arrow

Наші новини

14 Жовтня 2022
Зупинка у 35 років: як Україна спростила торгівлю з ЄС
«Митний безвіз» запрацював в Україні з 1 жовтня. Це словосполучення та власне спрощена процедура ввезення українських товарів на територію інших держав передбачає застосування цілої низки законодавчих документів, які, зокрема, регулюють цю процедуру. Виграють перш за все перевізники, але тепер доведеться турбуватися про фінансову гарантію» пояснював, як працюватимуть на практиці певні законодавчі норми. Сьогодні ж ми продовжуємо розбиратись у всіх принадах «митного безвізу». Які процедури підпадають під дію Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі та з якими країнами їх буде спрощено, проаналізувала для Mind керівник практики GDPR та захисту персональних даних Nota Group, президент асоціації Digital Ukraine Олена Колченогова. Назва документа: Конвенція про спрощення формальностей у торгівлі товарами Номер документа: 987_012 Дата підписання: 20.05.1987 Дата приєднання України: 30.08.2022 (згідно із законом №2554-IX, із заявою) Дата набрання чинності для України: 01.10.2022 Мета. Україна офіційно приєдналась до Конвенції про спільний транзит та Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі товарами. Ці конвенції також відомі як «митний безвіз», що дозволяє товарам набагато легше переміщатися між ЄС та країнами спільного транзиту. Запрацював «митний безвіз» 1 жовтня цього року. Зміст. Конвенція про спрощення формальностей у торгівлі товарами встановлює інструменти для наведеного спрощення між договірними сторонами, зокрема шляхом запровадження єдиного адміністративного документа у формі декларації, зразки якої наведені в додатках до конвенції (далі – «єдиний документ»). Згаданий єдиний документ відтепер необхідно використовувати для будь-якого режиму імпорту чи експорту, а також для єдиного режиму транзиту, застосовного у торгівлі між договірними сторонами незалежно від виду та походження товарів. Конвенція встановлює вимоги до форми, змісту, заповнення та використання єдиного документа. На кого розповсюджується конвенція. Договірними сторонами конвенції є країни Європейського економічного співтовариства та країни Європейської асоціації вільної торгівлі, включаючи Австрію, Фінляндську Республіку, Ісландію, Королівство Норвегія, Королівство Швеція та Швейцарську Конфедерацію. Якщо товари є предметом торгівлі між такими договірними сторонами, формальності, пов’язані із такою торгівлею, виконуються із використанням єдиного документа. Для оформлення товару на кордоні відтепер повинні використовуватися спільні коди видів транспорту, товарів, контейнерів, визначених в додатку ІІІ до Конвенції. З метою забезпечення безперешкодної торгівлі та виявлення будь-яких невідповідностей чи порушень конвенцією передбачено надання митними органами договірних сторін взаємної адміністративної допомоги шляхом обміну інформацією, надання адміністративних протоколів та висновків. Хто виграє. Реалізація положень конвенції призведе до суттєвих і відчутних переваг для трейдерів і митних адміністрацій шляхом спрощення транзитних і митних формальностей, зниження витрат, полегшення руху товарів і можливого збільшення торгівлі. Похідні зміни до чинного законодавства. 27 вересня 2022 року КМУ ухвалив низку постанов, які відкривають доступ необмеженому колу українського бізнесу до авторизацій та спрощень, аналогічних тим, які існують у ЄС, та унормовують окремі положення актів уряду з конвенціями про процедуру спільного транзиту і про спрощення формальностей у торгівлі товарами. Зміни також зазнало Положення про митні декларації №450 від 21 травня 2012 року, яким унормовують правила застосування митних декларацій, що існували до приєднання України до конвенцій про процедуру спільного транзиту і про спрощення формальностей у торгівлі товарами, з вимогами цих міжнародних договорів. Відповідно до прийнятих змін: митні декларації (митна декларація, заповнена у звичайному порядку, попередня, тимчасова, спрощена, періодична та додаткова митні декларації), передбачені відповідними статтями Митного кодексу України, оформлюються з використанням форми єдиного адміністративного документа (безпосередньо на підставі Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі товарами); вимоги до оформлення і використання митних декларацій приведено у відповідність до чинного законодавства; визнано такою, що втратила чинність, постанову Кабінету Міністрів від 5 серпня 2020 року №681 «Деякі питання, пов’язані із застосуванням митних декларацій окремих типів». Оцінка змін. Участь України в цих конвенціях сприятиме розвитку торгівлі між Україною та державами – членами ЄС, а також іншими країнами спільного транзиту шляхом скорочення часу на обробку документів на кордоні. Це ще один крок вперед у стратегії вступу в ЄС та підтримки роботи «Шляхів солідарності» (ініціатива Єврокомісії для створення альтернативних маршрутів для експорту с/г продукції з України, а також імпорту товарів першої необхідності). Приєднання до конвенції є виконанням ще одного із зобов’язань, взятих на себе Україною відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та Європейським союзом. Відповідно до додатку ХV угоди «Наближення до митного законодавства», приєднання до зазначених конвенцій є однією із вимог щодо гармонізації митного законодавства. Відтепер Україна зможе брати участь у діяльності Митної програми ЄС з державами – членами ЄС та іншими країнами-учасниками. Митна програма ЄС підтримує розробку та експлуатацію центральних ІТ-систем та співпрацю із митними органами ЄС. Митна програма допомагає митним адміністраціям справлятися зі збільшенням торгових потоків та опановувати роботу з новими тенденціями та технологіями, такими як електронна комерція та блокчейн. Участь України в Митній програмі ЄС також включає підключення до загальної безпечної митної мережі (CCN/CSI), необхідної Україні для застосування нової комп'ютеризованої системи транзиту (NCTS). Джерело: mind.ua Автор: Олена Колченогова, керівник практики GDPR та захисту персональних даних Nota Group, президент асоціації Digital Ukraine.
Детальніше

12 Жовтня 2022
Переваги та недоліки внесення прав на об’єкти інтелектуальної власності до статутного капіталу компанії
Наприкінці вересня Анна Жакот , керівник практики корпоративного права Nota Group, виступила на міжнародному форумі «Корпоративне управління у цифровому світі 2022», який відбувся в онлайн-форматі. З учасниками заходу Ганна поділилася аспектами регулювання корпоративних відносин крізь призму передачі в управління компанії об’єктів інтелектуальної власності. Вона детально розповіла про формування статутного капіталу компанії «інтелектуальними» внесками учасників та побудову їхніх взаємовідносин. Серед переваг внесення прав на об’єкти інтелектуальної власності до статутного капіталу компанії, Ганна назвала такі: можливість сформувати значний статутний капітал «інтелектом», а не грошима; капіталізація об'єктів інтелектуальної власності; об'єкт інтелектуальної власності є підставою для участі в підприємстві. Однак внесення «інтелектуальних» об’єктів у статутний капітал може спричинити певні ризики. Зокрема, треба зважати на складнощі об'єктивної оцінки, обмеженість терміну дії прав на деякі об'єкти та неможливість їхньої реєстрації. Крім того, передаються права користування, а не сам об'єкт інтелектуальної власності. Також існує ризик дострокового припинення прав. Автор: Анна Жакот, керівник практики корпоративного права Nota Group.
