Наші новини
16 Вересня 2022
Хто кому резидент: які податки мають сплачувати українці в країні тимчасового перебування
Багатьох українців, які на початку повномасштабного вторгнення вимушено полишили свої домівки та опинилися за кордоном, і вже пів року перебувають там, усе більш нагально турбує питання сплати податків з отриманих доходів. Адже суттєва кількість із них продовжують у дистанційному форматі працювати на українських роботодавців та отримувати регулярні (або нерегулярні) надходження з України, що, як правило, вже до моменту перерахування «очищуються» від податків. Тож виникає логічне питання: «А чи немає обов’язку з отриманої суми ще додатково сплачувати гроші у бюджет країни перебування, що радо надала тимчасовий прихисток?» На це запитання відповіла Mind провідний юрист аутсорсингової компанії Nota Group Ганна Жакот.
Саме так за загальним правилом у разі постійного перебування особи в іноземній країні протягом більш ніж 183 днів – іноземець вважатиметься податковим резидентом саме такої країни перебування. Але кейс українців наразі є унікальним, адже вже пів року точаться дискусії щодо одного з головних критеріїв визначення податкового резидентства – місця життєвих інтересів особи.
Проте довести їх наявність саме в Україні недостатньо. Факт наявності українського податкового резиденства має бути підтверджений документально. І таким документом є довідка-підтвердження статусу податкового резиденства, яку українець може за власним запитом отримати в податковому органі Україні та пред’явити у країні тимчасового перебування задля ініціювання процедури встановлення дійсного податкового резиденства особи, що перебуває за кордоном.
У чому складність?
Наразі для отримання довідки про податкове резиденство особі треба звертатися до податкового органу відповідно до місця проживання, а в разі якщо особа не має змоги потрапити на території свого місця реєстрації – вона може звернутись у будь-який інший територіальний орган податкової лише за умови отримання статусу внутрішньо-переміщеної особи.
Попри масштабну диджиталізацію серед державних органів, а також можливий електронний документообіг – процедура отримання довідки про податкове резидентство передбачає можливість лише її замовлення онлайн, а отримання досі здійснюється лише наручно.
Ба більше, залежно від країни вашого тимчасового перебування, вам також може знадобитися проставити апостиль на отриманий документ, що також потребує додатковий час і зумовить необхідність звернення до державних інстанцій.
Чи плануються поліпшення?
Зміни очікуються ще з кінця квітня цього року – саме тоді Державною регуляторною службою було сформовано запит до прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля щодо необхідності врегулювання цієї проблеми та пошуків шляхів вирішення задля того, щоб українці, які тимчасово перебувають за кордоном, але перевищили строк перебування більш ніж на 183 дні – змогли отримати електронну довідку про податкове резиденство України та тим самим уникнути ризику подвійного оподаткування отриманих доходів.
Наслідком такого звернення став проєкт наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження форми довідки-підтвердження та Порядку підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів», яким має бути затверджений Порядок
підтвердження статусу податкового резидента України для уникнення подвійного оподаткування відповідно до норм міжнародних договорів (далі – Порядок).
Саме цим Порядком і передбачена можливість отримання електронної форми довідки через електронний кабінет платника податків.
По факту досі незрозуміло як саме прийматиметься така довідка в країнах, що потребують легалізації (проставлення апостилю) на українських документах, проте є надія, що такі документи прийматимуться ними «за замовчуванням», хіба що при умові наявності належного перекладу.
Проте, попри всі очікування тимчасових переселенців за кордоном, цей порядок досі не затверджений, а відтак – не набув законної сили.
Водночас із моменту початку війни вже сплинуло пів року, а отже, українці, що виїхали за кордон у перші дні повномасштабного вторгнення, уже стикнулися з проблемою подвійного оподаткування.
Чи є якісь аналогічні способи вирішення ситуації?
За внутрішнім законодавчим рішенням приймаючої країни або в цілому на рівні Європейського Союзу до ситуації, що склалася з українцями-переселенцями, можуть бути застосовані винятки, внаслідок чого ризик подвійного оподаткування зникне.
Наразі уряд України проводить консультації та перемовини з державами, що надають тимчасовий прихисток громадянам України, проте поки відповідні зміни не затверджені на законодавчому рівні у приймаючих сторін.
Тож відповідні зміни прогнозуються та очікуються багатьма українцями, що опинилися та продовжують перебувати за кордоном, але за конкретні рішення говорити поки ще зарано.
Джерело: mind.ua
Автор: Ганна Жакот, провідний юрист аутсорсингової компанії Nota Group.
1 Вересня 2022
Кешбек від держави: як повернути частину плати за навчання
Відсьогодні розпочався новий навчальний рік, студенти та учні з радістю йдуть здобувати знання. Дехто успішно здав ЗНО і має змогу навчатись безкоштовно, дехто вступив на платне навчання. Але мрії мають здійснюватися, хоча іноді вартість навчання не під силу батькам і студентам. Тому доводиться завчасно накопичувати кошти, відмовляючи собі і студенту в багатьох речах. Як повернути частину оплати за навчання як допомогу від держави, розповіла Mind бухгалтерка-експертка Nota Group Людмила Дідух.
Мені як мамі студентки теж довелось накопичити кошти на навчання, але я вчасно дізналась, що можна повернути частину витрат за навчання у вигляді податкової знижки, згідно зі статтею 166, п. 3.3 ПКУ.
На яку допомогу від держави можна розраховувати?
Перш ніж зважитися на податкову знижку, варто прикинути, що отримаємо в результаті. Зробити це нескладно.
Приклад: у 2021 році фізична особа сплатила за навчання дитини за 2020/2021 навчальний рік 27 400 грн. Згідно з довідкою від роботодавця, її зарплата за 2021 рік склала 108 000 грн. Сума утриманого ПДФО – 19 440 грн. Права на податкову соціальну пільгу (ПСП) немає.
У загальному випадку база оподаткування з урахуванням податкової знижки = зарплата – ПСП – сума дозволених до включення у знижку витрат.
У прикладі працівник не користувався пільгою. База оподаткування з урахуванням податкової знижки складе:
108 000 – 27 400 = 80 600 (грн).
Розраховуємо суму ПДФО до сплати в бюджет з урахуванням податкової знижки:
80 600 х 18 : 100 = 14 508 (грн),
де 18 – ставка ПДФО.
Сума ПДФО, яка може бути повернена з бюджету:
19 440 – 14 508 = 4932 (грн).
Вирішили, що всі умови влаштовують? Тоді йдемо далі.
Щоб отримати ці кошти, треба виконати багато вимог і правил, які наведу вам нижче, а потім розберемо детально і просто.
Хто має право на знижку?
Право на знижку ви маєте, якщо оплачуєте своє навчання та/або навчання члена сім’ї першого ступеня споріднення. Тобто у вас є право одночасно включити до податкової знижки як витрати на своє навчання, так і понесені вами витрати на навчання інших членів сім’ї першого ступеня споріднення.
Дуже важливо! Відшкодовуються витрати на оплату навчання у дошкільних, позашкільних закладах, закладах загальної середньої освіти, професійної (професійно-технічної) та вищої освіти. Витрати на гуртожиток не відшкодовуються.
Оформити податкову знижку можливо до 31 грудня року, наступного за звітним. У 2022 році подаємо документи за 2021 рік.
Згідно зі статтею 179 Податкового кодексу України в разі ухвалення компенсації за навчання кошти будуть переведені на ваш банківський рахунок протягом 60 днів після надходження пакета документів.
Також врахуйте вимоги :
Громадянство України та наявність РНОКПП (реєстраційного номера облікової картки платника податків).
Не бути приватним підприємцем (стаття 14, п. 1.170 ПКУ).
