17 вересня 2024 року Верховна Рада України прийняла за основу законопроєкт №11416-д, який вносить значні зміни до Податкового кодексу, зокрема щодо військового збору (ВЗ). Зміни набудуть чинності з 1 жовтня 2024 року і вплинуть як на ФОПів, так і на роботодавців. Отже
Законопроектом № 11416-д передбачається:
- підвищення військового збору з 1,5% до 5% для зарплат, дивідендів та інших доходів фізичних осіб;
- запровадження військового збору у розмірі 1% від доходу юридичних осіб та ФОП платників єдиного податку ІІІ групи додатково до єдиного податку;
- запровадження фіксованого військового збору для 1 та 2 групи ФОП додатково до єдиного податку;
- авансові внески по податку на прибуток для АЗС;
- підвищення ставки податку на прибуток для банків за 2024 рік до 50%;
- підвищення ставки податку на прибуток для небанківських фінансових установ (крім страховиків) на рівні 25%.
Керівник практики аудиту та консалтингу Nota Group Світлана Кучер коментує основні положення законопроєкту:
Тож які фундаментальні зміни на нас очікують:
- Підвищення військового збору (ВЗ) – підвищить податкове навантаження на зарплати працівників і всі інші види доходів, виплачувані податковими агентами. Роботодавцям, щоб зберегти рівень виплат “на руки”, доведеться збільшити зарплати, що може стати фінансовим тягарем для бізнесу. З зарплати працівників за жовтень утримуватиметься не 19,5%, а вже 23% (18% ПДФО + 5% ВЗ)
- Нові правила для ФОПів – ФОПи І, ІІ та IV груп з 1 жовтня 2024 року повинні будуть сплачувати ВЗ у фіксованому розмірі — 10% від мінімальної зарплати (710 грн у 2024 році). Для ФОПів ІІІ групи ВЗ встановлюється у розмірі 1% від отриманого доходу. Це створює додаткове фінансове навантаження на ФОПів, незалежно від факту отримання доходу.
- Зміни в адмініструванні податків – вперше ФОПи І, ІІ та IV групи повинні будуть сплачувати авансові внески з ВЗ до 20 жовтня 2024 року. А з січня 2025 року вводиться щомісячна звітність з ПДФО, ВЗ та ЄСВ для податкових агентів, що ускладнить процес звітування.
- Ризики для бізнесу: бізнес критично сприйняв підвищення ВЗ, оскільки це може стимулювати “тінізацію” трудових відносин, а також збільшить витрати на адміністрування податків. Вже йде мова що закон буде ухвалено із запізненням, виникнуть проблеми з нарахуванням і виплатою ВЗ заднім числом.
- Наслідки для роботодавців -підприємцям доведеться коригувати зарплати та систему оподаткування, що ускладнить бухгалтерське ведення і може створити додаткові витрати для роботодавців. Ці зміни викликали занепокоєння серед підприємців і роботодавців, оскільки вони збільшують фінансове навантаження і можуть спричинити складнощі в адмініструванні нових правил.
- Наслідки для АЗС – оскільки законопроектом прописано, що перевищення сум авансових платежів з податку на прибуток не переноситься до наступного періаду, та не підлягає поверненню платнику податку як надміру та/або помилково сплачені податкові зобов’язання, не може бути зарахована в рахунок інших податків і зборів (обов’язкових платежів) та на неї не поширюються положення статті 43 цього Кодексу. – вбачається збільшення коригування діяльності підприємств «в ручному режимі».
- Щодо фінансових установ – безпосередньо НБУ підтримав постійне підвищення податку на прибуток фінансових компаній із 18% до 25%, зокрема щоб уникнути податкового арбітражу з банками, для яких цей податок було підвищено з 18% до 25% від початку 2024 року.
Планується, що законопроєкт в цілому буде ухвалений у жовтні, його норми будуть діяти з 1 жовтня. Його було ініційовано трьома Народними депутатами на чолі із Народним депутатом Д.О.Гетьманцевим. Його передано на друге читання. Очікуємо на правки народних депутатів.
Comments are closed