Детальніше

5 Жовтня 2022
Працювати за правилами: як змінилися трудові відносини під час війни
Від початку широкомасштабної війни галузь трудового права зазнала докорінних трансформацій. Верховна Рада України змінила законодавство про працю та реформувала ключові питання у сфері трудових правовідносин. Зокрема, внесено зміни до КЗпП України, прийняті нові закони, ключове місце серед яких належить Законам України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин». Про символічні підсумки оновленого трудового законодавства за останні сім місяців розповіла Mind директорка департаменту кадрового супроводу та HR компанії Nota Group Яна Декусар.  Структурна оптимізація приватного та державного сектору, кадрові скорочення й функціональні переформатування – за сім місяців повномасштабного вторгнення росії трудовий ринок України суттєво похитнувся. З кожним новим днем війни безробіття в Україні поглиблюється, при цьому кадрова криза загострюється ще й через те, що багато висококваліфікованих працівників покидають Україну в пошуках кращої долі й прихистку за кордоном. Такими є сучасні реалії. Які зміни відбулися в правах та обов’язках роботодавця? Роботодавці й працівники самі вирішують, чи укладати їм договір у письмовій формі. На період воєнного стану допускаються строкові договори з новими працівниками, зокрема для заміни тимчасово відсутніх працівників, які в евакуації, відпустці чи втратили працездатність (Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» №2136-IX). При укладенні трудового договору про дистанційну роботу на роботодавця покладається обов’язок систематичного проведення інструктажу (навчання) працівника з питань охорони праці та протипожежної безпеки в межах використання таким працівником обладнання та засобів, рекомендованих або наданих роботодавцем (Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин» №2352-IX). З’явилась можливість встановлювати випробувальний термін для всіх працівників, зокрема для неповнолітніх, осіб з інвалідністю, вагітних жінок, одиноких матерів із дітьми до 14 років або дитиною з інвалідністю, внутрішньо переміщених та інших осіб, яких раніше це не стосувалося (Закон України №2136-IX). Роботодавці можуть без попередження і згоди працівників перевести їх на іншу роботу та в іншу місцевість для відвернення чи ліквідації наслідків бойових дій, обставин, що загрожують життю чи критичним потребам людей. Але за умови, що на території не ведуться бойові дії (якщо ведуться, то лише за згодою працівника). Також умовою є те, щоб у працівника не було протипоказань за станом здоров’я, а оплата встановлювалася не нижче середньої за попередньою роботою (Закон України №2136-IX). Нормальна тривалість робочого часу може бути збільшена до 60 годин на тиждень на об’єктах критичної інфраструктури із пропорційним збільшенням заробітної плати. Скорочений робочий час – до 40 годин на тиждень – передбачений для працівників із скороченим робочим днем на об’єктах критичної інфраструктури із пропорційним збільшенням заробітної плати. Роботодавець визначає час початку й закінчення щоденної роботи (зміни). Якщо раніше працівники мали відпочивати щонайменше 42 години поспіль щотижня, на період воєнного стану вихідні можуть зменшити до 24 годин. Додатково скасовуються: – заборона роботи у вихідні дні; – скорочений робочий день напередодні святкових, неробочих і вихідних днів; – перенесення вихідного дня, якщо святковий або неробочий день збігається з вихідним днем; – обмеження для наднормових робіт (Закон України №2136-IX); Роботодавець може відмовити в наданні невикористаних відпусток за попередні роки. Також закон дозволяє відмовити у відпустці працівникам на об’єктах критичної інфраструктури. Але є виняток – відпустка у зв’язку з вагітністю та пологами, для догляду за дитиною до трьох років. Водночас працівник може попросити про неоплачувану відпустку на будь-який строк – раніше (у мирний час) цей строк складав 15 днів на рік. Роботодавець зобов’язаний надати працівникові, який виїхав за кордон або набув статусу внутрішньо переміщеної особи (ВПО), на його вимогу, відпустку без оплати до 90 днів (Закон України №2136-IX). Як змінилися правила виплати заробітної плати? Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин» №2352-IX встановлені обмеження щодо виплати роботодавцем сум середнього заробітку за весь час затримки по день фактичного розрахунку, але не більш як за шість місяців. Працівник може звернутися до суду з позовом про виплату всіх сум, що йому належать при звільненні лише у тримісячний строк з дня одержання ним письмового повідомлення про суми, нараховані та виплачені при звільненні. У загальному випадку заробітна плата за весь час відпустки повинна бути виплачена не пізніше моменту початку відпустки. Варто зауважити, що трудовим або колективним договором можуть бути встановлені інші умови здійснення такої виплати. Закон прямо не визначає заборони можливості визначення у колективних чи трудових договорах термінів виплати, що припадають на період після початку відпустки. Розірвання трудового договору: що нового? Законодавець додав декілька нових підстав припинення трудових відносин. За Законом України № 2352-IX, такими підставами є: смерть роботодавця; смерть працівника, визнання його судом безвісно відсутнім або оголошення померлим; відсутність працівника на роботі та інформації про причини такої відсутності понад чотири місяці поспіль. У випадку припинення трудових відносин за цією підставою обов’язковою умовою мають бути: – фактична відсутність працівника на робочому місці понад 4 місяці поспіль; – відсутність інформації у роботодавця про причини такої відсутності понад 4 місяці поспіль. При цьому не має значення чи є така відсутність поважною, чи ні. Також наголосимо на декількох аспектах щодо розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця. Зокрема, законодавство урегульовує ситуацію, за якої роботодавець не може забезпечити працівника роботою, визначеною трудовим договором, у зв’язку зі знищенням (відсутністю) виробничих, організаційних та технічних умов, засобів виробництва або майна роботодавця внаслідок бойових дій. Важливою умовою розірвання трудового договору за цією підставою є обґрунтоване доведення роботодавцем неможливості подальшої співпраці із працівником внаслідок саме знищення засобів виробництва або майна роботодавця внаслідок бойових дій. У разі звільнення працівника за цією підставою роботодавець наділяється правом на поворотне прийняття такого працівника, якщо робота підприємства відновиться. Роботодавець зобов’язаний повідомити працівника про вивільнення не менш ніж за 10 календарних днів (Закон України №2352-IX). Які нюанси відпустки без збереження заробітної плати? У цьому контексті варто акцентувати на двох ключових моментах. По-перше, працівник, який виїхав за межі території України або набув статусу ВПО, повинен звернуться до роботодавця із заявою щодо відпустки без збереження заробітної плати. У цій заяві обов’язково має бути визначена тривалість такої відпустки, але не більше ніж 90 календарних днів. По-друге, працівник має право реалізувати своє право на таку відпустку кілька разів. Однак вона не може становити понад 90 календарних днів. У разі повернення працівника, який перебував у відпустці, на територію України, вважається, що особа втрачає право вимагати продовження такої відпустки (Закон України №2352-IX). Як змінились норми щодо мобілізованих до війська працівників? З часу повномасштабної збройної агресії росії до лав української армії було мобілізовано сотні тисяч чоловіків та жінок. Оновлене трудове законодавство врегульовує порядок увільнення співробітників від виконання обов’язків на час несення служби у війську. Також важливою зміною є те, що за працівником, який призваний на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період (військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом…), середній заробіток не зберігається. Однак, відповідно до ст. 9-1 КЗпП підприємства, установи, організації в межах своїх повноважень і за рахунок власних коштів можуть встановлювати додаткові, порівняно зі законодавством, трудові й соціально-побутові пільги для працівників (Закон України №2352-IX). Як бачимо, за останні пів року зміни до законодавства є досить суттєвими та викликають чимало запитань як у роботодавців, так і в працівників. Судова практика наразі масово не стикається з питаннями правильності застосування нових норм трудового законодавства, хоча це лише питання часу. Не виключено й те, що в майбутньому на суспільство очікують нові зміни законодавства про працю, адже з кожним новим днем війни трудовий ринок зіштовхується з новими викликами. Автор: Яна Декусар, директорка департаменту кадрового супроводу та HR компанії Nota Group. Джерело: mind.ua
