arrow

Наші новини

10 Лютого 2023
Як протидіяти блокуванню податкових накладних: поради від Олега Борійчука
Днями в рамках Welcome Day СУП Олег Борійчук, директор юридичного напрямку Nota Group, надав практичні поради з протидії блокування податкових накладних. Ділимося основними з них. Не бійтеся висловлювати свою незгоду Зараз спостерігається масове блокування податкових накладних. З огляду на обставини воєнного часу така активність податкової зовсім не на часі. Не потрібно боятися висловитися про неприйнятність такої ситуації. Держава – це найперше сервіс, а платники сплачують податки за послуги, які входять до цього сервісу. Натомість держава має надавати підтримку, і зараз, на жаль, ця підтримка не відчувається. Очікуйте на роз’яснення податкової щодо присвоєння статусу ризиковості. Така незрозуміла ситуація тривати далі не може. Тому за численними скаргами (зокрема й на Президента України), податкова має роз’яснити за якими критеріями присвоює статус ризиковості та за що блокує податкові накладні. В ідеалі, такі роз’яснення мають містити інформацію про те, які дії потрібно здійснити (яку інформацію надати), щоб податкову накладу розблокували. Не створюйте підстав для блокування самостійно На жаль, такі ситуації трапляються. Через війну не кожен бізнес має змогу відстежувати зміни до законодавства, тому діють за старими правилами. У жовтні 2022 році податкова отримала більше можливостей для того, щоб блокувати накладні. Так, 14 жовтня 2022 року опубліковано Постанову КМУ «Про внесення змін до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» № 1154. Ця Постанова залишилася поза увагою багатьох бухгалтерів, бо раніше накладні не блокувалися, якщо 20-ОПП чи таблиці відповідності не подавалися. Бухгалтери, зверніть увагу на Постанову КМУ № 1154 від 12 жовтня 2022 року Уважні бухгалтери подають таблиці відповідності, але можуть внести не ті УКТЗЕД товарів та види діяльності згідно з КВЕД, які, наприклад, не внесені ні в статут компанії, ні в ЄДРПОУ. Ці помилки є дуже поширеними та створюють підстави для блокування. Зрештою, на бухгалтерів часто окрім цих задач покладається ведення зарплат і кадровий облік. Це рутинна, складна та відповідальна робота, яка потребує максимальної зосередженості, а це не завжди вдається. Тож затримки та перепрацювання трапляються, і роботодавцям слід на це зважати. У жодному разі не намагайтеся «неофіційно домовитися» з податківцями Найбільша проблема — у податківцях, які не несуть персональної відповідальності за прийняття рішень. Не погоджуйтеся на «неофіційні домовленості», не створюйте корупційних ризиків. Не доводьте справу про блокування податкової накладної до суду Заблокувавши накладну, податківці починають прискіпливіше придивлятися до компанії та вимагати розяснень чи інформації. Деякі бухгалтери самостійно надають таку інформацію, а є такі, які самі пишуть адміністративну скаргу, не звертаючись до юриста. Після відмови у задоволенні такої скарги починаються судові тяганини і бажано до цієї стадії не доводити. Чим швидше юрист включиться у роботу та належно відреагує – тим краще для бізнесу. Якщо все зробити чітко, накладну можуть розблокувати за декілька днів. Інша альтернатива — місяці судових розглядів. Успіх розблокування залежить від тандему роботи юристів і бухгалтерів. Бухгалтер ліпше пояснить суть операції (чому зроблено/заповнено саме так), а юрист може це розписати правову частину з огляду на чинне законодавство. Правильно сформовані пояснення є запорукою успіху, адже кількість справ щодо заблокованих накладних зростає невблаганно, їх усіх фізично важко осмислити і опрацювати. Перевіряйте своїх контрагентів Це основна рекомендація для керівників і власників бізнесу. Перевірити контрагентів можна завдяки інформації з відкритих джерел чи застосувати програми для перевірки. Не соромтеся просити зробити скриншот екрана електронного кабінету платника податків – якщо у контрагента там все гаразд, то й заперечувати від надання такої інформації він не буде. > Violetta Garbar: Перевіряючи реєстри, слід звертати увагу на те, коли компанія зареєстрована, який у неї статутний капітал (чи відповідає реальним витратам на проєкти), чи змінювався директор (якщо так, то чому). Бізнес має чітко усвідомлювати ризики роботи з контрагентом. Потрібно моніторити будь-які зміни. Навіть доброчесна компанія в будь-який момент може стати ризиковою, і юристи мають тримати руку на пульсі таких ризиків. Ретельно перевіряйте договори з контрагентами Договори з контрагентами обов’язково мають містити істотні умови. Якщо договір стосується поставки товару, то має містити специфікацію товару. Якщо немає можливості щось підписати, вказуйте в договорі, що «істотні умови договору (найменування, кількість, ціна тощо) погоджуються за рахунок продавця шляхом повної або часткової оплати такого рахунку покупцем», і тоді договір погоджується не підписом покупця, а дією, яку легко довести — банківською випискою. Якщо ж нічого не прописати, а подати закритий акт без істотних умов, можна відмовитися від його сплати. Щороку аналізуйте стан бухгалтерської та фінансової звітності Важливість внутрішнього аудиту важко переоцінити. Яким би професійним не був ваш бухгалтер, варто щороку здійснювати контроль і аналіз стану бухгалтерського обліку та фінансової звітності. Не відкладайте на завтра те, що можна зробити сьогодні Не відкладайте реєстрацію податкових накладних на останній день. При одночасній реєстрації великої кількості податкових накладних підвищується ризик їх блокування. Консультуйтеся із зовнішніми спеціалістами Якщо маєте сумніви щодо правильності відображення тієї чи іншої операції – консультуйтеся з зовнішніми спеціалістами. Експерти Nota Group завжди готові допомогти з цим! Nota Group — на захисті українського бізнесу!
