Royalties Directive. У країнах, з якими укладені конвенції про уникнення подвійного оподаткування, податкові ставки вказуються у цих конвенціях.
Податок на заробітну плату – 15%.
Соціальні внески – 18,5%, які сплачує роботодавець.
Інші податки та зроби складають до 5%.
Реєстрація компанії в Естонії
Найпоширеніший варіант – створення ТОВ.
Мінімальний статутний капітал – 2 500 євро. Мінімальна кількість учасників – один. Учасник (пайовик) не відповідає особисто за зобов’язаннями ТОВ. Поки внесок в уставний капітал не внесений, відповідальність за зобов’язаннями ТОВ несе пайовик в розмірі несплаченого внеску.
Обов’язковим органом управляння ТОВ є його правління. Вищим органом управління ТОВ є збори пайовиків. Відповідальність члена правління полягає насамперед в обов’язку відшкодування збитків. Для заснування ТОВ в Естонії необхідно укласти засновницький договір і затвердити статут – вони повинні бути нотаріально завірені. ТОВ в Естонії можна заснувати і в порядку прискореного провадження, але для цього слід скористатися типовими документами. Якщо за загальним правилом заява про заснування ТОВ розглядається упродовж 5 робочих днів з моменту її отримання, то у за прискореної процедури – не пізніше наступного робочого дня після отримання заяви.
Якщо запланований річний оборот підприємства перевищує 40 000 євро, то слід зареєструватися у Податково-митному департаменті платників податку з обороту. Деталі тут. Найманих працівників треба зареєструвати у цьому ж департаменті у день виходу на роботу.
Види податків для підприємства:
- Податок на прибуток
- Податок з обороту
- Соціальний податок
- Митний збір та акцизи
- Платіж зі страхування від безробіття
- Плата за використання довкілля
- Податки у разі здійснення міжнародної діяльності
- Інші податки
Який податок і за якою ставкою слід сплачувати, залежить від специфіки підприємства.
Податком з обороту оподатковуються товари та послуги, що продаються під час здійснення підприємницької діяльності, імпорту товарів з країн, що не входять до ЄС та придбання товарів у країнах ЄС. Податок з обороту – це податок на додану вартість, його сплачує кінцевий споживач. Ставка – 20%.
Особливість податку на прибуток підприємств у Естонії полягає у тому, що оподатковується лише розподілений прибуток. Якщо прибуток реінвестується у підприємство, він не оподатковується. Податок підлягає сплаті в момент розподілу прибутку за ставкою 20/80 на дохід нетто (20% від суми брутто). Накопичений прибуток не підлягає оподаткуванню до моменту розподілу. Ставка 14/86 (14% від суми брутто) застосовується до регулярного розподілу прибутку.
ПДВ – 20%. ПДВ 9% установлений для:
- книг і зошитів, призначених для навчальних цілей;
- медикаментів і медичного обладнання, призначеного для особистого користування особами з особливими потребами;
- періодичних видань;
- послуг з розміщення.
Соціальний податок – це податок, отримані доходи з якого використовуються для пенсійного страхування і державного медичного страхування. Соціальний податок за працівника сплачує роботодавець. Його ставка складає 33% від брутто-зарплати працівника.
Також можна застрахувати безробіття: вклад робітника – 1,6%, вклад роботодавця – 0,8%.
Податок солідарності та податок на нерухомість (будинки) не застосовуються. При цьому застосовується податок на нерухомість (земля) – 0,1-2,5% в залежності від оціночної вартості землі.
Податок на репатріацію
Дивіденди – не застосовуються (застосовується податок на розподіл прибутку).
Відсотки – 0% (за виключенням невідповідних платежів).
Роялті – 10% (такий же відсоток передбачений Конвенцією про уникнення подвійного оподаткування).
Платежі за технічні послуги – 10%, якщо послуга надана на території Естонії і з державою отримувачем платежу не укладається двостороння податкова конвенція. Конвенція з Україною – укладена. Детальніше про оподаткування тут.
Співробітники не з ЄС повинні мати дозвіл на проживання. Наразі діє пільговий режим для українців під час їхньої реєстрації на місці.
Окремо слід акцентувати на тому, що Естонія є першою державою у світі, яка пропонує е-резидентство. Е-резидентом є іноземець, якому Естонія надала можливість створення електронно-цифрової ідентичності та випадала електронно-цифрове посвідчення особистості. Е-резидентство пропонує громадянам іноземної країни захищений доступ до електронних послуг Естонії. Е-резидент може за допомогою інтернету засновувати в Естонії комерційне об’єднання і брати активну участь в його керуванні, мешкаючи при цьому в іншій державі.
Реєстрація компанії в Латвії та Литві
На завершення та для порівняння «балтійської тріади» проаналізуємо податкові ставки для бізнесу у Латвії та Литві.
Податок на прибуток підприємства
Цей податок у Латвії (так само як в Естонії) підлягає сплаті в момент розподілу прибутку за ставкою 20/80 на дохід нетто (20% від суми брутто). Накопичений прибуток не підлягає оподаткуванню до моменту розподілу.
25% – для платників податку на мікропідприємства, оборот яких не перевищує 25 000 євро, і 40% на оборот, який перевищує 25 000 євро.
У Литві податок на прибуток підприємства за загальним правилом складає 15%.