Детальніше

30 Вересня 2022
Експерти Nota Group долучилися до підготовки рекомендацій щодо висвітлення інформації про заклади освіти в умовах воєнного стану
Навчальний рік розпочався, заклади освіти здійснюють освітній процес у різних формах. Водночас у медіа, соціальних мережах розповсюджуються сюжети й дописи щодо роботи закладів під час навчального року, особливостей здійснення освітнього процесу. У цих сюжетах називаються та демонструються заклади освіти, їхні укриття, кількість дітей, світлини з школярами тощо. Така, на перший погляд, безневинна інформація про заклад освіти, його роботу, працівників і здобувачів може серйозно загрожувати безпеці учасників освітнього процесу та людям поруч. Необхідно пам’ятати, що ворог продовжує нищити як військові, так і цивільні об'єкти. Заклади освіти також можуть потрапляти під ворожий вогонь. Тож важливо дотримуватися певних правил щодо висвітлення роботи закладу освіти, а також урегулювати питання допуску до закладу сторонніх осіб, які можуть розповсюдити важливу інформацію про заклад. Освітній Омбудсмен за підтримки асоціації Digital Ukraine та експертів Nota Group, а саме – провідного юриста Олександра Слободянюка підготували рекомендації для медіа, працівників закладів освіти, учасників освітнього процесу щодо висвітлення інформації про заклад освіти в умовах воєнного стану та проведення фото й відеозйомки. Також рекомендації містять законодавчі обмеження щодо проведення фото та відеозйомки під час воєнного стану. Йдеться про обмеження права збирати та поширювати інформацію, використання повітряного простору, необхідність згоди на фото та відеозйомку. Ознайомитись з рекомендаціями детальніше можна за посиланням: https://eo.gov.ua/vysvitlennia-informatsii-pro-zaklad-osvity-v-umovakh-voiennoho-stanu/2022/09/20/?fbclid=IwAR0PHUBY-Z15M0qfmyR9N7z2FpIIEKs2jBj-4TRazt85vR128YV2qxehDBE
Детальніше

16 Вересня 2022
Хто кому резидент: які податки мають сплачувати українці в країні тимчасового перебування
Багатьох українців, які на початку повномасштабного вторгнення вимушено полишили свої домівки та опинилися за кордоном, і вже пів року перебувають там, усе більш нагально турбує питання сплати податків з отриманих доходів. Адже суттєва кількість із них продовжують у дистанційному форматі працювати на українських роботодавців та отримувати регулярні (або нерегулярні) надходження з України, що, як правило, вже до моменту перерахування «очищуються» від податків. Тож виникає логічне питання: «А чи немає обов’язку з отриманої суми ще додатково сплачувати гроші у бюджет країни перебування, що радо надала тимчасовий прихисток?» На це запитання відповіла Mind провідний юрист аутсорсингової компанії Nota Group Ганна Жакот. Саме так за загальним правилом у разі постійного перебування особи в іноземній країні протягом більш ніж 183 днів – іноземець вважатиметься податковим резидентом саме такої країни перебування. Але кейс українців наразі є унікальним, адже вже пів року точаться дискусії щодо одного з головних критеріїв визначення податкового резидентства – місця життєвих інтересів особи. Проте довести їх наявність саме в Україні недостатньо. Факт наявності українського податкового резиденства має бути підтверджений документально. І таким документом є довідка-підтвердження статусу податкового резиденства, яку українець може за власним запитом отримати в податковому органі Україні та пред’явити у країні тимчасового перебування задля ініціювання процедури встановлення дійсного податкового резиденства особи, що перебуває за кордоном. У чому складність? Наразі для отримання довідки про податкове резиденство особі треба звертатися до податкового органу відповідно до місця проживання, а в разі якщо особа не має змоги потрапити на території свого місця реєстрації – вона може звернутись у будь-який інший територіальний орган податкової лише за умови отримання статусу внутрішньо-переміщеної особи. Попри масштабну диджиталізацію серед державних органів, а також можливий електронний документообіг – процедура отримання довідки про податкове резидентство передбачає можливість лише її замовлення онлайн, а отримання досі здійснюється лише наручно. Ба більше, залежно від країни вашого тимчасового перебування, вам також може знадобитися проставити апостиль на отриманий документ, що також потребує додатковий час і зумовить необхідність звернення до державних інстанцій. Чи плануються поліпшення? Зміни очікуються ще з кінця квітня цього року – саме тоді Державною регуляторною службою було сформовано запит до прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля щодо необхідності врегулювання цієї проблеми та пошуків шляхів вирішення задля того, щоб українці, які тимчасово перебувають за кордоном, але перевищили строк перебування більш ніж на 183 дні – змогли отримати електронну довідку про податкове резиденство України та тим самим уникнути ризику подвійного оподаткування отриманих доходів. Наслідком такого звернення став проєкт наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження форми довідки-підтвердження та Порядку підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів», яким має бути затверджений Порядок підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів (далі – Порядок). Саме цим Порядком і передбачена можливість отримання електронної форми довідки через електронний кабінет платника податків. По факту досі незрозуміло як саме прийматиметься така довідка в країнах, що потребують легалізації (проставлення апостилю) на українських документах, проте є надія, що такі документи прийматимуться ними «за замовчуванням», хіба що при умові наявності належного перекладу. Проте, попри всі очікування тимчасових переселенців за кордоном, цей порядок досі не затверджений, а відтак – не набув законної сили. Водночас із моменту початку війни вже сплинуло пів року, а отже, українці, що виїхали за кордон у перші дні повномасштабного вторгнення, уже стикнулися з проблемою подвійного оподаткування. Чи є якісь аналогічні способи вирішення ситуації? За внутрішнім законодавчим рішенням приймаючої країни або в цілому на рівні Європейського Союзу до ситуації, що склалася з українцями-переселенцями, можуть бути застосовані винятки, внаслідок чого ризик подвійного оподаткування зникне. Наразі уряд України проводить консультації та перемовини з державами, що надають тимчасовий прихисток громадянам України, проте поки відповідні зміни не затверджені на законодавчому рівні у приймаючих сторін. Тож відповідні зміни прогнозуються та очікуються багатьма українцями, що опинилися та продовжують перебувати за кордоном, але за конкретні рішення говорити поки ще зарано. Джерело: mind.ua Автор: Ганна Жакот, провідний юрист аутсорсингової компанії Nota Group.