Детальніше

7 Лютого 2023
Як український бізнес виживає під час війни: кейси від співзасновників компанії Clarity Ukraine
З дня на день виповниться рік як Україна живе за законами воєнного часу через повномасштабне вторгнення росії. І той бізнес, який вижив за цих надскладних умов і продовжує функціонувати – достойний поваги та нагороди за героїзм. Nota Group продовжує досліджувати феномен українського бізнесу в умовах війни, зазирати за лаштунки його організації та діяльності, виокремлювати фактори незламності і стійкості в межах відеорубрики «Незламний український бізнес». Героями нового сюжету стали співзасновники компанії Clarity Таїсія Бондар та Віталій Курдюмов. В інтерв’ю вони розповіли про те, як їм вдалося зберегти та розвивати бізнес під час війни. А Nota Group – залишається на захисті українського бізнесу! https://youtu.be/WF0VE_zE6TU
Детальніше

25 Січня 2023
Компенсація індустріальним паркам за підключення до інженерно-транспортних мереж: як це відбуватиметься?
На початку січня 2023 року набрала чинності постанова №10 від 3 січня 2023 року Кабінету Міністрів України про надання компенсації витрат ініціаторам створення промислових або індустріальних парків на підключення та приєднання до інженерно-транспортних мереж. В умовах постійних російських атак на українську енергоінфраструктуру та обмеженої можливості роботи бізнесу, така ініціатива видається привабливою. Що конкретно передбачає постанова та яка буде компенсанція індустріальним паркам, розповіла Mind керівник практики корпоративного управління Nota Group Ганна Жакот. Що передбачає документ? Порядок покликаний зменшити фінансове навантаження ініціаторам створення індустріальних (промислових) парків шляхом компенсації понесених ними витрат на підключення та приєднання до інженерно-транспортних мереж, а саме: системи передачі або систем розподілу електричної енергії (крім приєднання до електричних мереж малих систем розподілу); загальної мережі залізниць; мереж газо-, тепло-, водопостачання та водовідведення, розташованих за межами території індустріального парку; інфраструктури електронних комунікаційних мереж, розташованої за межами території індустріального парку. Компенсація може скласти 100% вартості витрат Суттєвою перевагою такої пільги є сума компенсації, що може сягати 100% вартості витрат на підключення та приєднання, але без урахування ПДВ. Сама компенсація здійснюватиметься за рахунок коштів місцевого бюджету або за рахунок інших джерел у межах видатків, передбачених у законі про Державний бюджет України на відповідний рік. Тож у разі, якщо заявлені обсяги компенсації перевищують загальний обсяг видатків державного бюджету на надання компенсації у відповідному бюджетному періоді, фактична сума компенсації буде зменшена. Умови отримання компенсації Скористатися компенсацією заявники можуть лише один раз за умови наявності фактично здійснених та підтверджених витрат. Для того щоб подати заяву на компенсацію, суб’єкт господарювання має: звернутись до Мінекономіки не пізніше 10 квітня року, в якому очікується отримання компенсації з відповідним документом встановленого зразка; із копіями договорів на виконання робіт і надання послуг заявникові з підключення або приєднання до інженерно-транспортних мереж та додатків до них; разом з інформацією про право власності або користування земельними ділянками в межах відповідного індустріального парку. Повний перелік необхідних для подання документів міститься у постанові. Хто і скільки отримає, вирішить Мінекономіки Фактичний розмір призначеної компенсації буде визначений уповноваженою комісією до 20 листопада року, в якому передбачається отримання компенсації, після чого Мінекономіки протягом 5 робочих днів ухвалюватиме рішення про надання нарахованої компенсації. Рішення про відмову в наданні компенсації заявнику не обмежує його в поданні заяви в майбутньому, проте важливо, що компенсації підлягають витрати, здійснені не більше ніж за 36 місяців до моменту подання заяви. У цілому така постанова є логічним продовженням пільг та послаблень, що встановлюються останнім час урядом для ініціаторів створення індустріальних парків в Україні. Відтак ця галузь набуває ще більшої підтримки та розвитку. Автор: Ганна Жакот, керівник практики корпоративного управління Nota Group Джерело: mind.ua
Детальніше

19 Січня 2023
Юристи Nota Group отримали подяку від Спілки українських підприємств за допомогу бізнесу під час війни
Спілка українських підприємців (СУП) висловила слова подяки команді юристів Nota Group, яка працювала під керівництвом директора юридичного департаменту Олега Борійчука і керівника практики цивільних спорів Сергія Котова, за активну та ефективну участь в Центрі захисту бізнесу при СУП. Юристи Nota Group долучилися до діяльності Центру ще до повномасштабного вторгнення росії, а з лютого 2022 року ще більше активізували свою роботу з надання консультацій бізнесу. Питання, які потребували професійних юридичних роз’яснень, стосувалися як блокування податкових накладних, так і примусового вилучення майна військовою адміністрацією та мобілізаційних викликів. Наші ек сперти надавали консультації, допомагали зі зверненнями до повноважних органів, клопотали за об’єктивне розслідування усіх проблемних інцидентів, готували необхідні процесуальні документи та надавали іншу допомогу в межах їхньої компетенції. Nota Group – на захисті українського бізнесу!  