Розмір податкової знижки – 18% від вартості навчання. Сума податкової знижки не може перевищувати розмір сплаченого податку з доходів фізичних осіб (ПДФО).
Перелік документів, що подаються до Державної податкової служби за місцем вашої реєстрації:
Паспорт.
РНОКПП (реєстраційний номер облікової картки платника податків).
Декларація про майновий стан і доходи.
Довідка про заробітну плату.
Копія договору з навчальним закладом.
Копії квитанцій (чеків, платіжних доручень) за оплату навчання.
Документи, що підтверджують ступінь споріднення (якщо за навчання сплачують батьки, то потрібно надати свідоцтво про народження дитини; якщо на податкову знижку претендує чоловік або дружина – свідоцтво про шлюб).
Заява із зазначенням реквізитів рахунку для перерахування відшкодування.
Як все оформити на практиці?
А зараз розповім зі свого досвіду поетапно і доступно, як каже моя знайома – «людською мовою і в картинках», бо насправді не все так просто.
Отже, коли ваша дитина радіє що її мрії здійснилися і ви йдете оформляти документи до навчального закладу, треба правильно зробити декілька речей.
Договір надзвичайно важливий документ, і його правильне оформлення допоможе вам у поверненні коштів.
Передусім ви маєте вирішити для себе, на кого з працюючих батьків чи працюючого студента оформити договір. Пам’ятайте: працюючий не повинен бути приватним підприємцем!
У договорі мають бути прописані:
обов’язкові реквізити навчального закладу,
печатка і підписи,
реквізити одного з батьків чи студента,
сума оплати і за який період навчання, тобто раз на рік чи два рази на рік, та інше. Це важливо, бо податківці перевірятимуть кількість платіжок.
Платіжка – це другий надважливий документ для податківців, і тут має значення кожна деталь і кожна буква.
У полі «Платник»: вказується той хто вказаний в договорі.
Назва одержувача повинна співпадати з назвою навчального закладу, вказаному в договорі. В призначенні платежу вказуєте за типом: оплата за навчання (прізвище, ім'я студента), номер договору та факультет.
Кожен навчальний заклад повинен надати приклад платіжного доручення або папірець з реквізитами і правильним оформленням платіжки. Нічого зайвого краще не вказувати.
Довідка про заробітну плату. Довідку, знову ж таки, бере та особа, що зазначена в договорі.
Довідка за попередній рік повинна включати в себе дані про нарахований дохід, а також утриманий податок на прибуток і військовий збір з доходу та суму до виплати. Довідка повинна містити номер, дату, підпис директора і печатку організації, якщо така організація використовує печатку.
Ніби на цьому місці розібрались і видихнули, але далі йде незрозумілий нам документ «Декларація про майновий стан і доходи». Але нам до снаги розібратись й з цим.
Як оформити Декларацію про майновий стан і доходи?
Строки. Для того щоб скористатися податковою знижкою, треба її задекларувати, тобто заповнити і подати декларацію про майновий стан і доходи. Така декларація подається в поточному році за підсумками попереднього року.
Якщо ви звичайний громадянин і добровільно декларуєте доходи, щоб скористатися податковою знижкою за ПДФО, то треба встигнути подати декларацію за 2021 рік не пізніше 31 грудня 2022 року (п.п. 166.1.2 ПКУ). Тобто до кінця 2022 року можна задекларувати податкову знижку за витратами на навчання, понесеними в 2021 році. Витрати 2022 року декларуватимете в 2023 році.
Отже, декларацію заповнюємо перед подачею пакета документів до податкової. Щоб заповнити декларацію, я розклала на столі всі документи, адже для заповнення нам знадобиться і договір, і платіжки, і довідка, а також реквізити банківського рахунку.
Що писати у документі?
У декларації згадуємо про довідки про зарплату і доходи:
Надалі нам потрібно вказати суму, яка міститься в рядку 7 додатка Ф3, і тут багато людей думають «е-е... стоп, тут ще й додаток потрібно заповнити, ми так не домовлялись». Насправді нічого складного і кожен може це зробити.
Отже, переходимо до заповнення додатку Ф3:
Зараз, коли майже всі послуги надаються онлайн, декларацію і усі документи можна подати також онлайн. Є електронний кабінет платника податків фізичної особи, де спокійно можна сформувати декларацію та завантажити файли в ПДФ-форматі або звернутись до кваліфікованих спеціалістів.
Сподіваюсь, ця інформація стане в нагоді усім, хто вирішив здобути знання, незважаючи на ціну. Нехай мрії здійснюються і здобуті знання стануть у пригоді!
Джерело: mind.ua
Автор: Людмила Дідух, бухгалтерка-експертка Nota Group
12 Серпня 2022
Підтримати розвиток: як Верховна Рада спростила діяльність індустріальних парків
Нещодавно Верховна Рада підтримала відродження індустріальних парків (ІП) в Україні. 21 червня 2022 року було ухвалено за основу, а 15 липня 2022 року – підписано Президентом законопроєкти №5688 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо створення сприятливих умов для залучення масштабних інвестицій у промислове виробництво» та №5689 «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо створення сприятливих умов для залучення масштабних інвестицій у промислове виробництво» стосовно функціонування індустріальних парків. Вони вже набули чинності.
Актуальність ухвалення вищезазначених законопроєктів зумовлена необхідністю компенсації суттєвої втрати прибутків, що українська економіка зазнала ще за часів епідемії коронавірусу.
Саме тоді, у 2019 році, і були вперше зареєстровані у Верховній Раді України ці законопроєкти. А враховуючи стан економіки в Україні після повномасштабного вторгнення рф – необхідність у підтримці галузі зросла в рази.
У пояснювальних записках до законопроєктів зазначено, що чинне українське законодавство про індустріальні парки надає незначні переваги їх учасникам, явно недостатні для того, щоб вони змогли стати каталізатором розвитку вітчизняної економіки.
Наразі закон «Про індустріальні парки» серед стимулів передбачає лише цільове фінансування на безповоротній основі та надання безвідсоткових кредитів для облаштування ІП, а також звільнення учасників парків від пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Така підтримка є незначною порівняно з практиками інших країн світу щодо стимулювання промислового розвитку через індустріальні парки, серед яких найпередовішими є Туреччина, Польща, Чехія, Македонія, Китай і Південна Корея.
Окремих змін зазнала і сфера імпорту нового устаткування, що вводиться учасниками ІП, оскільки, на думку законотворців, без належного пакету стимулів, зокрема митних, вітчизняні індустріальні парки залишаються неконкурентоспроможними та не здатними залучати необхідні інвестиції.
Це є добрим сигналом, адже надає зелене світло на ввезення технологічних новинок до України, що дозволить прискорити не лише розвиток індустріальних парків, а й у цілому технологічний прогрес, що, безумовно, відобразиться на нашій країні.
Що передбачають законопроєкти?
звільнення учасників ІП від оподаткування податком на прибуток протягом 10 років за умови направлення отриманого прибутку на розвиток діяльності учасника ІП в межах ІП;
звільнення від оподаткування ПДВ та ввізним митом імпорту нового устаткування, що ввозиться учасниками ІП для власного використання у переробній промисловості або науково-дослідній діяльності в межах ІП;
можливість органів місцевого самоврядування запроваджувати пільги зі сплати податку на нерухоме майно, що знаходиться у власності учасників ІП на території ІП;
встановлення ставки земельного податку та орендної плати за землі державної та комунальної власності в розмірі меншому, ніж земельний податок (за рішенням органів місцевого самоврядування).
Кого звільнять від сплати податку на прибуток?