Детальніше

1 Вересня 2022
Кешбек від держави: як повернути частину плати за навчання
Відсьогодні розпочався новий навчальний рік, студенти та учні з радістю йдуть здобувати знання. Дехто успішно здав ЗНО і має змогу навчатись безкоштовно, дехто вступив на платне навчання. Але мрії мають здійснюватися, хоча іноді вартість навчання не під силу батькам і студентам. Тому доводиться завчасно накопичувати кошти, відмовляючи собі і студенту в багатьох речах. Як повернути частину оплати за навчання як допомогу від держави, розповіла Mind бухгалтерка-експертка Nota Group Людмила Дідух.  Мені як мамі студентки теж довелось накопичити кошти на навчання, але я вчасно дізналась, що можна повернути частину витрат за навчання у вигляді податкової знижки, згідно зі статтею 166, п. 3.3 ПКУ. На яку допомогу від держави можна розраховувати? Перш ніж зважитися на податкову знижку, варто прикинути, що отримаємо в результаті. Зробити це нескладно. Приклад: у 2021 році фізична особа сплатила за навчання дитини за 2020/2021 навчальний рік 27 400 грн. Згідно з довідкою від роботодавця, її зарплата за 2021 рік склала 108 000 грн. Сума утриманого ПДФО – 19 440 грн. Права на податкову соціальну пільгу (ПСП) немає. У загальному випадку база оподаткування з урахуванням податкової знижки = зарплата – ПСП – сума дозволених до включення у знижку витрат. У прикладі працівник не користувався пільгою. База оподаткування з урахуванням податкової знижки складе: 108 000 – 27 400 = 80 600 (грн). Розраховуємо суму ПДФО до сплати в бюджет з урахуванням податкової знижки: 80 600 х 18 : 100 = 14 508 (грн), де 18 – ставка ПДФО. Сума ПДФО, яка може бути повернена з бюджету: 19 440 – 14 508 = 4932 (грн). Вирішили, що всі умови влаштовують? Тоді йдемо далі. Щоб отримати ці кошти, треба виконати багато вимог і правил, які наведу вам нижче, а потім розберемо детально і просто. Хто має право на знижку? Право на знижку ви маєте, якщо оплачуєте своє навчання та/або навчання члена сім’ї першого ступеня споріднення. Тобто у вас є право одночасно включити до податкової знижки як витрати на своє навчання, так і понесені вами витрати на навчання інших членів сім’ї першого ступеня споріднення. Дуже важливо! Відшкодовуються витрати на оплату навчання у дошкільних, позашкільних закладах, закладах загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти. Витрати на гуртожиток не відшкодовуються. Оформити податкову знижку можливо до 31 грудня року, наступного за звітним. У 2022 році подаємо документи за 2021 рік. Згідно зі статтею 179 Податкового кодексу України в разі ухвалення компенсації за навчання кошти будуть переведені на ваш банківський рахунок протягом 60 днів після надходження пакета документів. Також врахуйте вимоги : Громадянство України та наявність РНОКПП (реєстраційного номера облікової картки платника податків). Не бути приватним підприємцем (стаття 14, п. 1.170 ПКУ). Розмір податкової знижки – 18% від вартості навчання. Сума податкової знижки не може перевищувати розмір сплаченого податку з доходів фізичних осіб (ПДФО). Перелік документів, що подаються до Державної податкової служби за місцем вашої реєстрації: Паспорт. РНОКПП (реєстраційний номер облікової картки платника податків). Декларація про майновий стан і доходи. Довідка про заробітну плату. Копія договору з навчальним закладом. Копії квитанцій (чеків, платіжних доручень) за оплату навчання. Документи, що підтверджують ступінь споріднення (якщо за навчання сплачують батьки, то потрібно надати свідоцтво про народження дитини; якщо на податкову знижку претендує чоловік або дружина – свідоцтво про шлюб). Заява із зазначенням реквізитів рахунку для перерахування відшкодування. Як все оформити на практиці? А зараз розповім зі свого досвіду поетапно і доступно, як каже моя знайома – «людською мовою і в картинках», бо насправді не все так просто. Отже, коли ваша дитина радіє що її мрії здійснилися і ви йдете оформляти документи до навчального закладу, треба правильно зробити декілька речей. Договір надзвичайно важливий документ, і його правильне оформлення допоможе вам у поверненні коштів. Передусім ви маєте вирішити для себе, на кого з працюючих батьків чи працюючого студента оформити договір. Пам’ятайте: працюючий не повинен бути приватним підприємцем! У договорі мають бути прописані: обов’язкові реквізити навчального закладу, печатка і підписи, реквізити одного з батьків чи студента, сума оплати і за який період навчання, тобто раз на рік чи два рази на рік, та інше. Це важливо, бо податківці перевірятимуть кількість платіжок. Платіжка – це другий надважливий документ для податківців, і тут має значення кожна деталь і кожна буква. У полі «Платник»: вказується той хто вказаний в договорі. Назва одержувача повинна співпадати з назвою навчального закладу, вказаному в договорі. В призначенні платежу вказуєте за типом: оплата за навчання (прізвище, ім'я студента), номер договору та факультет. Кожен навчальний заклад повинен надати приклад платіжного доручення або папірець з реквізитами і правильним оформленням платіжки. Нічого зайвого краще не вказувати. Довідка про заробітну плату. Довідку, знову ж таки, бере та особа, що зазначена в договорі. Довідка за попередній рік повинна включати в себе дані про нарахований дохід, а також утриманий податок на прибуток і військовий збір з доходу та суму до виплати. Довідка повинна містити номер, дату, підпис директора і печатку організації, якщо така організація використовує печатку. Ніби на цьому місці розібрались і видихнули, але далі йде незрозумілий нам документ «Декларація про майновий стан і доходи». Але нам до снаги розібратись й з цим. Як оформити Декларацію про майновий стан і доходи? Строки. Для того щоб скористатися податковою знижкою, треба її задекларувати, тобто заповнити і подати декларацію про майновий стан і доходи. Така декларація подається в поточному році за підсумками попереднього року. Якщо ви звичайний громадянин і добровільно декларуєте доходи, щоб скористатися податковою знижкою за ПДФО, то треба встигнути подати декларацію за 2021 рік не пізніше 31 грудня 2022 року (п.п. 166.1.2 ПКУ). Тобто до кінця 2022 року можна задекларувати податкову знижку за витратами на навчання, понесеними в 2021 році. Витрати 2022 року декларуватимете в 2023 році. Отже, декларацію заповнюємо перед подачею пакета документів до податкової. Щоб заповнити декларацію, я розклала на столі всі документи, адже для заповнення нам знадобиться і договір, і платіжки, і довідка, а також реквізити банківського рахунку. Що писати у документі?  У декларації згадуємо про довідки про зарплату і доходи:   Надалі нам потрібно вказати суму, яка міститься в рядку 7 додатка Ф3, і тут багато людей думають «е-е... стоп, тут ще й додаток потрібно заповнити, ми так не домовлялись». Насправді нічого складного і кожен може це зробити.   Отже, переходимо до заповнення додатку Ф3:   Зараз, коли майже всі послуги надаються онлайн, декларацію і усі документи можна подати також онлайн. Є електронний кабінет платника податків фізичної особи, де спокійно можна сформувати декларацію та завантажити файли в ПДФ-форматі або звернутись до кваліфікованих спеціалістів. Сподіваюсь, ця інформація стане в нагоді усім, хто вирішив здобути знання, незважаючи на ціну. Нехай мрії здійснюються і здобуті знання стануть у пригоді! Джерело: mind.ua Автор: Людмила Дідух, бухгалтерка-експертка Nota Group
