Підтримати розвиток: як Верховна Рада спростила діяльність індустріальних парків

  • Home
  • Новини
  • Підтримати розвиток: як Верховна Рада спростила діяльність індустріальних парків

Нещодавно Верховна Рада підтримала відродження індустріальних парків (ІП) в Україні. 21 червня 2022 року було ухвалено за основу, а 15 липня 2022 року – підписано Президентом законопроєкти №5688 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо створення сприятливих умов для залучення масштабних інвестицій у промислове виробництво» та №5689 «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо створення сприятливих умов для залучення масштабних інвестицій у промислове виробництво» стосовно функціонування індустріальних парків. Вони вже набули чинності. 

Актуальність ухвалення вищезазначених законопроєктів зумовлена необхідністю компенсації суттєвої втрати прибутків, що українська економіка зазнала ще за часів епідемії коронавірусу.

Саме тоді, у 2019 році, і були вперше зареєстровані у Верховній Раді України ці законопроєкти. А враховуючи стан економіки в Україні після повномасштабного вторгнення рф – необхідність у підтримці галузі зросла в рази.

У пояснювальних записках до законопроєктів зазначено, що чинне українське законодавство про індустріальні парки надає незначні переваги їх учасникам, явно недостатні для того, щоб вони змогли стати каталізатором розвитку вітчизняної економіки.

Наразі закон «Про індустріальні парки» серед стимулів передбачає лише цільове фінансування на безповоротній основі та надання безвідсоткових кредитів для облаштування ІП, а також звільнення учасників парків від пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.

Така підтримка є незначною порівняно з практиками інших країн світу щодо стимулювання промислового розвитку через індустріальні парки, серед яких найпередовішими є Туреччина, Польща, Чехія, Македонія, Китай і Південна Корея.

Окремих змін зазнала і сфера імпорту нового устаткування, що вводиться учасниками ІП, оскільки, на думку законотворців, без належного пакету стимулів, зокрема митних, вітчизняні індустріальні парки залишаються неконкурентоспроможними та не здатними залучати необхідні інвестиції.

Це є добрим сигналом, адже надає зелене світло на ввезення технологічних новинок до України, що дозволить прискорити не лише  розвиток індустріальних парків, а й у цілому технологічний прогрес, що, безумовно, відобразиться на нашій країні.

Що передбачають законопроєкти?

  • звільнення учасників ІП від оподаткування податком на прибуток протягом 10 років за умови направлення отриманого прибутку на розвиток діяльності учасника ІП в межах ІП;
  • звільнення від оподаткування ПДВ та ввізним митом імпорту нового устаткування, що ввозиться учасниками ІП для власного використання у переробній промисловості або науково-дослідній діяльності в межах ІП;
  • можливість органів місцевого самоврядування запроваджувати пільги зі сплати податку на нерухоме майно, що знаходиться у власності учасників ІП на території ІП;
  • встановлення ставки земельного податку та орендної плати за землі державної та комунальної власності в розмірі меншому, ніж земельний податок (за рішенням органів місцевого самоврядування).

Кого звільнять від сплати податку на прибуток?

Основним та найочікуванішим є звільнення прибутку учасника такого парку, включеного до Реєстру ІП, від здійснення господарської діяльності у сферах:

  • переробної промисловості;
  • збирання, оброблення й видалення відходів;
  • відновлення матеріалів, крім захоронення відходів або науково-дослідної діяльності виключно на території (в межах) ІП від податку на прибуток підприємств протягом десяти послідовних років.

При цьому такі правила оподаткування застосовуваються лише до учасників ІП, що відповідають наступним критеріям:

  • учасник ІП здійснює господарську діяльність виключно на території і в межах такого парку;
  • не нараховує і не виплачує дивіденди (прирівняні до них платежі) на користь власників корпоративних прав.

Водночас визначено і перелік учасників ІП – юридичних осіб, на яких не розповсюджуються наведені особливості оподаткування – у статутному капіталі яких прямо або опосередковано є частка юридичної особи:

  • що є організатором азартних ігор;
  • що зареєстрована у офшорних зонах;
  • що зареєстрована згідно із законодавством держав, включених Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FAТF) до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом.

Встановлено, що сума вивільнених від оподаткування коштів направляється на розвиток діяльності учасника індустріального парку в межах індустріального парку не пізніше 31 грудня наступного календарного року.

У разі невикористання учасником згаданих заощаджених коштів на розвиток у наведений термін, такий платник податку втрачає право на застосування встановлених цим пунктом правил оподаткування з 1 січня року, наступного за роком, в якому мали бути використані ці кошти.

За всі інші попередні податкові (звітні) періоди звільнення від оподаткування і невикористання вивільнених коштів платник податку зобов’язаний подати уточнювальну (уточнювальні) податкову декларацію за цим податком, нарахувати та сплатити його, штрафні санкції та пеню.

Кому можна буде не платити ПДВ?

Другою найочікуванішою новелою є звільнення від ПДВ уведенного в дію учасниками ІП нового устаткування (обладнання) та комплектуючих до нього.

Проте, має зберігатись умова, що з дати виготовлення такого устаткування (обладнання) та комплектуючих до нього до дати їх ввезення в Україну пройшло не більше трьох років і вони не були у використанні.

Крім того, має зберігатись умова, що обладнання та комплектуючі є такими, що НЕ мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або державою-агресором щодо України.

Водночас передбачено, що: продаж такого устаткування (обладнання) та комплектуючих раніше, ніж через п’ять років з дати ввезення їх в Україну, чи у разі їх нецільового використання (у тому числі передання в користування іншим особам) раніше наведеного терміну, або втрата статусу учасника індустріального парку передбачають сплату податкового зобов’язання, від якого було звільнено. Крім того, потрібно буде сплатити також відповідну пеню.

Що передбачено для податку на нежитлову нерухомість?

Також надано можливість сільським, селищним, міським радам встановлювати пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об’єктів нежитлової нерухомості, що знаходяться на території ІП та перебувають у власності учасників ІП.

Крім того, органи місцевого самоврядування можуть встановлювати ставки земельного податку та орендну плату в розмірі, меншому за розмір земельного податку.

Кого звільнили від сплати мита?

Законопроєкт №5689, яким внесено зміни в Митний кодекс щодо створення сприятливих умов для залучення масштабних інвестицій у промислове виробництво, передбачає звільнення від мита нового устаткування (обладнання) та комплектуючих виробів при ввезенні їх в Україну учасниками ІП згідно з критеріями, визначеними попереднім законопроєктом №5688.

Так само як і в попередньому законопроєкті втрата статусу учасника ІП раніше п’яти років з дати ввезення в Україну в порядку, визначеному цією частиною, устаткування (обладнання) та комплектуючих виробів до нього, тягне за собою обов’язок зі сплати ввізного мита та пені у строки та порядку, визначені МКУ.

Чи полегшаться умови ведення бізнесу в межах ІП?

Незважаючи на те, що строк розгляду та прийняття законопроєктів сягнув без малого три роки, все ж з’являться надія, що такі новоприйняті нормативні акти матимуть вагомий вплив на розвиток індустріальних парків України. У свою чергу це вплине на підтримку економіки та на подальшій зріст конкурентоспроможності нашої країни серед інших провідних держав.

Звичайно, на це піде певний час та прикладні результати ми зможемо побачити лише згодом, але податкові та митні пільги можуть стати рушійною силою у подальшому розвитку, який зараз є таким необхідним для нашої країни.

Автор: Ганна Жакот, провідний юрист аутсорсингової компанії Nota Group.

Джерело: mind.ua

Comments are closed