Основним та найочікуванішим є звільнення прибутку учасника такого парку, включеного до Реєстру ІП, від здійснення господарської діяльності у сферах:
переробної промисловості;
збирання, оброблення й видалення відходів;
відновлення матеріалів, крім захоронення відходів або науково-дослідної діяльності виключно на території (в межах) ІП від податку на прибуток підприємств протягом десяти послідовних років.
При цьому такі правила оподаткування застосовуваються лише до учасників ІП, що відповідають наступним критеріям:
учасник ІП здійснює господарську діяльність виключно на території і в межах такого парку;
не нараховує і не виплачує дивіденди (прирівняні до них платежі) на користь власників корпоративних прав.
Водночас визначено і перелік учасників ІП – юридичних осіб, на яких не розповсюджуються наведені особливості оподаткування – у статутному капіталі яких прямо або опосередковано є частка юридичної особи:
що є організатором азартних ігор;
що зареєстрована у офшорних зонах;
що зареєстрована згідно із законодавством держав, включених Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FAТF) до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом.
Встановлено, що сума вивільнених від оподаткування коштів направляється на розвиток діяльності учасника індустріального парку в межах індустріального парку не пізніше 31 грудня наступного календарного року.
У разі невикористання учасником згаданих заощаджених коштів на розвиток у наведений термін, такий платник податку втрачає право на застосування встановлених цим пунктом правил оподаткування з 1 січня року, наступного за роком, в якому мали бути використані ці кошти.
За всі інші попередні податкові (звітні) періоди звільнення від оподаткування і невикористання вивільнених коштів платник податку зобов’язаний подати уточнювальну (уточнювальні) податкову декларацію за цим податком, нарахувати та сплатити його, штрафні санкції та пеню.
Кому можна буде не платити ПДВ?
Другою найочікуванішою новелою є звільнення від ПДВ уведенного в дію учасниками ІП нового устаткування (обладнання) та комплектуючих до нього.
Проте, має зберігатись умова, що з дати виготовлення такого устаткування (обладнання) та комплектуючих до нього до дати їх ввезення в Україну пройшло не більше трьох років і вони не були у використанні.
Крім того, має зберігатись умова, що обладнання та комплектуючі є такими, що НЕ мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або державою-агресором щодо України.
Водночас передбачено, що: продаж такого устаткування (обладнання) та комплектуючих раніше, ніж через п’ять років з дати ввезення їх в Україну, чи у разі їх нецільового використання (у тому числі передання в користування іншим особам) раніше наведеного терміну, або втрата статусу учасника індустріального парку передбачають сплату податкового зобов'язання, від якого було звільнено. Крім того, потрібно буде сплатити також відповідну пеню.
Що передбачено для податку на нежитлову нерухомість?
Також надано можливість сільським, селищним, міським радам встановлювати пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об’єктів нежитлової нерухомості, що знаходяться на території ІП та перебувають у власності учасників ІП.
Крім того, органи місцевого самоврядування можуть встановлювати ставки земельного податку та орендну плату в розмірі, меншому за розмір земельного податку.
Кого звільнили від сплати мита?
Законопроєкт №5689, яким внесено зміни в Митний кодекс щодо створення сприятливих умов для залучення масштабних інвестицій у промислове виробництво, передбачає звільнення від мита нового устаткування (обладнання) та комплектуючих виробів при ввезенні їх в Україну учасниками ІП згідно з критеріями, визначеними попереднім законопроєктом №5688.
Так само як і в попередньому законопроєкті втрата статусу учасника ІП раніше п’яти років з дати ввезення в Україну в порядку, визначеному цією частиною, устаткування (обладнання) та комплектуючих виробів до нього, тягне за собою обов’язок зі сплати ввізного мита та пені у строки та порядку, визначені МКУ.
Чи полегшаться умови ведення бізнесу в межах ІП?
Незважаючи на те, що строк розгляду та прийняття законопроєктів сягнув без малого три роки, все ж з’являться надія, що такі новоприйняті нормативні акти матимуть вагомий вплив на розвиток індустріальних парків України. У свою чергу це вплине на підтримку економіки та на подальшій зріст конкурентоспроможності нашої країни серед інших провідних держав.
Звичайно, на це піде певний час та прикладні результати ми зможемо побачити лише згодом, але податкові та митні пільги можуть стати рушійною силою у подальшому розвитку, який зараз є таким необхідним для нашої країни.
Автор: Ганна Жакот, провідний юрист аутсорсингової компанії Nota Group.
Джерело: mind.ua
4 Серпня 2022
Військовий облік: обов’язок чи добра воля жінок
Повномасштабне вторгнення росії в Україну – чи як тепер його все частіше й частіше називають Велика визвольна війна – наклало гіркий відбиток на кожного: чоловіків, жінок, дитей.
Слово «війна» жіночого роду. Проте споконвіку, головний тягар відповідальності за захист країни від ворога брали на себе чоловіки. Жінки ж забезпечували тил, зрештою виховували майбутнє покоління. З часу останньої великої війни на наших теренах – Другої світової війни – минуло 77 років, але загальний контекст не змінився: жінки займаються волонтерською діяльністю, ходять на роботу, підтримують життєво важливий стратегічний ресурс – економіку, жінки оберігають дітей. Але жінки також взяли до рук зброю і пішли нарівні з чоловіками захищати наші кордони. Бо таким був їхній вибір.
За даними Міністерства оборони, у ЗСУ служать понад 38 000 жінок, 7000 із них пішли в армію після початку повномасштабної війни. Також є цивільні жінки, які в Збройних Силах працюють. Тобто загалом у ЗСУ понад 50 000 жінок. Як уточнюють у Міноборони: Україна має один із найбільших показників кількості жінок у Збройних Силах серед країн – членів НАТО.
Чи є виправданим обов’язкове взяття на військовий облік жінок?
За ст. 17 Конституції України, захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. А оборона покладається на Збройні Сили України.
За Законом України «Про військовий обов’язок і військову службу», жінки, які мають спеціальність та (або) професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю та придатні до проходження військової служби за станом здоров’я та віком, беруться на військовий облік військовозобов’язаних.
На виконання цієї норми Міністерство оборони України розробило, затвердило, а потім змінювало й скорочувало відповідний Перелік спеціальностей та/або професій, після одержання яких жінки беруться на військовий облік військовозобов’язаних.
Чинна редакція Переліку містить 14 спеціальностей і 7 професій, після одержання яких жінки мають братися на облік. Увесь процес взяття на облік має стартувати 1 жовтня 2022 року. Та навіть зараз він викликає багато запитань, обростає міфами й гостро резонує в суспільстві.
У середині липня 2022 року Генштаб заявив, що жінок на облік братимуть лише за їхньою згодою. У тексті повідомлення йдеться про те, що Головним управлінням персоналу Генерального штабу ЗСУ опрацьовано пропозиції щодо взяття жінок на військовий облік військовозобов’язаних лише за їхньою згодою.
Також пропонується розпочати проведення заходів із включення жінок до військового обліку не раніше ніж через місяць після завершення особливого періоду в державі.
Що означатиме статус «військовозобов'язаної»?
Проте видихати з полегшенням жінкам, які проти того, аби їх брали на військовий облік, рано. Адже в профільному законі йдеться про те, що жінки, які перебувають на військовому обліку, можуть бути призвані на військову службу чи залучені для виконання робіт із забезпечення оборони держави у воєнний час.
У мирний час жінки можуть бути прийняті на військову службу та службу у військовому резерві тільки в добровільному порядку (за контрактом). І виконуватимуть військовий обов’язок на рівних засадах із чоловіками (за деякими винятками).
Це передбачає прийняття в добровільному порядку (за контрактом) і призов на військову службу, проходження військової служби, проходження служби у військовому резерві, виконання військового обов’язку в запасі та дотримання правил військового обліку.