5% для підприємств з кількістю працівників не менше 10 і річним доходом брутто не менше 300 000 євро (при дотриманні певних умов)
0% у перші 10 років після заснування і 7,5% у наступні 6 років для підприємств, заснованих у вільній економічній зоні, якщо капіталовкладення досягає:
- 1 млн євро чи
- 100 000 євро, середнє число працівників не менше 20, і не менше 75% річного доходу, отриманого від надання послуг.
0% у перші 20 років для підприємств, які реалізують проєкт в межах чинного договору про великі інвестиційні проєкти (укладеного в період з 1 січня 2021 року до 31 грудня 2025 року), якщо:
- інвестиції досягають 20 млн євро (для вільнюського регіону – 30 млн євро); і
- середня чисельність співробітників складає не менше 150 (для вільнюського регіону – 200); і
- не менше 75% річного доходу надходить від виробництва, обробки даних чи хостингу вебсерверів та пов’язаних з ними послуг.
ПДВ у Латвії та Литві складає 21%. При цьому є певні особливості.
У Латвії застосовується 12%:
- на певні медикаменти, медичне обладнання та товари;
- на навчальну літературу та періодичні видання;
- на харчування для немовлят;
- на внутрішні пасажирські перевезення;
- на постачання теплової енергії та газу;
- на послуги з розміщення.
5% на постачання характерних для Латвії свіжих фруктів, ягід та овочів.
Особливості у Литві. Ставка 9%:
- на пасажирські перевезення на регулярних маршрутах;
- на книги та неперіодичні інформаційні видання;
- на певні послуги з розміщення (до 31 грудня 2022 року);
- на постачання теплової енергії та гарячої води для житлових приміщень;
- на постачання дров та виробів з дерева для опалення побутовим споживачам енергії.
Ставка 5% на:
- медикаменти та медичні допоміжні засоби (за певних умов);
- обладнання для технічної підтримки осіб з інвалідністю та його ремонт;
- періодичні видання (з деякими винятками).
Ставка 0% на вакцини від COVID-19 та медичні прилади для діагностики COVID (до 31 грудня 2022 року).
Внески соціального страхування
У Латвії цей внесок складає 34,09% (23,59% ставка роботодавця і 10,5% ставка працівника).
У Литві внесок соціального страхування складає 19,5% ставка працівника (12,52% внески соціального страхування і 6,98% внески страхування здоров’я); 1,79% ставка роботодавця (включаючи 0,32% для гарантійного фонду і фонду довгострокового безробіття).
Податок солідарності у Литві не застосовується. А у Латвії він складає 25% річних доходів вище 62 800 євро.
Податок на нерухомість (будинки)
У Латвії він складає 0,2-3% від кадастрової вартості у залежності від самоврядування. Якщо самоврядування не установило податкової ставки, то в залежності від кадастрової вартості застосовується 1,5% на землю, певні будинки та інженерні споруди, 0,2-0,6% на житлові будинки.
У Литві – 0,5-3% від оподаткованої вартості.
Податок на нерухомість (земля)
У Латвії 0,2-3% від кадастрової вартості або 1,5%, якщо самоврядування не установило податкової ставки. Додаткова ставка 1,5% для необробленої сільськогосподарської землі.
У Литві – 0,01-4% від оподаткованої вартості. Орендарі державної землі сплачують податок у розмірі 0,1-4% від оподаткованої вартості землі.
Дивіденди у Латвії не застосовуються (застосовується податок на розподіл прибутку). 20% для отримувачів у низькоподаткових чи безподаткових країнах.
Дивіденди у Литві складають 0%, якщо материнській компанії належить частка у капіталі не менше 10% протягом не менше 12 місяців. 15% у решті випадків.
Відсотки у Латвії 0% для підприємств. 20% для отримувачів у низькоподаткових чи безподаткових країнах.
Відсотки у Литві 0%, якщо отримувач є резидентом держави Європейської економічної зони, або такої держави, з яким укладена податкова конвенція. 0% за відсотками по цінних паперах, випущених урядом на міжнародних фінансових ринках. 10% у решті випадків.
Роялті у Латвії 0% для підприємств. 20% для отримувачів у низькоподаткових чи безподаткових країнах.
Роялті у Литві 0%, якщо сплачується юридичним особам, які відповідають вимогам EU Interest and Royalties Directive. 10% у решті випадків (якщо Конвенція про уникнення подвійного оподаткування не передбачає нижчої ставки).
ВИСНОВОК
Тож, як бачимо, у різних країнах свої особливі умови для отримання резидентства. Якщо узагальнювати, то у більшості розглянутих нами країн, найпривабливішою формою організації роботи є ТОВ.
Ставка ПДВ коливається від 20% (в Естонії) до 27% (в Угорщині). При цьому практично з кожного загального правила є низка винятків. Суттєво відрізняється й податок на дохід фізичних осіб. Якщо у Чехії він складає 15%, то у Бельгії у деяких випадках може досягати 50%. Одним із найвищих у Бельгії є й податок на прибуток – 25%.
Беззаперечним є той факт, що кожна країна для отримання бізнес-резидентства має як низку переваг, так і низку недоліків. Варто пам’ятати й про те, що розібратися у хитросплетіннях законодавства та оподаткування тієї чи іншої країни самостійно практично неможливо, тож потрібно звертатися до кваліфікованої допомоги фахівців-юристів.
Автори: Тетяна Андріанова, керуючий партнер Nota Group.
Джерело: https://eba.com.ua/
Comments are closed