Детальніше

16 Січня 2023
Благодійність, волонтерство і податкові аспекти в умовах війни: що нового
Благодійність у сучасному світі – це не лише безкорисливе надання допомоги тим, хто її потребує, а ретельно врегульована спеціальним і податковим законодавством діяльність. Для чого взагалі обмежуватиправовими нормами благочинні пориви? Не тому, що світ став цинічним і меркантильним, а тому, щоб позбавити будь-кого будь-яких спокус замаскувати свої корисливі мотиви альтруїстичною місією. Загальні засади благодійної діяльності в Україні визначає Закон України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», який було прийнято ще 2012 року. З моменту його ухвалення, Закон декілька разів змінювався, а найбільші сплески законодавчої активності у правовому регулюванні благодійної діяльності датовані 2014 та 2022 роком. І це неспроста. 2014-й – це рік, коли росія розпочала завуальовану війну проти України. Це рік, коли українська армія об’єктивно не була готовою до масштабного протистояння «другій армії світу», але завдяки активній волонтерській та благочинній підтримці – Збройні Сили України стали на прю з ворогом гідно. 2022 рік змінив характер зазіхань російського загарбника, але українська армія уже була готовою до повномасштабних викликів. Змінився й характер волонтерської підтримки: тепер за лічені години волонтери збирають кошти на «народні Байрактари» та супутники. Відносини, пов’язані з провадженням волонтерської діяльності в Україні регулює Закон України «Про волонтерську діяльність», він був прийнятий в 2011 році і відтоді також зазнавав регулярних змін. Чимало законодавчих нюансів, пов’язаних із благодійною діяльністю, урегульовано Податковим кодексом України. За останні дев’ять місяців Великої війни цей кодифікований акт також декілька разів змінювався задля запровадження якомога сприятливішого підґрунтя для оподаткування благодійної допомоги. І цього разу сприятливішого не для держави, а для тих, хто цю допомогу надає, та тих, хто її потребує. 15 серпня 2022 року Верховна Рада України прийняла два важливих податкових акти: Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сприяння розвитку волонтерської діяльності та діяльності неприбуткових установ та організацій в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України» № 2520-IX (далі – Закон № 2520-IX) та Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо звільнення від оподаткування благодійної допомоги, виплаченої на користь членів сімей поранених та загиблих учасників бойових дій під час участі у відсічі збройній агресії та забезпеченні національної безпеки України» № 2516-IX (далі – Закон № 2516-IX). Одним із завдань законодавця є не лише створити додаткові гарантії та можливості для волонтерів в умовах війни, а й синхронізувати норми податкового і спеціального законодавства між собою. Саме таким керувалися автори проєктів, які згодом стали Законами №-№ 2520-IX та 2516-IX. Законом №2520-IX, розширено статтю  165 ПК України стосовно доходів, які не включаються до розрахунку загального місячного (річного) оподатковуваного доходу. За цими змінами, не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізичної особи: кошти або вартість майна (послуг), що надаються фізичній особі – волонтеру, з якою укладено договір про провадження волонтерської діяльності, в частині витрат неприбуткової організації, що залучає до своєї діяльності волонтерів, на проведення медичного огляду та вакцинації волонтера, інших лікувально-профілактичних заходів, безпосередньо пов’язаних з наданням волонтерської допомоги такою особою відповідно до Закону України «Про волонтерську діяльність» (підпункт 165.1.64 пункт 165.1 ст. 165 ПК України); відшкодування неприбутковою організацією особі – волонтеру, з якою укладено договір про провадження волонтерської діяльності, документально підтверджених витрат, пов’язаних з наданням волонтерської допомоги, у розмірі та відповідно до переліку, що передбачені ст. 11 Закону України «Про волонтерську діяльність» (підпункт 165.1.65. пункт 165.1 ст. 165 ПК України); суми коштів, надані благодійними організаціями, громадськими об’єднаннями – учасникам конгресів, симпозіумів, зборів, конференцій, пленумів, з’їздів, фестивалів, виставок, концертів, реабілітаційних заходів, фізкультурно-спортивних заходів, конкурсів, тренінгів та семінарів, які провадяться такими організаціями, як компенсація витрат на проживання, харчування та проїзд до місця проведення заходів та у зворотному напрямку. Уточнення: ці витрати не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку в межах норм відшкодування витрат на відрядження, встановлених для державних службовців і працівників підприємств, установ та організацій, що повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів. Законом № 2520-IX врегулювано питання щодо звільнення від оподаткування коштів, які збиралися фізичною особою на свій особистий розрахунковий рахунок для виплати благодійної допомоги на користь платників податків, зазначених у п.п. «в» п.п. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 ПК України. Як уточнюють в податкових органах, такі кошти не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків за умови, що під час реєстрації фізичної особи у Реєстрі волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, вказаний рахунок зазначається як рахунок з призначенням для здійснення благодійної діяльності (крім рахунків, що були закриті до 21 листопада 2013 року). Законом № 2520-IX також змінюються норми, які визначають податкові знижки. Тепер для документального підтвердження витрат, що включаються до податкової знижки, контролюючий орган не має права вимагати від платника податку надання документів та/або їх копій, які містяться в автоматизованих інформаційних і довідкових системах, реєстрах, банках (базах) даних органів державної влади та/або органів місцевого самоврядування, інформація з яких безоплатно отримується контролюючими органами відповідно ПК України та міститься в інформаційних базах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Зміни внесені й до підрозділу 1 розділу ХХ «Перехідні положення» ПК України. Зокрема, доповнено пунктом 27 про те, що до складу загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки не включаються доходи у вигляді суми коштів чи безоплатно наданих товарів (послуг) (далі – допомога), що надані за рахунок бюджетних коштів іноземних держав та їх державних фондів такому платнику податків та членам його сім’ї першого ступеня споріднення як особам, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України і скористалися правом на тимчасовий захист відповідно до законодавства такої іноземної держави. До прийняття Кабінетом Міністрів України порядку підтвердження статусу осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, з метою не включення до оподатковуваного доходу фізичних осіб – платників податку доходів, отриманих у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, статус таких осіб визначається самостійно надавачами цільової або нецільової благодійної допомоги. Законом № 2516-IX внесені зміни до ПК України щодо звільнення від оподаткування благодійної допомоги, виплаченої на користь членів сімей поранених та загиблих учасників бойових дій. Закон набрав чинності 2 вересня 2022 року. Цим Законом установлено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються доходи (суми) виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, у порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», на користь членів сімей учасників бойових дій, які під час участі у відсічі збройної агресії в період дії воєнного, надзвичайного стану на території України, перебуваючи безпосередньо в районах здійснення зазначених заходів, зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, отриманих під час участі у відсічі збройної агресії. Окрім того з 2 вересня 2022 року не оподатковуються ПДФО (а отже, і воєнний збір) доходи (суми) виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, на користь: працівників підприємств, установ, організацій, сил цивільного захисту, які залучаються (залучалися) та беруть (брали) безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, перебуваючи безпосередньо в районах проведення бойових дій та у період здійснення бойових дій, у порядку, встановленому законодавством, або на користь членів їхніх сімей; фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, в яких проводяться (проводилися) бойові дії, та/або які вимушено покинули місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах. При цьому, за Законом до членів сімей учасників бойових дій та/або учасників масових акцій громадського протесту в Україні належать: батьки (якщо вони до досягнення особою повноліття не були позбавлені стосовно неї батьківських прав); дід та баба (якщо батьки померли); інший із подружжя (якщо він (вона) не одружилися вдруге); малолітні та/або неповнолітні діти; повнолітні діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, до закінчення ними закладів освіти, але не більше ніж до досягнення 23 років; повнолітні діти, які не мають своїх сімей; повнолітні діти, які мають свої сім’ї, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття; утриманці загиблого (померлого), яким у зв’язку з цим виплачується пенсія. Зазначені доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня включно року, наступного за роком, в якому завершено проведення антитерористичної операції та/або припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан в Україні, та/або завершено здійснення заходів із національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. Тобто право на не оподаткування цієї допомоги її набувачі матимуть до кінця календарного року, у якому закінчиться війна. Є ще один правовий акт, про який важливо згадати. 16 листопада 2022 року прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування благодійної допомоги, зібраної волонтерами» від № 2747-ІХ. Цей Закон набрав чинності 11 грудня 2022 року і ним внесені такі зміни: за умови, що благодійник – фізична особа зареєструється у Реєстрі волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації до 1 січня 2023 року, сума благодійної допомоги, отриманої таким благодійником – фізичною особою у період з 24 лютого 2022 року, не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу такого благодійника. Усі ці зміни є вкрай необхідними для України. Сьогодні сотні благодійних фондів та організацій, тисячі волонтерів допомагають Збройним силам України і переселенцям. Фізичні особи збирають благодійні кошти на особисті рахунки, і це також є зоною ризиків. Але чітко регламентовані на законодавчому рівні принципи оподаткування, зобов’язань та відповідальності полегшать ведення волонтерської діяльності та допоможуть збільшити обсяги благодійної допомоги на армію для ще ефективнішої відсічі агресору. Автор: Світлана Кучер, керівник практики аутсорсингу бухгалтерського обліку та аудиту Nota Group (група компаній «Октава Капітал») Джерело: eba.com.ua