Тобто, за законом (що має вищу юридичну силу за наказ), про добру волю жінок йдеться лише в контексті мирного часу. Будь-якого підтвердження у вигляді офіційного роз’яснення Міноборони про те, що жінки визначених професій можуть добровільно брати на себе військові зобов’язання, наразі немає.
Проте немає і впевненості в тому, що списки жінок із затребуваними армією спеціальностями потраплятимуть до територіальних центрів комплектації і без їхнього відома – через заклади освіти, у яких вони навчаються, або через роботу, де вони працюють.
В Україні наразі не встановлено окремої процедури взяття на військовий облік жінок, тому, найімовірніше, до них застосовуватимуться ті самі правила, які існують для чоловіків.
У Генштабі ЗСУ наголошують, що взяття на військовий облік військовозобов’язаних жінок не означає мобілізацію. Та й черговість призову залишається під питанням – очевидно, що Міноборони керуватиметься поточними потребами в жінках, які мають ту чи іншу спеціальність.
Законодавство не передбачає розмежування поняття «військовозобов’язаний» за статтю, тож на жінок, які стануть на облік у військкоматі поширюватимуться ті самі обов’язки та обмеження, що й на чоловіків. Отже, таким жінкам, серед іншого, заборонятиметься виїжджати за межі країни.
Хто зможе отримати відстрочку від призову?
Водночас, Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» передбачає, що жінки можуть отримати відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації. Зокрема, йдеться про такі категорії:
заброньовані на період мобілізації та на воєнний час;
особи з інвалідністю або тимчасово непридатні до військової служби за станом здоров’я відповідно до висновку військово-лікарської комісії;
жінки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років;
жінки, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років;
жінки, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;
жінки, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи або інші хвороби, визначені законом;
жінки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;
жінки, які на утриманні яких перебувають діти-сироти або діти, позбавлені батьківського піклування, віком до 18 років;
які постійно доглядають за хворим чоловіком, дитиною, а також батьками, своїми або чоловіка, які потребують постійного догляду;
які мають чоловіка із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків чоловіка із числа осіб з інвалідністю I чи II групи;
опікуни особи з інвалідністю, визнаної судом недієздатною;
жінки, які мають неповнолітню дитину (дітей) і чоловіка, який проходить військову службу;
народні депутати України, депутати Верховної Ради АРК;
працівниці органів військового управління, військових частин, підприємств, установ та організацій Міністерства оборони України, ЗСУ, інших правоохоронних органів;
здобувачі професійної, фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;
наукові та науково-педагогічні працівники закладів вищої і фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь;
жінки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення АТО.
Як бути з материнським обов'язком та правами дитини?
Крім того, не слід забувати про міжнародні зобов’язання України стосовно захисту прав дітей.
За Конвенцією ООН про права дитини, Україна зобов’язалася поважати і забезпечувати всі права, передбачені конвенцією за кожною дитиною, яка перебуває в межах їхньої юрисдикції, без будь-якої дискримінації незалежно від раси, кольору шкіри, статі, мови, релігії, політичних або інших переконань, національного, етнічного або соціального походження, майнового стану, стану здоров'я.
За конвенцією, Україна зобов'язана вживати всіх можливих заходів із метою забезпечення захисту дітей, яких торкається збройний конфлікт, та догляду за ними.
Після початку повномасштабного вторгнення, тисячі жінок знайшли прихисток від війни для своїх дітей за кордоном.
Чи буде виправданим для мети цієї конвенції, коли одні мами будуть вимушені йти у військкомат, а інші зможуть продовжувати виконувати свої материнські обов’язки?
Зрозуміло, що в умовах, коли лінія фронту з активними бойовими діями розтягнулася на сотні кілометрів і коли наш північний сусід провокативно брязкає зброєю на кордоні, забезпечити «чисту» юридичну техніку документа – задача із зірочкою.
Є цілком природним і те, що документи з-під пера Міноборони потребують уточнень, виправлень чи змін.
Країна живе в стані безпрецедентних викликів, і передбачити абсолютно всі майбутні виклики, які виникнуть із реалізацією тієї чи іншої норми – дуже складно. Головне, що військове командування країни дослухається до свого народу й адекватно реагує на резонансні норми.
Тож з огляду на обставини, вважаємо, що до жовтня мають бути прийняті належні зміни до законодавства та підзаконних нормативних актів, які дозволятимуть жінкам добровільно ставати на облік військовозобов’язаних.
Автор: Тетяна Андріанова, генеральна директорка «Октава Капітал», керуюча партнерка Nota Group, голова комітету гендерної політики Національної асоціації адвокатів України
Джерело: mind.ua
29 Липня 2022
Стамбульська конвенція: порятунок від засилля насилля у сім’ї
Європу, «вільну від насильства стосовно жінок», уявити складно, особливо, коли в серці цієї Європи триває кровопролитна війна уже п’ятий місяць. Але саме такою високою метою керувалися договірні держави у процесі підготовки та відкриття для підписання у Стамбулі Конвенції Ради Європи про запобігання насильству стосовно жінок і домашньому насильству та боротьбу із цими явищами (далі – Стамбульська конвенція). Розробка такого документа стало своєрідною революцією. Адже це фактично перший міжнародний акт, що стосувався саме насильства проти жінок, посилював кримінальну відповідальність за ґендерно зумовлене насильство та передбачав багато превентивних заходів.
Україна залишила свій підпис під Стамбульською конвенцією ще 2011 року. А потім їй знадобилося 11 років, аби її ратифікувати. 2 липня 2022 року Закон про ратифікацію Конвенції набув чинності.
Верховна Рада України ратифікувала цей документ під ворожі вибухи ракет і канонади артилерійського вогню росії, від якого щодня гинуть мирні жінки, чоловіки і діти. І попри те, що на порядку денного усіх державних інституцій найпершим пунктом стоїть убезпечення Народу України від насилля, спровокованого війною, – ратифікація стала важливим і символічним кроком України у бік європейських цінностей. Україна остаточно й безповоротно визначилася зі своїми моральними орієнтирами, збільшуючи ментальну прірву з північно-східними сусідами усе далі й далі…
Готовий плацдарм
Теза про те, що Стамбульська конвенція захищає жінок від домашнього насильства – є правильною, але не повною. Передусім вона захищає жінок й дівчат, адже вони піддаються більшому ризикові насильства саме за ґендерною ознакою. Окрім того, вона захищає дітей, які також часто стають жертвами насильства у сім’ї, навіть коли є лише свідками такого насильства. А ще вона захищає чоловіків, які також можуть піддаватися насильству у сім’ї.
Важливо зауважити, що ратифікація Стамбульської конвенції Україною не стала екстраординарним заходом у відповідь на отримання статусу кандидата на членство ЄС. Ратифікація цього акту була передбачена Угодою про асоціацію з ЄС. За планом заходів із виконання Угоди, ратифікація мала завершитися ще 2020 року. Проте тоді увагою уряду та законодавця цілковито заволоділа глобальна криза у сфері охорони здоров’я – коронавірус.
Тим часом Україна добре виконала «домашнє завдання» та в багатьох аспектах адаптувала національне законодавство під вимоги Стамбульської конвенції. Це саме той випадок, коли національна правова система була готовою до нових європейських стандартів, а ратифікація стала символічною крапкою у цьому процесі. Хоча, об’єктивно кажучи, робота щодо захисту жертв ґендерно зумовленого насильства лише починається.
У чому ж полягає ця «домашня робота»? Ключовим актом, який відповідав духу та меті Конвенції Ради Європи, підписаної у Стамбулі, став Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству». Він набув чинності у січні 2018 року та був направлений на гармонізацію національного законодавства у сфері протидії домашньому насильству та насильству стосовно жінок з європейським.
