Благодійність, волонтерство і податкові аспекти в умовах війни: що нового
Благодійність у сучасному світі – це не лише безкорисливе надання допомоги тим, хто її потребує, а ретельно врегульована спеціальним і податковим законодавством діяльність. Для чого взагалі обмежуватиправовими нормами благочинні пориви? Не тому, що світ став цинічним і меркантильним, а тому, щоб позбавити будь-кого будь-яких спокус замаскувати свої корисливі мотиви альтруїстичною місією.
Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначає Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», який було прийнято ще 2012 року. З моменту його ухвалення, Закон декілька разів змінювався, а найбільші сплески законодавчої активності у правовому регулюванні благодійної діяльності датовані 2014 та 2022 роком. І це неспроста.
2014-й – це рік, коли росія розпочала завуальовану війну проти України. Це рік, коли українська армія об’єктивно не була готовою до масштабного протистояння «другій армії світу», але завдяки активній волонтерській та благочинній підтримці – Збройні Сили України стали на прю з ворогом гідно. 2022 рік змінив характер зазіхань російського загарбника, але українська армія уже була готовою до повномасштабних викликів. Змінився й характер волонтерської підтримки: тепер за лічені години волонтери збирають кошти на «народні Байрактари» та супутники.
Відносини, пов’язані з провадженням волонтерської діяльності в Україні регулює Закон України «Про волонтерську діяльність», він був прийнятий в 2011 році і відтоді також зазнавав регулярних змін.
Чимало законодавчих нюансів, пов’язаних із благодійною діяльністю, урегульовано Податковим кодексом України. За останні дев’ять місяців Великої війни цей кодифікований акт також декілька разів змінювався задля запровадження якомога сприятливішого підґрунтя для оподаткування благодійної допомоги. І цього разу сприятливішого не для держави, а для тих, хто цю допомогу надає, та тих, хто її потребує.
15 серпня 2022 року Верховна Рада України прийняла два важливих податкових акти: Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України» № 2520-IX (далі – Закон № 2520-IX) та Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо звільнення від оподаткування благодійної допомоги, виплаченої на користь членів сімей поранених та загиблих учасників бойових дій під час участі у відсічі збройній агресії та забезпеченні національної безпеки України» № 2516-IX (далі – Закон № 2516-IX).
Одним із завдань законодавця є не лише створити додаткові гарантії та можливості для волонтерів в умовах війни, а й синхронізувати норми податкового і спеціального законодавства між собою. Саме таким керувалися автори проєктів, які згодом стали Законами №-№ 2520-IX та 2516-IX.
Законом №2520-IX, розширено статтю 165 ПК України стосовно доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу. За цими змінами, не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізичної особи:
- кошти або вартість майна (послуг), що надаються фізичній особі – волонтеру, з якою укладено договір про провадження волонтерської діяльності, в частині витрат неприбуткової організації, що залучає до своєї діяльності волонтерів, на проведення медичного огляду та вакцинації волонтера, інших лікувально-профілактичних заходів, безпосередньо пов’язаних з наданням волонтерської допомоги такою особою відповідно до Закону України «Про волонтерську діяльність» (підпункт 165.1.64 пункт 165.1 ст. 165 ПК України);
- відшкодування неприбутковою організацією особі – волонтеру, з якою укладено договір про провадження волонтерської діяльності, документально підтверджених витрат, пов’язаних з наданням волонтерської допомоги, у розмірі та відповідно до переліку, що передбачені ст. 11 Закону України «Про волонтерську діяльність» (підпункт 165.1.65. пункт 165.1 ст. 165 ПК України);
- суми коштів, надані благодійними організаціями, громадськими об’єднаннями – учасникам конгресів, симпозіумів, зборів, конференцій, пленумів, з’їздів, фестивалів, виставок, концертів, реабілітаційних заходів, фізкультурно-спортивних заходів, конкурсів, тренінгів та семінарів, які провадяться такими організаціями, як компенсація витрат на проживання, харчування та проїзд до місця проведення заходів та у зворотному напрямку. Уточнення: ці витрати не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку в межах норм відшкодування витрат на відрядження, встановлених для державних службовців і працівників підприємств, установ та організацій, що повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів.
Законом № 2520-IX врегулювано питання щодо звільнення від оподаткування коштів, які збиралися фізичною особою на свій особистий розрахунковий рахунок для виплати благодійної допомоги на користь платників податків, зазначених у п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 ПК України.