Детальніше

29 Грудня 2022
На захисті українського бізнесу: підсумки Nota Group за 2022 рік
Останні дні грудня невблаганно підводять до необхідності підбивати підсумки 2022 року. Року, у який абсолютно все змінилося, стало інакшим. Робоча рутина стала рятівною не тільки для людей, а й для економіки. Адже кожна зароблена гривня, з якої виплачена заробітна плата та сплачений податок, наближає Україну до головної Перемоги. У 2022 році кожен бізнес, який вдалося зберегти, перестав бути звичайним інструментом отримання доходу, а перетворився на більший чи менший хаб гуманітарної допомоги, соціальної та психологічної підтримки, волонтерського руху та пунктом незламності. Тому Nota Group залишалася і залишається на захисті українського бізнесу. Компанія Nota Group за час повномасштабного вторгнення запустила низку актуальних послуг: • Експрес-аудит господарської діяльності; • Відновлення бухгалтерського обліку та документації; • Кадрові рішення під час війни. Аутсорсингова компанія Nota Group підтримує український бізнес, що зазнав скрути через війну. Компанії з зон активних бойових дій можуть отримати безоплатне обслуговування упродовж трьох місяців у таких напрямках: бухгалтерський, кадровий та юридичний супровід. Наші експерти також створили базу знань та надають безоплатні консультації з питань щодо бізнес-діяльності в Україні в умовах війни для всього бізнесу. Йдеться про юридичні, бухгалтерські, кадрові та інші поточні питання діяльності. Ще у лютому ми відкрили гарячу лінію для звернення підприємців, і продовжуємо відповідати на питання щодо функціонування бізнесу. Понад тисячу безкоштовних телефонних консультацій команда Nota Group надала з початку повномасштабної війни малому та середньому бізнесу. Підтримка захисників у 2022 році стала чи не найголовнішим завданням для кожного, хто працює в тилу. Усвідомлюючи соціальну відповідальність перед Збройними силами України, які дозволяють нам зустрічати кожен ранок, компанія надає індивідуальні консультації військовослужбовцям. Експерти Nota Group безоплатно консультують захисників України в рамках волонтерського руху «Адвокати ЗСУ» (Lawyers of the Armed Forces of Ukraine). Адвокати-волонтери Nota Group надають безоплатну кваліфіковану юридичну допомогу військовослужбовцям та членам їхніх родин з кадрових, сімейних, цивільних питань, питань із законодавства про військову службу, підготовку, мобілізацію тощо. Фахівці Nota Group взяли участь у розробці волонтерської платформи «Поверни своє». Вона для тих, хто, втратив своє житло внаслідок військової агресії. Керуюча партнерка Nota Group виступила співзасновником проєкту, а експерти юридичного напрямку компанії здійснюють наповнення платформи професійними відповідями на загальні питання щодо компенсації за пошкоджене та втрачене житло під час війни, та готують консультації за індивідуальними запитами. Також Nota Group надає безоплатні послуги іноземним волонтерам, які підтримують Україну. З березня 2022 року на умовах pro bono Nota Group здійснює фінансове обслуговування та консультує з правових питань Стівена Мура та його американський волонтерський проєкт, що допомагає Україні. Експерти Nota Group долучилися до підготовки рекомендацій щодо висвітлення інформації в умовах воєнного стану. Це рекомендації для медіа, працівників закладів освіти, учасників освітнього процесу щодо висвітлення інформації про заклад освіти в умовах воєнного стану та проведення фото й відеозйомки. Зрештою Nota Group разом з іншими компаніями групи «ОКТАВА КАПІТАЛ», приєдналась до Глобального договору ООН, а наші фахівці пройшли підготовку в рамках програми Climate Ambition Accelerator Глобального договору ООН в Україні. Піклування про ближнього стало ще одним трендом 2022 року і Nota Group успішно прийняла цей виклик. Головним завданням компанії під час війни було зберегти колектив, залишити всю команду та надати необхідну безпекову, фінансову та психологічну підтримку. Прикметно, що у 2022 році нам вдалося дещо розширили штат працівників. На початку повномасштабного вторгнення росії для співробітників компанії було споруджено укриття з комфортними умовами для відпочинку та роботи. В офісній будівлі впровадженні енергоефективні технічні рішення, що забезпечують постійне світло, обігрів та безперебійний Інтернет. Організовані обіди в офісі, щоб працівники могли їсти домашню та корисну їжу в період постійних відключень електроенергії. Підготували місця для ночівлі для співробітників та їхніх сімей, на випадок можливого блекауту. Для підтримки з питань безпеки, фінансів та психологічного стану були проведені консультації для працівників. Відбулися зустрічі із залученими фахівцями з питань сервісного мислення та щодо безпеки, психологічного та емоційного стану працівників. Наш проєкт «РАЗОМ», дозволяє працівникам діляться своїми талантами, хобі та захопленнями, щоб підтримувати один одного та допомагати в емоційному розвантаженні. Зокрема в рамках проєкту реалізовується «Книжковий клуб». Ми розуміємо, що в нинішніх умовах може здаватися, що будь-яких зусиль замало, проте ми віримо у те, що навіть найменша дія наближає Україну до перемоги над агресором. А тому підтримуємо тих, хто діє, і тих, хто допомагає діяти, і продовжуємо робити те, що ми уміємо якнайкраще: забезпечувати правову та фінансову підтримку бізнесу та піклуватися про наших фахівців.