Цим фундаментальним Законом внесені зміни в кодекси та інші закони України. Наприклад, у межах адміністративного реагування з’явилася можливість направляти кривдників на проходження спеціальної програми. У ЦПК України з’явився інститут видачі обмежувального припису щодо особи, яка постраждала від домашнього насильства або насильства за ознакою статі. Такий припис забороняє кривднику наближатися до жертви.
Рік по тому інститут «обмежувальних заходів» в інтересах жертви домашнього насильства появився і в кримінальному законодавстві. Власне, удосконалення кримінального і кримінального процесуального кодексів відповідно до норм Стамбульської конвенції – це другий важливий етап гармонізації. Він відбувся у січні 2019 року. В основному, ці зміни стосувалися криміналізації домашнього насильства, примушування до шлюбу та відповідальності за невиконання обмежувальних заходів або обмежувальних приписів та непроходження програми для кривдників. Окрім того, була запроваджена концепція «добровільної згоди» на статеві зносини та розмежовано зґвалтування з іншими формами сексуального насильства.
Авжеж, ухвалені законодавчі зміни не зняли питання захисту жертв насильства з порядку денного суспільного контексту. Авжеж, уточнень і покращень потребують ще чимало нормативних положень кодексів і законів. Та й збільшення кількості заяв в правоохоронні органи щодо домашнього насильства – той факт, з яким також слід рахуватися, впроваджуючи нові механізми реагування. Проте слід чітко розуміти, що ратифікація Стамбульської конвенції – це риска, після якої немає вороття.
Що далі?
Україні доведеться пройти ще чималий шлях для того, аби виконати усі вимоги Стамбульської конвенції. І ці зміни більше стосуються соціального поля, аніж законодавчого. І ось лише деякі із них:
По-перше, дієві механізми оскарження. Жертви насильства мають володіти інформацію та доступом до регіональних і міжнародних індивідуальних (колективних) механізмів скарг.
По-друге, служби підтримки. Спеціальні служби підтримки жінок мають бути створені у достатній кількості та бути доступними не лише жінкам-жертвам домашнього насильства, а й їхнім дітям.
По-третє, притулки. Такі притулки мають бути легкодоступними, створені у достатній кількості з тим, аби розмістити постраждалих жінок та їхніх дітей. Притулки мають бути обладнані засобами для надання допомоги (психологічної, медичної).
По-четверте, гаряча лінія 24/7. Цілодобові безоплатні телефонні лінії мають надавати консультації усім жертвам із дотриманням конфіденційності та анонімності. Компетентні оператори повинні консультувати щодо усіх форм насильства – фізичного сексуального, психологічного чи економічного.
По-п’яте, консультативні центри для допомоги жертвам зґвалтування. Тут йдеться про створення легкодоступних центрів допомоги жертвам зґвалтування або сексуального насильства в достатній кількості для забезпечення медичної та судово-медичної експертизи, підтримки у випадку травм і надання консультацій жертвам.
Україні не треба створювати усю інфраструктуру «з нуля»; частина із переліченого у нас вже діє, проте діє у недостатній кількості, аби забезпечити потреби усіх жінок та дівчат, які потерпають від насильства. Кожна жінка, кожна дівчина має почуватися і бути захищено. А в разі, коли непоправне трапиться – вона має знати, де може знайти прихисток, безпечний острівець.
Крім того, переосмислення і адаптації потребують освітні матеріали, посібники і підручники, які підвищуватимуть культуру поведінки населення, починаючи від малого. Удосконалення потребують механізмизахисту жертв і покарання злочинців.
Переглянути треба гендерні політики у національних компаніях, адже захист жінок від насильства має бути всеосяжним та комплексним, поширюватися на всі сфери суспільних взаємовідносин.
Та головне, нам слід побороти ще чимало гендерних стереотипів і упереджень, які досі існують в українському суспільстві.
Прості правила рятують
Але треба бути реалістами. Створення усіх механізмів соціального характеру, як того вимагає Стамбульська конвенція, потребує чималого фінансування. Сьогодні усі зусилля країни направлені на те, щоб принаймні вберегти життя жінок та дітей, убезпечити їхні домівки від ворожих ракет. Тож повноцінна адаптаційна кампанія вимог цього міжнародного акту може розпочатися уже після перемоги України у війні.
Війна спровокувала іншу проблему, яка досі нам була невідомою. Рятуючись від війни, покинули свої домівки й вирушили за кордон сотні тисяч жінок, дітей та літніх людей. Статус тимчасово переміщеної особи чи біженця хоч і передбачає певні соціальні гарантії (у кожної країни цей соціальний пакет свій), водночас провокує велику кількість безпекових загроз. І чи не найбільший ризик – попастися на гачок торговців людей, стати жертвою фізичного або сексуального насильства.
За кордоном українцям слід бути вкрай пильними та дотримуватися деяких простих правил, які можуть упередити непоправне:
Не пересуватися наодинці, а лише разом із надійними людьми
Користуватися офіційними каналами для пошуку житла чи перевезення
З обережністю ставитися до пропозицій незнайомців стосовно допомоги житла, транспортування чи працевлаштування, особливо, якщо така робота підходить лише молодим дівчам чи жінкам
Регулярно підтримувати контакти з рідними чи друзями, оперативно повідомляти їх про зміну місця проживання чи перебування
Не довіряти особисті документи підозрілим людям; сканувати чи сфотографувати усі важливі особисті документи та відправити їх на особисту електронну скриньку
У разі потрапляння у небезпечну ситуацію – телефонувати місцевим екстреним службам та звертатися в посольство України
Стамбульська конвенція стала революцією. Її ратифікація стала знаковим і довгоочікуваним кроком України на шляху до повноцінного членства в європейській сім’ї та констатації ціннісних орієнтирів. Але особиста безпека – це передусім справа кожного з нас. Не нехтуйте сигналами тривоги – навіть, якщо ці тривожні маячки заблимали у вашій сім’ї.
Автор: Тетяна Андріанова, керуючий партнер Nota Group.
Джерело: eba.com.ua
25 Липня 2022
Чи не занадто? Або як Верховна Рада спростила оформлення трудового договору
Верховна Рада України 19 липня 2022 року ухвалила в другому читанні закон, яким вносяться зміни до трудового законодавства. Останні мають забезпечити можливість оформлення трудових відносин за спрощеною процедурою. Ще з 2019 року в експертному середовищі точаться дискусії щодо доцільності впровадження таких змін і ризиків для працівників та роботодавців. Mind продовжує досліджувати законопроєкти, за якими, зокрема, можуть критися ризики для бізнесу. Провідний юрисконсульт консалтингової компанії Nota Group Олександр Слободянюк проаналізував для Mind законопроєкт №5371 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого і середнього підприємництва та зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність».
Номер і дата реєстрації: 5371 від 13.04.2021.
Автори: Третьякова Г. М. та група народних депутатів.
Етап: закон прийнято, готується на підпис.
Мета законопроєкту: спрощення регулювання трудових відносин у сфері малого та середнього підприємництва й зменшення адміністративного навантаження на підприємницьку діяльність. А саме:
зменшення бюрократичного навантаження на роботодавців, спрощення регулювання праці, скорочення зайвих бюрократичних процедур у сфері трудових відносин;
створення передумов для зниження рівня «тіньової» зайнятості завдяки збільшенню економічної привабливості і розширенню офіційної зайнятості;
формування сприятливих умов для діяльності і розвитку суб’єктів малого та середнього підприємництва.
Чинність закону. Звертаємо окрему увагу, згідно з врахованими пропозиціями, поданими до другого читання, щодо набрання чинності та дії Закону в цілому, визначено, що закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та діє протягом дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», і втрачає чинність із дня припинення або скасування воєнного стану.