Детальніше

12 Серпня 2022
Підтримати розвиток: як Верховна Рада спростила діяльність індустріальних парків
Нещодавно Верховна Рада підтримала відродження індустріальних парків (ІП) в Україні. 21 червня 2022 року було ухвалено за основу, а 15 липня 2022 року – підписано Президентом законопроєкти №5688 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо створення сприятливих умов для залучення масштабних інвестицій у промислове виробництво» та №5689 «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо створення сприятливих умов для залучення масштабних інвестицій у промислове виробництво» стосовно функціонування індустріальних парків. Вони вже набули чинності.  Актуальність ухвалення вищезазначених законопроєктів зумовлена необхідністю компенсації суттєвої втрати прибутків, що українська економіка зазнала ще за часів епідемії коронавірусу. Саме тоді, у 2019 році, і були вперше зареєстровані у Верховній Раді України ці законопроєкти. А враховуючи стан економіки в Україні після повномасштабного вторгнення рф – необхідність у підтримці галузі зросла в рази. У пояснювальних записках до законопроєктів зазначено, що чинне українське законодавство про індустріальні парки надає незначні переваги їх учасникам, явно недостатні для того, щоб вони змогли стати каталізатором розвитку вітчизняної економіки. Наразі закон «Про індустріальні парки» серед стимулів передбачає лише цільове фінансування на безповоротній основі та надання безвідсоткових кредитів для облаштування ІП, а також звільнення учасників парків від пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту. Така підтримка є незначною порівняно з практиками інших країн світу щодо стимулювання промислового розвитку через індустріальні парки, серед яких найпередовішими є Туреччина, Польща, Чехія, Македонія, Китай і Південна Корея. Окремих змін зазнала і сфера імпорту нового устаткування, що вводиться учасниками ІП, оскільки, на думку законотворців, без належного пакету стимулів, зокрема митних, вітчизняні індустріальні парки залишаються неконкурентоспроможними та не здатними залучати необхідні інвестиції. Це є добрим сигналом, адже надає зелене світло на ввезення технологічних новинок до України, що дозволить прискорити не лише  розвиток індустріальних парків, а й у цілому технологічний прогрес, що, безумовно, відобразиться на нашій країні. Що передбачають законопроєкти? звільнення учасників ІП від оподаткування податком на прибуток протягом 10 років за умови направлення отриманого прибутку на розвиток діяльності учасника ІП в межах ІП; звільнення від оподаткування ПДВ та ввізним митом імпорту нового устаткування, що ввозиться учасниками ІП для власного використання у переробній промисловості або науково-дослідній діяльності в межах ІП; можливість органів місцевого самоврядування запроваджувати пільги зі сплати податку на нерухоме майно, що знаходиться у власності учасників ІП на території ІП; встановлення ставки земельного податку та орендної плати за землі державної та комунальної власності в розмірі меншому, ніж земельний податок (за рішенням органів місцевого самоврядування). Кого звільнять від сплати податку на прибуток? Основним та найочікуванішим є звільнення прибутку учасника такого парку, включеного до Реєстру ІП, від здійснення господарської діяльності у сферах: переробної промисловості; збирання, оброблення й видалення відходів; відновлення матеріалів, крім захоронення відходів або науково-дослідної діяльності виключно на території (в межах) ІП від податку на прибуток підприємств протягом десяти послідовних років. При цьому такі правила оподаткування застосовуваються лише до учасників ІП, що відповідають наступним критеріям: учасник ІП здійснює господарську діяльність виключно на території і в межах такого парку; не нараховує і не виплачує дивіденди (прирівняні до них платежі) на користь власників корпоративних прав. Водночас визначено і перелік учасників ІП – юридичних осіб, на яких не розповсюджуються наведені особливості оподаткування – у статутному капіталі яких прямо або опосередковано є частка юридичної особи: що є організатором азартних ігор; що зареєстрована у офшорних зонах; що зареєстрована згідно із законодавством держав, включених Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FAТF) до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом. Встановлено, що сума вивільнених від оподаткування коштів направляється на розвиток діяльності учасника індустріального парку в межах індустріального парку не пізніше 31 грудня наступного календарного року. У разі невикористання учасником згаданих заощаджених коштів на розвиток у наведений термін, такий платник податку втрачає право на застосування встановлених цим пунктом правил оподаткування з 1 січня року, наступного за роком, в якому мали бути використані ці кошти. За всі інші попередні податкові (звітні) періоди звільнення від оподаткування і невикористання вивільнених коштів платник податку зобов’язаний подати уточнювальну (уточнювальні) податкову декларацію за цим податком, нарахувати та сплатити його, штрафні санкції та пеню. Кому можна буде не платити ПДВ? Другою найочікуванішою новелою є звільнення від ПДВ уведенного в дію учасниками ІП нового устаткування (обладнання) та комплектуючих до нього. Проте, має зберігатись умова, що з дати виготовлення такого устаткування (обладнання) та комплектуючих до нього до дати їх ввезення в Україну пройшло не більше трьох років і вони не були у використанні. Крім того, має зберігатись умова, що обладнання та комплектуючі є такими, що НЕ мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або державою-агресором щодо України. Водночас передбачено, що: продаж такого устаткування (обладнання) та комплектуючих раніше, ніж через п’ять років з дати ввезення їх в Україну, чи у разі їх нецільового використання (у тому числі передання в користування іншим особам) раніше наведеного терміну, або втрата статусу учасника індустріального парку передбачають сплату податкового зобов'язання, від якого було звільнено. Крім того, потрібно буде сплатити також відповідну пеню. Що передбачено для податку на нежитлову нерухомість? Також надано можливість сільським, селищним, міським радам встановлювати пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об’єктів нежитлової нерухомості, що знаходяться на території ІП та перебувають у власності учасників ІП. Крім того, органи місцевого самоврядування можуть встановлювати ставки земельного податку та орендну плату в розмірі, меншому за розмір земельного податку. Кого звільнили від сплати мита? Законопроєкт №5689, яким внесено зміни в Митний кодекс щодо створення сприятливих умов для залучення масштабних інвестицій у промислове виробництво, передбачає звільнення від мита нового устаткування (обладнання) та комплектуючих виробів при ввезенні їх в Україну учасниками ІП згідно з критеріями, визначеними попереднім законопроєктом №5688. Так само як і в попередньому законопроєкті втрата статусу учасника ІП раніше п’яти років з дати ввезення в Україну в порядку, визначеному цією частиною, устаткування (обладнання) та комплектуючих виробів до нього, тягне за собою обов’язок зі сплати ввізного мита та пені у строки та порядку, визначені МКУ. Чи полегшаться умови ведення бізнесу в межах ІП? Незважаючи на те, що строк розгляду та прийняття законопроєктів сягнув без малого три роки, все ж з’являться надія, що такі новоприйняті нормативні акти матимуть вагомий вплив на розвиток індустріальних парків України. У свою чергу це вплине на підтримку економіки та на подальшій зріст конкурентоспроможності нашої країни серед інших провідних держав. Звичайно, на це піде певний час та прикладні результати ми зможемо побачити лише згодом, але податкові та митні пільги можуть стати рушійною силою у подальшому розвитку, який зараз є таким необхідним для нашої країни. Автор: Ганна Жакот, провідний юрист аутсорсингової компанії Nota Group. Джерело: mind.ua
Детальніше

4 Серпня 2022
Військовий облік: обов’язок чи добра воля жінок
Повномасштабне вторгнення росії в Україну – чи як тепер його все частіше й частіше називають Велика визвольна війна – наклало гіркий відбиток на кожного: чоловіків, жінок, дитей. Слово «війна» жіночого роду. Проте споконвіку, головний тягар відповідальності за захист країни від ворога брали на себе чоловіки. Жінки ж забезпечували тил, зрештою виховували майбутнє покоління. З часу останньої великої війни на наших теренах – Другої світової війни – минуло 77 років, але загальний контекст не змінився: жінки займаються волонтерською діяльністю, ходять на роботу, підтримують життєво важливий стратегічний ресурс – економіку, жінки оберігають дітей. Але жінки також взяли до рук зброю і пішли нарівні з чоловіками захищати наші кордони. Бо таким був їхній вибір. За даними Міністерства оборони, у ЗСУ служать понад 38 000 жінок, 7000 із них пішли в армію після початку повномасштабної війни. Також є цивільні жінки, які в Збройних Силах працюють. Тобто загалом у ЗСУ понад 50 000 жінок. Як уточнюють у Міноборони: Україна має один із найбільших показників кількості жінок у Збройних Силах серед країн – членів НАТО. Чи є виправданим обов’язкове взяття на військовий облік жінок? За ст. 17 Конституції України, захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. А оборона покладається на Збройні Сили України. За Законом України «Про військовий обов’язок і військову службу», жінки, які мають спеціальність та (або) професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю та придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком, беруться на військовий облік військовозобов’язаних. На виконання цієї норми Міністерство оборони України розробило, затвердило, а потім змінювало й скорочувало відповідний Перелік спеціальностей та/або професій, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних. Чинна редакція Переліку містить 14 спеціальностей і 7 професій, після одержання яких жінки мають братися на облік. Увесь процес взяття на облік має стартувати 1 жовтня 2022 року. Та навіть зараз він викликає багато запитань, обростає міфами й гостро резонує в суспільстві. У середині липня 2022 року Генштаб заявив, що жінок на облік братимуть лише за їхньою згодою. У тексті повідомлення йдеться про те, що Головним управлінням персоналу Генерального штабу ЗСУ опрацьовано пропозиції щодо взяття жінок на військовий облік військовозобов’язаних лише за їхньою згодою. Також пропонується розпочати проведення заходів із включення жінок до військового обліку не раніше ніж через місяць після завершення особливого періоду в державі. Що означатиме статус «військовозобов'язаної»? Проте видихати з полегшенням жінкам, які проти того, аби їх брали на військовий облік, рано. Адже в профільному законі йдеться про те, що жінки, які перебувають на військовому обліку, можуть бути призвані на військову службу чи залучені для виконання робіт із забезпечення оборони держави у воєнний час. У мирний час жінки можуть бути прийняті на військову службу та службу у військовому резерві тільки в добровільному порядку (за контрактом). І виконуватимуть військовий обов’язок на рівних засадах із чоловіками (за деякими винятками). Це передбачає прийняття в добровільному порядку (за контрактом) і призов на військову службу, проходження військової служби, проходження служби у військовому резерві, виконання військового обов’язку в запасі та дотримання правил військового обліку. Тобто, за законом (що має вищу юридичну силу за наказ), про добру волю жінок йдеться лише в контексті мирного часу. Будь-якого підтвердження у вигляді офіційного роз’яснення Міноборони про те, що жінки визначених професій можуть добровільно брати на себе військові зобов’язання, наразі немає. Проте немає і впевненості в тому, що списки жінок із затребуваними армією спеціальностями потраплятимуть до територіальних центрів комплектації і без їхнього відома – через заклади освіти, у яких вони навчаються, або через роботу, де вони працюють. В Україні наразі не встановлено окремої процедури взяття на військовий облік жінок, тому, найімовірніше, до них застосовуватимуться ті самі правила, які існують для чоловіків. У Генштабі ЗСУ наголошують, що взяття на військовий облік військовозобов’язаних жінок не означає мобілізацію. Та й черговість призову залишається під питанням – очевидно, що Міноборони керуватиметься поточними потребами в жінках, які мають ту чи іншу спеціальність. Законодавство