Детальніше

23 Грудня 2022
Розвиток military-tech: як захистити авторське право на корисні речі для фронту
Війна змушує українців навчитись бути завжди на кілька кроків попереду ворожих планів та міркувань. Так, днями стало відомо, що український ударний безпілотник вже «проходить навчання» і незабаром зможе завдавати удари у відповідь на зазіхання ворога на наші території. Наразі нову розробку забезпечили функцією повернення. Українці працюють на різних фронтах цієї війни, аби забезпечити підтримку ЗСУ, зокрема і в галузі інноваційних технологій. Разом із тим поява нових розробок, пристроїв чи програмного забезпечення потребує належного оформлення з точки зору авторського права. На які нюанси цього процесу варто звернути увагу і як авторові винаходу захистити свої права, розповіла Mind провідна юристка аутсорсингової компанії Nota Group Ганна Жакот. З початком повномасштабного військового вторгнення наша держава взяла курс на підтримку військової галузі, зокрема розвитку напряму military-tech. Внаслідок чого навіть розроблена відповідна грантова програма, що дозволяє спеціалістам у сфері технологій, кібербезпеки, військових розробок здійснити свій вклад у перемогу та водночас підтримати економіку. Найрозповсюдженішими наразі є технічні розробки дронів, а також відповідне програмне забезпечення (ПЗ) для підтримки їх працездатності. Проте відповідна сфера є вкрай потенційною і для інших розробок, особливо з урахуванням наявного рівня попиту. Саме тому українськими спеціалістами, зокрема в ІТ-галузі, наразі активно впроваджуються нові винаходи та інші об’єкти, що прямо чи опосередковано можуть допомогти нашим військовим. Проте на етапі створення не закінчується життєвий цикл таких об’єктів, тож розробникам варто завчасно подбати про їх юридичне оформлення, а також про розподіл прав на них. Чому це важливо? Згідно з чинним українським законодавством про авторські та суміжні права, право на твір виникає у автора з моменту його створення. Якщо розглядати розробки military-tech як твори (а саме ними вони часто і є в розумінні чинного законодавства), виходить, що саме фізична особа-розробник є власником прав на такий об’єкт. А відтак саме розробник, а не компанія, на яку він працює, може вирішувати подальшу долю створеного ним виробу. Тож тут можемо стикнутись з проблемою: а чи є взагалі компанія, яка здійснює поставку або інше відчуження military-tech-об’єкту його належним правовласником? Як захистити свої права новому правовласнику? Для того щоб перехід прав все ж відбувся, його треба документально зафіксувати. Найбільш розповсюдженими способами є передання або повне відчуження прав на об’єкт за договором (це може бути також ліцензія), а також його розробка відповідно до службового завдання (але в такому випадку важливою умовою є наявність трудових відносин між розробником та компанією). Під час укладення та підписання договорів про розпорядження майновими (авторськими) правами між розробником та компанією сторонам варто приділити особливу увагу: обсягу прав, що передаються (адже можливий їх частковий розподіл, однаковий обсяг для обох сторін або повне відчуження), строку передачі таких прав до компанії, а також території дії прав (це не обов’язково може бути виключно Україна). Саме у випадку коректно складеного договору права та інтереси обох сторін будуть дотримані, а у подальшому можливі ризики виникнення конфлікту, пов’язаного із з’ясуванням факту, хто ж є належним правовласником, суттєво знизяться або й зовсім зникнуть. Що ще може зробити правовласник? Доречною опцією для нового правовласника є можливість державної реєстрації факту переходу прав – незалежно від того, відбувся він шляхом договору або внаслідок створення службового твору. Реєстрація проводиться уповноваженим державним органом та має наслідком отримання правоохоронного документа – патенту (у випадку реєстрації об’єкту у формі винаходу або корисної моделі) чи свідоцтва (під час реєстрації програмного забезпечення). Що ж буде без проведення процедури розподілу майнових прав? Компанія, яка виступає постачальником, посередником між фізичною особою-розробником та безпосереднім замовником military-tech-об’єктом, у такому випадку ризикує бути порушником авторських прав, адже ніяких свідчень того, що вона отримала відповідний обсяг прав від розробника не буде. Чинним законодавством наразі за таке порушення встановлена відповідальність у формі штрафу розміром від 3400 грн до 17 000 грн, або виправних робіт, або позбавлення волі на строк до двох років. Насправді ж у ході судового провадження можуть виникнути ще й більш несприятливі наслідки у вигляді зіпсованої репутації на ринку, а також покриття матеріальних та моральних збитків, нанесених відповідними порушеннями. Крім того, можуть бути зірвані зобов’язання по вже укладених контрактах із замовниками, адже внаслідок наявного спору щодо порушення авторських прав відповідний об’єкт, швидше за все, не зможе бути поставлений, а відтак наявний ще й ризик прострочення зобов’язань перед контрагентами. Відтак питання акумулювання та належності прав на новостворені об’єкти інтелектуальної праці технічних спеціалістів не можна знецінювати або загалом ігнорувати. Згадана неочевидна на перший погляд проблема може принести вкрай несприятливі наслідки бізнесу. Особливо враховуючи те, що процедура передання авторських прав не є надскладною, хоча й потребує залучення висококласного спеціаліста. Ініціювати її потрібно як можна швидше, а краще – ще на етапі зародження ідеї про створення відповідного military-tech-об’єкту потурбуватися про врегулювання питання подальшого розподілу прав на нього. Цим бізнес насамперед убезпечить себе, а також сприятиме надійності подальшого ланцюжка розповсюдження створеного об’єкту. Автор: Ганна Жакот, провідна юристка аутсорсингової компанії Nota Group Джерело: mind.ua