Зміни, які пропонується внести законопроєктом №5371.
Документом передбачається внести зміни й доповнення до таких законодавчих актів: Кодексу законів про працю України, Закону «Про охорону праці», Закону «Про відпустки», Закону «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Пропоновані зміни до Кодексу законів про працю України:
Запроваджується спрощений режим регулювання трудових відносин, який застосовуватиметься до трудових відносин, що виникають між працівником і роботодавцем, який є суб'єктом малого або середнього підприємництва відповідно до закону із середньою кількістю працівників за звітний період (календарний рік) не більше 250 осіб; або між роботодавцем та працівником, розмір заробітної плати якого за місяць становить понад вісім розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом.
Спрощений режим може застосовуватися у відносинах між працівниками та роботодавцями виключно на добровільних засадах. Такий режим передбачає можливість встановлення індивідуальних умов праці працівника безпосередньо в трудовому договорі.
Визначається механізм та особливості застосування спрощеного режиму регулювання трудових відносин.
Доповнюється перелік підстав щодо встановлення недійсності умов трудових договорів, які погіршують становище працівників, зокрема, забороняється примушувати працівника до укладення трудового договору, який містить умови, щодо яких між працівником та роботодавцем не досягнуто взаємної згоди.
Аналізованим законом визначено, що в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин, визначеного главою ІІІ-Б цього Кодексу, трудовий договір є основним засобом регулювання трудових відносин працівників та роботодавців (власниками приватних підприємств), у яких кількість працівників або рівень оплати праці відповідає критеріям, встановленим Кодексом. У разі застосування спрощеного режиму регулювання трудових відносин, за взаємною згодою сторін, у трудовому договорі можуть визначатися додаткові права, обов’язки й відповідальність сторін, умови матеріального забезпечення та організації праці працівника, умови припинення або дострокового розірвання договору.
Передбачається, що вимоги щодо ведення документації з кадрових питань, ухвалення локальних нормативних актів та організаційно-розпорядчої документації, у тому числі щодо режиму робочого часу та часу відпочинку, відпусток, а також інших документів із питань, що врегульовані трудовим договором, не поширюються на роботодавців, які застосовують спрощений режим. А також встановлюється обов’язок щодо ведення обліку трудової діяльності працівника в електронній формі, подання звітності стосовно персоналу до державних органів покладається на роботодавця.
Визначаються особливості надання щорічних оплачуваних відпусток і відпусток без збереження заробітної плати в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин.
Важливою особливістю є впровадження обов’язку виплати заробітної плати працівникам за весь час щорічної відпустки до початку відпустки, якщо інше не передбачено трудовим або колективним договором.
Встановлюється, що спрощений режим регулювання трудових відносин не поширюються на трудові відносини, що виникають між працівниками та роботодавцями, які є юридичними особами публічного права.
Визначаються істотні умови трудового договору в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин:
місце роботи (із зазначенням структурного підрозділу) або іншого місця роботи, якщо виконання трудового завдання або функціональних обов’язків працівника здійснюється на умовах дистанційної роботи;
дата набрання чинності трудовим договором, а в разі укладення трудового договору на визначений строк – строк дії договору та умови його поновлення;
обов'язки працівника;
умови оплати праці (у тому числі розмір тарифної ставки або окладу (посадового окладу), доплати, премії, надбавки, заохочувальні та компенсаційні виплати, оплата роботи в нічний і надурочний час, у святкові, неробочі та вихідні дні);
режим роботи, тривалість робочого часу та відпочинку, роботи в нічний і надурочний час;
тривалість основної щорічної відпустки, порядок її надання відповідно до законодавства, надання щорічних додаткових відпусток (розміри їх оплати);
гарантії і компенсації за роботу зі шкідливими та/або небезпечними умовами праці, у разі наявності на робочому місці працівника відповідних умов, із зазначенням їх характеристик;
умови праці;
строки повідомлення про розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця;
порядок і форма обміну інформацією між роботодавцем та працівником;
порядок і строки повідомлення працівника про зміну істотних умов праці (у разі їх погіршення). Про зміну істотних умов праці працівник повинен бути повідомлений не пізніше строку, визначеного ст. 32 цього Кодексу;
умови та порядок внесення змін до трудового договору, а також порядок і форма інформування про зміну трудових відносин;
умови нерозголошення комерційної таємниці, забезпечення захисту інтелектуальної власності і використання об’єктів авторського права (у разі їх використання або створення в процесі трудової діяльності) та відповідальність за їх порушення;
умови виникнення та порядок врегулювання конфлікту інтересів.
компенсаційна виплата працівнику в разі розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця;
відповідальність роботодавця за порушення строків виплати заробітної плати, що передбачає визначення в трудовому договорі розміру компенсації (у процентному відношенні до розміру заробітної плати (тарифної ставки або окладу (посадового окладу), яка сплачується роботодавцем працівнику за кожний день затримки виплати заробітної плати.
Визначається порядок укладення трудового договору в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин:
трудовий договір укладається в письмовій формі державною мовою у двох примірниках (по одному примірнику для кожної із сторін);
за згодою між працівником і роботодавцем трудовий договір може бути укладений у формі електронного документа відповідно до Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг».
Встановлюються строки та періодичність виплати заробітної плати в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин:
Визначається, що заробітна плата виплачується у строки, визначені трудовим договором, але не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує шістнадцяти календарних днів.
Визначається порядок припинення трудового договору в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин, в тому числі припинення трудового договору з ініціативи роботодавця з виплатою компенсації працівнику, та надається право роботодавцю шляхом підписання додаткової угоди розірвати трудовий договір або надсилання працівнику у спосіб, визначений трудовим договором, або рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення офіційного повідомлення про розірвання трудового договору.
У разі надсилання працівнику повідомлення про розірвання трудового договору засобами поштового зв’язку, трудовий договір вважається розірваним із наступного робочого дня після дати вручення працівнику офіційного повідомлення роботодавця про розірвання трудового договору або через сім календарних днів із дня надходження поштового відправлення роботодавця в поштове відділення за адресою працівника.
Розірвання трудового договору з ініціативи роботодавця з підстав, не передбачених цим Кодексом, здійснюється з обґрунтуванням (зазначенням) причин такого розірвання та з наданням працівнику компенсаційної виплати в розмірі та у порядку, визначених трудовим договором, але не менше:
половини мінімальної заробітної плати – якщо сума періодів роботи працівника в цього роботодавця становить не більше 30 днів;
мінімальної заробітної плати – якщо сума періодів роботи працівника в цього роботодавця становить понад 30 днів;
трьох мінімальних заробітних плат – якщо сума періодів роботи працівника в цього роботодавця становить понад один рік;
п'яти мінімальних заробітних плат – якщо сума періодів роботи працівника в цього роботодавця становить понад два роки.
Причому застосовується розмір мінімальної заробітної плати, встановлений законом на день розірвання трудового договору.
Пропоновані зміни до Закону України «Про охорону праці»
Уточнюється порядок реалізації права на охорону праці під час укладання трудового договору в умовах застосування спрощеного режиму регулювання трудових відносин, передбаченого Кодексом законів про працю України.
Пропоновані зміни до Закон України «Про відпустки»
Визначається, що в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин відпустки надаються в порядку, визначеному цим Законом, з урахуванням особливостей, передбачених главою ІІІ-Б Кодексу законів про працю України.
Пропоновані зміни до Закону «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»
Уточнюється порядок здійснення окремих повноважень виборним органом первинної профспілкової організації в умовах спрощеного режиму регулювання трудових відносин.