не передбачає розмежування поняття «військовозобов’язаний» за статтю, тож на жінок, які стануть на облік у військкоматі поширюватимуться ті самі обов’язки та обмеження, що й на чоловіків. Отже, таким жінкам, серед іншого, заборонятиметься виїжджати за межі країни. Хто зможе отримати відстрочку від призову? Водночас, Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» передбачає, що жінки можуть отримати відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації. Зокрема, йдеться про такі категорії: заброньовані на період мобілізації та на воєнний час; особи з інвалідністю або тимчасово непридатні до військової служби за станом здоров’я відповідно до висновку військово-лікарської комісії; жінки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років; жінки, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років; жінки, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років; жінки, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи або інші хвороби, визначені законом; жінки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи; жінки, які на утриманні яких перебувають діти-сироти або діти, позбавлені батьківського піклування, віком до 18 років; які постійно доглядають за хворим чоловіком, дитиною, а також батьками, своїми або чоловіка, які потребують постійного догляду; які мають чоловіка із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків чоловіка із числа осіб з інвалідністю I чи II групи; опікуни особи з інвалідністю, визнаної судом недієздатною; жінки, які мають неповнолітню дитину (дітей) і чоловіка, який проходить військову службу; народні депутати України, депутати Верховної Ради АРК; працівниці органів військового управління, військових частин, підприємств, установ та організацій Міністерства оборони України, ЗСУ, інших правоохоронних органів; здобувачі професійної, фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти; наукові та науково-педагогічні працівники закладів вищої і фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь; жінки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення АТО. Як бути з материнським обов'язком та правами дитини? Крім того, не слід забувати про міжнародні зобов’язання України стосовно захисту прав дітей. За Конвенцією ООН про права дитини, Україна зобов’язалася поважати і забезпечувати всі права, передбачені конвенцією за кожною дитиною, яка перебуває в межах їхньої юрисдикції, без будь-якої дискримінації незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного, етнічного або соціального походження, майнового стану, стану здоров'я. За конвенцією, Україна зобов'язана вживати всіх можливих заходів із метою забезпечення захисту дітей, яких торкається збройний конфлікт, та догляду за ними. Після початку повномасштабного вторгнення, тисячі жінок знайшли прихисток від війни для своїх дітей за кордоном. Чи буде виправданим для мети цієї конвенції, коли одні мами будуть вимушені йти у військкомат, а інші зможуть продовжувати виконувати свої материнські обов’язки? Зрозуміло, що в умовах, коли лінія фронту з активними бойовими діями розтягнулася на сотні кілометрів і коли наш північний сусід провокативно брязкає зброєю на кордоні, забезпечити «чисту» юридичну техніку документа – задача із зірочкою. Є цілком природним і те, що документи з-під пера Міноборони потребують уточнень, виправлень чи змін. Країна живе в стані безпрецедентних викликів, і передбачити абсолютно всі майбутні виклики, які виникнуть із реалізацією тієї чи іншої норми – дуже складно. Головне, що військове командування країни дослухається до свого народу й адекватно реагує на резонансні норми. Тож з огляду на обставини, вважаємо, що до жовтня мають бути прийняті належні зміни до законодавства та підзаконних нормативних актів, які дозволятимуть жінкам добровільно ставати на облік військовозобов’язаних. Автор: Тетяна Андріанова, генеральна директорка «Октава Капітал», керуюча партнерка Nota Group, голова комітету гендерної політики Національної асоціації адвокатів України Джерело: mind.ua
Детальніше

29 Липня 2022
Стамбульська конвенція: порятунок від засилля насилля у сім’ї
Європу, «вільну від насильства стосовно жінок», уявити складно, особливо, коли в серці цієї Європи триває кровопролитна війна уже п’ятий місяць. Але саме такою високою метою керувалися договірні держави у процесі підготовки та відкриття для підписання у Стамбулі Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (далі – Стамбульська конвенція). Розробка такого документа стало своєрідною революцією. Адже це фактично перший міжнародний акт, що стосувався саме насильства проти жінок, посилював кримінальну відповідальність за ґендерно зумовлене насильство та передбачав багато превентивних заходів. Україна залишила свій підпис під Стамбульською конвенцією ще 2011 року. А потім їй знадобилося 11 років, аби її ратифікувати. 2 липня 2022 року Закон про ратифікацію Конвенції набув чинності. Верховна Рада України ратифікувала цей документ під ворожі вибухи ракет і канонади артилерійського вогню росії, від якого щодня гинуть мирні жінки, чоловіки і діти. І попри те, що на порядку денного усіх державних інституцій найпершим пунктом стоїть убезпечення Народу України від насилля, спровокованого війною, – ратифікація стала важливим і символічним кроком України у бік європейських цінностей. Україна остаточно й безповоротно визначилася зі своїми моральними орієнтирами, збільшуючи ментальну прірву з північно-східними сусідами усе далі й далі… Готовий плацдарм Теза про те, що Стамбульська конвенція захищає жінок від домашнього насильства – є правильною, але не повною. Передусім вона захищає жінок й дівчат, адже вони піддаються більшому ризикові насильства саме за ґендерною ознакою. Окрім того, вона захищає дітей, які також часто стають жертвами насильства у сім’ї, навіть коли є лише свідками такого насильства. А ще вона захищає чоловіків, які також можуть піддаватися насильству у сім’ї. Важливо зауважити, що ратифікація Стамбульської конвенції Україною не стала екстраординарним заходом у відповідь на отримання статусу кандидата на членство ЄС. Ратифікація цього акту була передбачена Угодою про асоціацію з ЄС. За планом заходів із виконання Угоди, ратифікація мала завершитися ще 2020 року. Проте тоді увагою уряду та законодавця цілковито заволоділа глобальна криза у сфері охорони здоров’я – коронавірус. Тим часом Україна добре виконала «домашнє завдання» та в багатьох аспектах адаптувала національне законодавство під вимоги Стамбульської конвенції. Це саме той випадок, коли національна правова система була готовою до нових європейських стандартів, а