Детальніше

14 Грудня 2022
Війна, технології та інтелектуальна власність: точки перетину
Ось декілька breaking news. Українська компанія «Укрспецсистемс» створила новий безпілотний авіаційний комплекс «‎ШАРК» для спостереження та коригування вогню. Серед іншого «акула» безпілотників може корегувати американські реактивні артилерійські системи HIMARS. Перше «плавання» акули відбулося у 2022 році. І ще одна новина. Державний концерн «Укроборонпром» налагодив випуск артилерійських боєприпасів 152-мм калібру. Розпочато серійне виробництво вітчизняних боєприпасів. Або така новина. Стартап Atmosphere створює потужні павербанки на 200 000 мАгод, які мають до 12 USB-виходів. Компанія виготовляє павербанки різних розмірів для потреб ЗСУ. І це лише дещиця з того, що робиться в Україні з тим, аби наблизити день Перемоги над окупантом. Сьогодні military-tech в Україні розвивається семимильними кроками та шаленими темпами. А усі технологічні ноу-хау одразу випробовуються на практиці. Як справедливо зазначив Міністр оборони України, наша країна стала величезним полігоном, де випробовуються сучасні технології воєнного характеру. Ворога, що переважає кількісно, можна перемогти лише якісно: ефективною стратегією, мудрою тактикою, мотивованою армією, прицільною зброєю і сучасними технологіями. І якщо за звичайних умов розробка того чи іншого технологічного рішення займала роки, то в умовах воєнного часу тестування і введення в експлуатацію відбувається упродовж лічених місяців. Швидкість у цьому процесі, коли на наших захисників суне тисячна орда з півночі, півдня і сходу, – є життєво необхідною. Але у цьому хаосі подій і ухвалених рішень слід подбати й про майбутнє – належно оформити всі права на той чи інший продукт або розробку у галузі military-tech. За мужньою і героїчною боротьбою українців сьогодні спостерігає весь світ. Українська армія уже діє в системі координат натівських стандартів, а наші бойові солдати можуть багато чому навчити закордонних інспекторів. Немає сумнівів у тому, що рано чи пізно, технології, які народилися в Україні, застосовуватимуть у світі, вони братимуться на озброєння передових країн світу. Масштабування технологій означатиме примноження доходу її творців. Якщо йдеться про належне оформлення прав на технологічний продукт чи розробки, то чільне місце тут відведено правам інтелектуальної власності. До процесу реалізації тієї чи іншої ідеї часто залучаються різноманітні технічні спеціалісти. У разі успішної реалізації ідеї хтось із таких технарів може заявити про свої права на технологію, якщо на старті процесу роль кожного не буде належно задокументована. Аби упередити будь-які незрозумілі ситуації, необґрунтовані претензії чи можливі судові тяганини слід подбати про укладення трудових договорів або контрактів. Загальні положення урегулювання прав інтелектуальної власності на об’єкт, створений у зв’язку з виконанням трудового договору (контракту) закріплені у ст. 429 Цивільного кодексу України. Ця стаття зазнала суттєвих змін у липні 2021 року. За деталями варто звертатися до спеціалізованих законів України, які визначають межі охорони прав тих чи інших категорій інтелектуальної власності. Також законом можуть бути встановлені особливості здійснення майнових прав інтелектуальної власності на об’єкт. За загальним правилом, особисті немайнові права інтелектуальної власності на об’єкт, створений у зв’язку з виконанням трудового договору або за замовленням згідно договору із зовнішнім спеціалістом, належать безпосередньо виконавцю -творцю цього об’єкту. Відповідно до законодавства до немайнових прав належать право вимагати зазначення імені або псевдониму автора на творах, а також протидіяти спотворення об’єкту таким чином, що це негативно вплине на честь та гідність автора. Відтак, немайнові права не можуть передаватись частково або відчужуватись повністю від автора до будь-яких осіб. Проте, можливі варіанти, коли сторони дійдуть взаємної згоди не зазначати ім’я творця на примірниках твору, тим самим не порушуючи його немайнові права, але змінивши способ їх застосування. Якщо йдеться про майнові права інтелектуальної власності, то за замовченням вони належать творцю з моменту створення об’єкту, а у випадку його розробки у межах трудових відносин, а не за авторським договором із зовнішнім спеціалістом – вони належатимуть працівникові, який створив цей об’єкт та роботодавцю спільно, якщо інше не встановлено у самому трудовому договорі. У будь-якому разі, який би варіант співпраці не був обраний – у цьому процесі варто консультуватися з юристами. Професійний погляд на ситуацію і фаховий підхід допоможуть не лише правильно оформити контрактне підґрунтя з особами, що виконують технічні завдання, а й належно зафіксувати права на об’єкти інтелектуальної власності. Щоб отримати охоронні документи потрібно звертатися до Українського національного офісу інтелектуальної власності та інновацій. Знову ж таки – правильне оформлення заявки та документів про передачу майнових прав є запорукою швидкого і, що найголовніше, позитивного рішення про видачу охоронного документу – свідоцтва або патенту. Немає сумнівів у тому, що такий потужний гігант як концерн «Укроборонпром» дбає про належне оформлення і захист технологічних об’єктів інтелектуальної власності, які народжуються у його стінах. Але бізнес, а особливо стартапи чи особи-технологічні ентузіасти про інтелектуальні права дбають в останню чергу, особливо в екстраординарних умовах війни. І це зрештою може обернутися боком до розробників, які вклали у технологію свої сили, розум, душу і серце. Світова спільнота поважає права інтелектуальної власності та ревно ставиться до їх порушень. Захист і охорона інтелектуальних прав – це частина правової культури, яку сповідує весь цивілізований світ, до якого так прагне і за який так бореться сьогодні Україна. Автор: Тетяна Андріанова, СЕО «Октава Капітал», керуючий партнер Nota Group Джерело: eba.com.ua