Висновки
З огляду на все наведене вище до підпису головою Верховної Ради України та Президентом й опублікування офіційної остаточної редакції Закону, варто враховувати всі зміни та доповнення до тексту Закону, подані в підтриманих пропозиціях до другого читання, зокрема й застереження щодо обмеженої дії Закону в умовах воєнного стану.
Також варто нагадати, що українські профспілки виступали категорично проти ухвалення цього законопроєкту, мотивуючи це тем, що він значно обмежує основні конституційні трудові права та призведе до нав'язування працівникам невигідних умов у трудовому договорі, укладеному за спрощеною процедурою.
Проте з боку бізнесу цей законопроєкт, навпаки, має підтримку, оскільки він дає можливість працівникам та роботодавцям гнучкіше змінювати умови співпраці, зменшувати адміністративні витрати.
Автор: Олександр Слободянюк, провідний юрисконсульт Nota Group
Джерело: mind.ua
22 Липня 2022
Nota Group безоплатно консультує захисників України
Головнокомандувач Збройних сил України ініціював створення волонтерського руху Адвокати ЗСУ. Головне завдання руху – юридична підтримка захисників України.
До цього проєкту долучилися адвокати-волонтери Nota Group, які надають безоплатну кваліфіковану юридичну допомогу військовослужбовцям та членам їхніх родин. Зокрема, адвокати Nota Group консультують з усіх кадрових, сімейних, цивільних питань, надають експертну допомогу в тлумаченні законодавства про військову службу, підготовку, мобілізацію та інше.
Право на безоплатну правову допомогу мають військовослужбовці ЗСУ, бійці ТрО та ДФТГ, а також їхні близькі родичі.
Як отримати безоплатну правову допомогу: https://pravo-ua.com
20 Липня 2022
Вийти за межі: які податки пропонує Ірландія для бізнесу та переселенців
Війна змусила українців виборювати своє життя та свободу, на які зазіхають російські терористи. Громадяни вимушені або переїжджати у більш спокійні регіони України, або полишати країну на час військових дій. Так само й підприємці шукають кращої долі або в західних областях країни та переносять туди власний бізнес, або намагаються вийти за межі кордонів і налагодити діяльність в європейських країнах. Останнє передбачає і сплату податків у країні перебування. Які податкові зобов'язання передбачені в Ірландії як для фізичних осіб, так і для підприємців, розповіла Mind бухгалтерка-експертка Nota Group Людмила Дідух, яка зараз перебуває в цій країні.
Які податки в інших європейських країнах і куди можна пернести бізнес, Mind розповідав у матеріалі «Знайти краще: яку країну Європи обрати для релокейту бізнесу».
Ірландія – країна, яка досить лояльна до мігрантів і навіть запрошують мігрувати та працювати на благо ірландської економіки.
Ірландія – аграрно-індустріальна країна, основні галузі – це сільське господарство, машинобудування, чорна металургія, текстильна, харчова, хімічна, фармацевтична, скляна, нафтопереробна, гірнича (видобуток торфу, поліметалічних руд та ін.) промисловість, комп’ютерна індустрія, туризм тощо.
Роботи вистачає всім, тут дуже цінують і поважають людей, що працюють. В Ірландії навіть прибиральниці приїжджають на роботу на позашляховиках, бо їхня праця добре оплачується, .
У середньому заробіток становить 10,50 євро за годину, роботодавець цінить час який він вам оплачує, тому вимагає максимальної віддачі. І будьте готові, що за вами стежитимуть і оцінять якість. Зарплата виплачується щотижня, рідко раз на два тижні. Перед тим роботодавець зобов'язаний надіслати Payslip – це звіт про робочий час та оплату згідно з робочими годинами та податки, які вираховуються із зарплати.
Яке оподаткування передбачене для фізичних осіб?
Загалом усі доходи оподатковуються. Сума податку на прибуток, USC та PRSI, які ви платите, залежить від суми доходу, який ви заробляєте, ваших податкових кредитів та вашої групи податкових ставок.
Для однієї особи дохід до 707,69 євро на тиждень оподатковується за стандартною ставкою податку, яка наразі становить 20%. Ставка податку в розмірі 40% застосовуватиметься до будь-якого доходу, який вище 707,69 євро на тиждень.
Вам автоматично будуть надані податкові пільги в розмірі 65,39 євро на тиждень. Ця сума може бути використана для зменшення суми податку, яку ви повинні сплатити. Ви можете претендувати на додаткові податкові пільги. Їх можна отримати в інтернеті через myAccount.
Універсальна соціальна виплата (USC) вираховується з вашого доходу на додаток до податку на прибуток. Сума USC, яку ви будете платити, залежить від того, скільки ви заробляєте на тиждень. Наприклад, USC стягується в розмірі 0,5% із перших 231 євро, які ви заробляєте на тиждень. Ставка USC збільшується після цього залежно від того, скільки ви заробляєте (див. приклад нижче).
Соціальне страхування пов'язане з оплатою (PRSI) стягується на додаток до USC і податку на прибуток. Сума вирахуваних PRSI залежить від вашого класу PRSI.
Приклад: Нещодавно Людмила прибула в Ірландію з України. Вона має PPSN і тільки почала працювати на роботодавця в роздрібній промисловості, заробляючи 350 євро на тиждень. Щотижневий податок на прибуток Людмили, відрахування USC та PRSI розраховуються так:
Опис
Прибуток
Податок
Всі відрахування
Щотижневий дохід (тобто заробітна плата)
€350
-
-
Дохід до €707,69 з податком у 20% (€350 x 20%)
-
€70
-
Вирахування: щотижневий податковий кредит
-
€65,39
-
Податок до сплати
-
€4,61
€4,61
USC
Дохід, що підлягає USC
€350
-
-
Перші €231 щотижневого доходу – 0,5%
-
€1,15
-
Баланс €119 (€350 – €231) – 2%
-
€2,38
-
Всього USC
-
€3,53
€3,53
PRSI
Дохід що підлягає PRSI (Клас AO – 0%)
€350
€0,00
€0,00
Всього відрахувань (€4,61 + €3,53)
-
-
€8,14
(Розрахунок податку Людмили)
Щотижнева заробітна плата, яку Людмила забере додому, становить 341,86 євро (350 євро – 8,14 євро).
Але, щоб отримувати щотижневий кредит, потрібно спочатку зареєструватися на сайті податковій інспекції account.mygovid.ie – онлайн і заповнити всі свої дані, а також дані роботодавця.
Як оподатковується власний бізнес?
Хочете розпочати бізнес чи відкрити підприємство? Якщо ви зареєстровані в кабінеті платника податків як фізична особа, то ви зможете легко зареєструватися онлайн як організація.
Після цього вам направлять лист з інструкціями і кодом доступу, що дозволить завершити успішну реєстрацію. Далі ви вже вважаєтеся платником податків, який самостійно оцінюється. Це означає, що ви повинні сплатити попередній податок за рік до 31 жовтня.
Попередній податок – це ваша оцінка податку на прибуток, соціального страхування, пов'язаного з оплатою (PRSI) та універсального соціального збору (USC), які ви зобов'язані сплатити на дохід, що заробили за податковий рік. Вам не потрібно платити попередній податок протягом першого року, коли ви є платником податків, але ви можете це зробити, оскільки в такому разі сума податку, яку вам потрібно сплатити наступного року, зменшиться.
Ви також повинні подавати декларацію з податку на прибуток щороку. Кінцевий термін подання самостійної податкової декларації з податку на прибуток за 2022 рік – 31 жовтня 2023 року. Якщо ви наймаєте інших для роботи у вашому бізнесі, вам потрібно зареєструватися як роботодавець.