ратифікація стала символічною крапкою у цьому процесі. Хоча, об’єктивно кажучи, робота щодо захисту жертв ґендерно зумовленого насильства лише починається. У чому ж полягає ця «домашня робота»? Ключовим актом, який відповідав духу та меті Конвенції Ради Європи, підписаної у Стамбулі, став Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству». Він набув чинності у січні 2018 року та був направлений на гармонізацію національного законодавства у сфері протидії домашньому насильству та насильству стосовно жінок з європейським. Цим фундаментальним Законом внесені зміни в кодекси та інші закони України. Наприклад, у межах адміністративного реагування з’явилася можливість направляти кривдників на проходження спеціальної програми. У ЦПК України з’явився інститут видачі обмежувального припису щодо особи, яка постраждала від домашнього насильства або насильства за ознакою статі. Такий припис забороняє кривднику наближатися до жертви. Рік по тому інститут «обмежувальних заходів» в інтересах жертви домашнього насильства появився і в кримінальному законодавстві. Власне, удосконалення кримінального і кримінального процесуального кодексів відповідно до норм Стамбульської конвенції – це другий важливий етап гармонізації. Він відбувся у січні 2019 року. В основному, ці зміни стосувалися криміналізації домашнього насильства, примушування до шлюбу та відповідальності за невиконання обмежувальних заходів або обмежувальних приписів та непроходження програми для кривдників. Окрім того, була запроваджена концепція «добровільної згоди» на статеві зносини та розмежовано зґвалтування з іншими формами сексуального насильства. Авжеж, ухвалені законодавчі зміни не зняли питання захисту жертв насильства з порядку денного суспільного контексту. Авжеж, уточнень і покращень потребують ще чимало нормативних положень кодексів і законів. Та й збільшення кількості заяв в правоохоронні органи щодо домашнього насильства – той факт, з яким також слід рахуватися, впроваджуючи нові механізми реагування. Проте слід чітко розуміти, що ратифікація Стамбульської конвенції – це риска, після якої немає вороття. Що далі? Україні доведеться пройти ще чималий шлях для того, аби виконати усі вимоги Стамбульської конвенції. І ці зміни більше стосуються соціального поля, аніж законодавчого. І ось лише деякі із них: По-перше, дієві механізми оскарження. Жертви насильства мають володіти інформацію та доступом до регіональних і міжнародних індивідуальних (колективних) механізмів скарг. По-друге, служби підтримки. Спеціальні служби підтримки жінок мають бути створені у достатній кількості та бути доступними не лише жінкам-жертвам домашнього насильства, а й їхнім дітям. По-третє, притулки. Такі притулки мають бути легкодоступними, створені у достатній кількості з тим, аби розмістити постраждалих жінок та їхніх дітей. Притулки мають бути обладнані засобами для надання допомоги (психологічної, медичної). По-четверте, гаряча лінія 24/7. Цілодобові безоплатні телефонні лінії мають надавати консультації усім жертвам із дотриманням конфіденційності та анонімності. Компетентні оператори повинні консультувати щодо усіх форм насильства – фізичного сексуального, психологічного чи економічного. По-п’яте, консультативні центри для допомоги жертвам зґвалтування. Тут йдеться про створення легкодоступних центрів допомоги жертвам зґвалтування або сексуального насильства в достатній кількості для забезпечення медичної та судово-медичної експертизи, підтримки у випадку травм і надання консультацій жертвам. Україні не треба створювати усю інфраструктуру «з нуля»; частина із переліченого у нас вже діє, проте діє у недостатній кількості, аби забезпечити потреби усіх жінок та дівчат, які потерпають від насильства. Кожна жінка, кожна дівчина має почуватися і бути захищено. А в разі, коли непоправне трапиться – вона має знати, де може знайти прихисток, безпечний острівець. Крім того, переосмислення і адаптації потребують освітні матеріали, посібники і підручники, які підвищуватимуть культуру поведінки населення, починаючи від малого. Удосконалення потребують механізмизахисту жертв і покарання злочинців. Переглянути треба гендерні політики у національних компаніях, адже захист жінок від насильства має бути всеосяжним та комплексним, поширюватися на всі сфери суспільних взаємовідносин. Та головне, нам слід побороти ще чимало гендерних стереотипів і упереджень, які досі існують в українському суспільстві. Прості правила рятують Але треба бути реалістами. Створення усіх механізмів соціального характеру, як того вимагає Стамбульська конвенція, потребує чималого фінансування. Сьогодні усі зусилля країни направлені на те, щоб принаймні вберегти життя жінок та дітей, убезпечити їхні домівки від ворожих ракет. Тож повноцінна адаптаційна кампанія вимог цього міжнародного акту може розпочатися уже після перемоги України у війні. Війна спровокувала іншу проблему, яка досі нам була невідомою. Рятуючись від війни, покинули свої домівки й вирушили за кордон сотні тисяч жінок, дітей та літніх людей. Статус тимчасово переміщеної особи чи біженця хоч і передбачає певні соціальні гарантії (у кожної країни цей соціальний пакет свій), водночас провокує велику кількість безпекових загроз. І чи не найбільший ризик – попастися на гачок торговців людей, стати жертвою фізичного або сексуального насильства. За кордоном українцям слід бути вкрай пильними та дотримуватися деяких простих правил, які можуть упередити непоправне: Не пересуватися наодинці, а лише разом із надійними людьми Користуватися офіційними каналами для пошуку житла чи перевезення З обережністю ставитися до пропозицій незнайомців стосовно допомоги житла, транспортування чи працевлаштування, особливо, якщо така робота підходить лише молодим дівчам чи жінкам Регулярно підтримувати контакти з рідними чи друзями, оперативно повідомляти їх про зміну місця проживання чи перебування Не довіряти особисті документи підозрілим людям; сканувати чи сфотографувати усі важливі особисті документи та відправити їх на особисту електронну скриньку У разі потрапляння у небезпечну ситуацію – телефонувати місцевим екстреним службам та звертатися в посольство України Стамбульська конвенція стала революцією. Її ратифікація стала знаковим і довгоочікуваним кроком України на шляху до повноцінного членства в європейській сім’ї та констатації ціннісних орієнтирів. Але особиста безпека – це передусім справа кожного з нас. Не нехтуйте сигналами тривоги – навіть, якщо ці тривожні маячки заблимали у вашій сім’ї. Автор: Тетяна Андріанова, керуючий партнер Nota Group. Джерело: eba.com.ua
Детальніше