Як уточнюють в податкових органах, такі кошти не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків за умови, що під час реєстрації фізичної особи у Реєстрі волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, вказаний рахунок зазначається як рахунок з призначенням для здійснення благодійної діяльності (крім рахунків, що були закриті до 21 листопада 2013 року).
Законом № 2520-IX також змінюються норми, які визначають податкові знижки. Тепер для документального підтвердження витрат, що включаються до податкової знижки, контролюючий орган не має права вимагати від платника податку надання документів та/або їх копій, які містяться в автоматизованих інформаційних і довідкових системах, реєстрах, банках (базах) даних органів державної влади та/або органів місцевого самоврядування, інформація з яких безоплатно отримується контролюючими органами відповідно ПК України та міститься в інформаційних базах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику.
Зміни внесені й до підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. Зокрема, доповнено пунктом 27 про те, що до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки не включаються доходи у вигляді суми коштів чи безоплатно наданих товарів (послуг) (далі – допомога), що надані за рахунок бюджетних коштів іноземних держав та їх державних фондів такому платнику податків та членам його сім’ї першого ступеня споріднення як особам, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України і скористалися правом на тимчасовий захист відповідно до законодавства такої іноземної держави.
До прийняття Кабінетом Міністрів України порядку підтвердження статусу осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, з метою не включення до оподатковуваного доходу фізичних осіб – платників податку доходів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, статус таких осіб визначається самостійно надавачами цільової або нецільової благодійної допомоги.
Законом № 2516-IX внесені зміни до ПК України щодо звільнення від оподаткування благодійної допомоги, виплаченої на користь членів сімей поранених та загиблих учасників бойових дій. Закон набрав чинності 2 вересня 2022 року.
Цим Законом установлено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються доходи (суми) виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, у порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», на користь членів сімей учасників бойових дій, які під час участі у відсічі збройної агресії в період дії воєнного, надзвичайного стану на території України, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів, зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, отриманих під час участі у відсічі збройної агресії.
Окрім того з 2 вересня 2022 року не оподатковуються ПДФО (а отже, і воєнний збір) доходи (суми) виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, на користь:
- працівників підприємств, установ, організацій, сил цивільного захисту, які залучаються (залучалися) та беруть (брали) безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, перебуваючи безпосередньо в районах проведення бойових дій та у період здійснення бойових дій, у порядку, встановленому законодавством, або на користь членів їхніх сімей;
- фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, в яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах.
При цьому, за Законом до членів сімей учасників бойових дій та/або учасників масових акцій громадського протесту в Україні належать:
- батьки (якщо вони до досягнення особою повноліття не були позбавлені стосовно неї батьківських прав);
- дід та баба (якщо батьки померли);
- інший із подружжя (якщо він (вона) не одружилися вдруге);
- малолітні та/або неповнолітні діти;
- повнолітні діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення ними закладів освіти, але не більше ніж до досягнення 23 років;
- повнолітні діти, які не мають своїх сімей;
- повнолітні діти, які мають свої сім’ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття;
- утриманці загиблого (померлого), яким у зв’язку з цим виплачується пенсія.
Зазначені доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. Тобто право на не оподаткування цієї допомоги її набувачі матимуть до кінця календарного року, у якому закінчиться війна.
Є ще один правовий акт, про який важливо згадати. 16 листопада 2022 року прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування благодійної допомоги, зібраної волонтерами» від № 2747-ІХ. Цей Закон набрав чинності 11 грудня 2022 року і ним внесені такі зміни: за умови, що благодійник – фізична особа зареєструється у Реєстрі волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації до 1 січня 2023 року, сума благодійної допомоги, отриманої таким благодійником – фізичною особою у період з 24 лютого 2022 року, не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу такого благодійника.
Усі ці зміни є вкрай необхідними для України. Сьогодні сотні благодійних фондів та організацій, тисячі волонтерів допомагають Збройним силам України і переселенцям. Фізичні особи збирають благодійні кошти на особисті рахунки, і це також є зоною ризиків. Але чітко регламентовані на законодавчому рівні принципи оподаткування, зобов’язань та відповідальності полегшать ведення волонтерської діяльності та допоможуть збільшити обсяги благодійної допомоги на армію для ще ефективнішої відсічі агресору.
Автор: Світлана Кучер, керівник практики аутсорсингу бухгалтерського обліку та аудиту Nota Group (група компаній «Октава Капітал»)
Джерело: eba.com.ua