Детальніше

9 Грудня 2022
Передай далі: як у Кабміні пропонують врегулювати процедуру правонаступництва
Днями Кабінет Міністрів об'єднав Мінінфраструктури з Мінрегіоном. Нове  Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури є правонаступником майна, прав і обов’язків Мінрегіону, що реорганізується. Проте одною із вразливих ланок цієї процедури завжди лишаються люди, і в цьому процесі немає значення, чи то реорганізовується міністерство, чи комерційна або державна організація. Оскільки питання правонаступництва недостаньо врегульоване, Кабінет Міністрів 29 листопада 2022 зареєстрував у Верховній Раді проєкт Закону України «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України щодо правонаступництва у трудових відносинах». Що передбачає документ і яким в уряді бачать нове міністерство, розповіла Mind директорка департаменту кадрового супроводу та HR компанії Nota Group Яна Декусар. Законопроєкт спрямований на приведення національного законодавства про працю у відповідність до положень Директиви Ради ЄС № 2001/23/ЄС від 12.03.2001 про наближення законодавств держав-членів, що стосуються охорони прав працівників у випадку передачі підприємств, бізнесових структур або частин підприємств, щодо встановлення обов’язку роботодавця повідомляти працівникам про зміну власника підприємства. Номер і дата реєстрації: 8244 від 29.11.2022. Ініціатор законопроєкту: Шмигаль Денис Анатолійович Зміст. Законопроєктом визначається правонаступництво у трудових відносинах, яким є продовження трудових відносин з працівниками у разі зміни власника підприємства, установи, організації, їх реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), зміни власника майна або його частин, що використовуються роботодавцем – фізичною особою у підприємницькій діяльності. У разі такого правонаступництва трудові відносини працівників продовжуються із правонаступником. Також законопроєктом встановлюється обов’язок роботодавця продовжувати дію трудового договору в разі передачі власником бізнесу або його частин іншій особі, а також інформування роботодавцями працівників та їх представників про: дату (орієнтовну дату) та причини правонаступництва; правові, економічні (технологічні, структурні) та соціальні наслідки правонаступництва, а також дії, які впливатимуть на трудові права працівників. Передбачено, що правонаступник зобов’язаний письмово або в електронній формі надати працівникам та їх представникам зазначену вище інформацію не пізніше ніж за десять робочих днів до початку дій, які впливатимуть на трудові права та інтереси працівників. Хто буде в плюсі. Законопроєктом передбачена можливість працівників і їхніх представників ініціювати консультації з роботодавцем щодо причин прийняття рішення про правонаступництво та його правових, економічних і соціальних наслідків для працівників, а також заходів, які планується запровадити для уникнення цих наслідків чи їхнього пом’якшення. Хто буде в мінусі. Законопроєктом передбачено більше обов'язків роботодавців, починаючи з інформування працівників та їх представників про дату та причини правонаступництва, його економічні, технологічні та структурні наслідки, які впливатимуть на права працівників, завершуючи забов'язанням продовжувати дію трудового договору у разі передачі власником бізнесу або його частин іншій особі. Чи є альтернат​ивні законопроєкти? Наразі в українському законодавстві закріплені правові гарантії працівників у випадку зміни власника компанії-роботодавця. Так, у ч. 3 ст. 36 Кодексу законів про працю України закріплено положення про те, що зміна підпорядкованості підприємства, установи, організації не припиняє дії трудового договору. Зазначена норма була передбачена КЗпП від моменту його прийняття. І хоча з самого початку вона передбачала гарантії для працівників, що працювали на підприємствах державного сектору економіки, від постійної оптимізації державних органів та перепідпорядкування підприємств, що перебували у їх віданні, однак на сьогодні ця норма розповсюджується на всі випадки правонаступництва, у тому числі й у приватному секторі економіки. Чому ця проблема на часі? Сьогодні питання правонаступництва у трудових відносинах набуло значної актуальності, адже неоднозначна політична та економічна ситуація спонукає власників до продажу їхніх компаній та виходу з українського ринку. Зміна власника компанії  неодмінно має серйозний вплив на працівників, тому питання слід регулювати на законодавчому рівні. Висновки. Відповідно до Угоди про асоціацію Україна взяла на себе зобов’язання поступово наблизити своє законодавство до права, стандартів та практики Європейського Союзу у сфері зайнятості, соціальної політики та рівних можливостей. Тому цей проєкт закону розроблено для гармонізації українського та європейського законодавства. Автор: Яна Декусар, директорка департаменту кадрового супроводу та HR компанії Nota Group. Джерело: mind.ua
Детальніше