Вам, як роботодавцю, доведеться відняти з валової заробітної плати вашого працівника:
податок на прибуток (IT);
соціальне страхування, пов'язане з оплатою праці (PRSI);
універсальну соціальну сплату (USC).
У день (або раніше) перед тим, як ви здійснюєте платіж своєму співробітнику, ви зобов'язані повідомити про заробітну плату та всі відрахування з неї в податкову.
Залежно від сектору, у якому працює ваш бізнес, ви можете бути обкладені податками, що утримуються.
Податок на додану вартість також існує в Ірландії, і його ставка 23%. ПДВ стягується з продажу більшої частини товарів і послуг. Він стягується на різних рівнях.
Як відбувається електронне звітування?
Система РОС дозволяє здійснювати електронне декларування та сплату різних податків та зборів (21 вид) у зручний час (24 години на добу) і в зручному місці всім своїм клієнтам та їхнім агентам. РОС – це повністю інтегрована інтернет-система.
РОС пропонує надійний захищений цілодобовий доступ із використанням інфраструктури громадських ключів для аутентифікації, конфіденційності, безвідмовності та прозорості. Послуга електронного декларування й електронної сплати дозволяє уникнути канцелярських помилок, пропонуючи прості для користувачів форми з вбудованими інструментами оцінки та калькуляторами.
Вона забезпечує миттєве повідомлення про операції, швидку обробку декларацій і видачу нарахувань, рахунків тощо до захищеної вхідної скриньки користувача.
Клієнти або їхні агенти можуть побачити деталі свого податкового рахунку в режимі онлайн, це, зокрема, заповнені декларації, або ті, що належить заповнити, здійснені платежи, відшкодування та винагороди та деталі щодо сплати податків.
Для полегшення використання електронних підписів було впроваджене відповідне законодавство, що передбачає затвердження осіб, які мають право передавати інформацію у затверджений спосіб, тобто використовуючи РОС.
Серед країн Європейського Союзу Ірландія має найнижчі податки з доходів корпорацій і найнижчий середній податок із компаній, при цьому посідає 6-те місце серед країн OECD-28 за часткою податкових надходжень у ВВП (31%).
Тобто була розроблена надзвичайно ефективна податкова система – за невисоких податкових ставок прибуток підприємств зростає настільки, що надходження до державного бюджету перевищують відповідні суми в країн із набагато вищими податковими ставками.
Приємно було проживати в Ірландії і вивчати цю країну, її звичаї та людей.
Автор: Людмила Дідух, бухгалтерка-експертка Nota Group.
Джерело: mind.ua
14 Липня 2022
Нові правила: як допомогти адаптуватись новому співробітнику в команді
У стані постійного стресу, в якому ми живемо з 24 лютого, працевлаштування, знайомство з новими людьми та адаптація стали набагато складнішими. Тому процесу онбордингу (знайомство нового працівника з командою, робочими процесами й адаптація до них) необхідно приділяти ще більше уваги. Які інструменти варто використовувати, аби допомогти новачкам швидко і комфортно влитися в колектив, та на що потрібно звертати увагу розповіла Mind директорка департаменту кадрового супроводу та HR компанії Nota Group Яна Декусар.
Як підготуватись до появи нових співробітників у команді?
Створіть заздалегідь документ, в якому будуть зазначені зони відповідальності за адаптацію серед наявного персоналу. У ньому ви попередньо прописуєте ролі: хто зустрічає співробітника, хто займається оформленням доступів, хто купує йому комп'ютер, хто повинен обладнати його робоче місце тощо. Ролі можуть розподілятися серед кадровиків, офіс-менеджерів, ейчарів або рекрутерів.
Ви повинні продумати до дрібниць перший день вашого новачка. Таким чином, ви не тільки подбаєте про нього, але й почнете формувати бренд компанії як відповідального роботодавця.
Навіщо я рекомендую вам прописати ці пункти? Якщо є офіційний документ – краще контролюється відповідальність.
Навіщо потрібні корпоративні чати?
Зазвичай у компаніях, де працюють 20+, 50+ працівників, уже є інформаційні платформи, де люди між собою спілкуються. Якщо ж ні, то для початку створіть групу в месенджері, де буде висвітлений кожен співробітник. Дуже важливо, щоб у компанії була присутня платформа для комунікацій. Платформа, де будуть відображатись усі співробітники, їхні фотографії та посади, а також схемою зображена структура компанії.
Якщо так склалося, що у вас відсутній майданчик для комунікацій, то ейчару варто створити «Welcome-презентацію», де буде зрозуміло і тезово висвітлено: «хто ми», структура компанії та коротка інформація про кожного.
Також, щоб у голові вашого співробітника сформувалася повна картина про місце його нової роботи, обов’язково пропишіть традиції та цінності, які притаманні корпоративній культурі вашої компанії. Це не має бути 150 пунктів на 20 слайдах, вам потрібно згадати ключові з них (наприклад, «ми в компанії сортуємо сміття»).
Це все потрібно продемонструвати співробітникові на першій-другій зустрічі, аби він зрозумів, до кого і з яким питанням можна звернутися. Єдиний мінус у тому, що коли у вашій компанії відбуватимуться кадрові зміни, презентацію потрібно буде редагувати.
Чому потрібно озвучувати роль нового співробітника в команді?
Створення важливості співробітника в очах його колег також є однією з ключових завдань адаптації. Для цього ейчару або керівнику необхідно написати лист-вітання для всіх працівників компанії. Наприклад: «Шановні колеги! У нас в команді новий співробітник Олег, Junior Logistics Specialist, який має досвід роботи 2,5 року. Він займатиметься організацією пасажирських перевезень, чим полегшить нашу роботу. Прохання всім відгукнутися Олегу та допомагати йому у процесі адаптації».
Аналогічно запросіть на зустріч людей, до яких ваш новий співробітник матиме пряме відношення, і проговоріть, наприклад: «Знайомтесь, це – Олег, і він нам дуже потрібен. Ми його шукали понад три місяці, і наше завдання – його адаптувати».
Таким чином на підсвідомому рівні співробітники розумітимуть цінність цієї людини і те, як важко вона дісталася компанії.
Навіщо новому співробітнику куратор?
Увесь успіх адаптації залежить від людини, яка буде поряд протягом усього випробувального терміну. Це має бути той, хто зможе відповісти на запитання співробітника, який прийшов у компанію: керівник, рекрутер, ейчар чи колега за посадою.
За даними дослідження диджитал-ресурсу Fit Small Business, 70% співробітників дуже зацікавлені в роботі, коли у них є ініціативний керівник/куратор.
У протилежному випадку співробітник буде в «самостійному плаванні», не матиме підтримки, і, як наслідок, через 1,5–2 місяці зрозуміє, що знаходиться не на своєму місці. Зазвичай саме за цей час співробітник уже чітко усвідомлює, наскільки це «його компанія» .
Якщо куратор повністю не зацікавлений у новому співробітникові або ж після проходження випробувального терміну працівник не зовсім адаптувався, необхідно негайно залучити нового куратора та подовжити випробувальний термін співробітника. Також своєрідним сигналом для змін є неоднозначний зворотний зв'язок куратора впродовж випробувального терміну співробітника.
У моїй практиці траплялися кейси, коли ми робили заміну. Розкажу на прикладі бухгалтерії: приходить нова співробітниця, вона має одного куратора впродовж періоду адаптації. На етапі оцінки результатів ми сумніваємося у проходженні її випробувального терміну, тому подовжуємо його і назначаємо нового куратора. Як наслідок, співробітниця починає по-іншому працювати.
Варто пам’ятати, що впродовж випробувального терміну все формується на взаємовідносинах та людському факторі.
Чому потрібно забезпечити зворотний зв'язок із командою?
Керівник напрямку, ейчар чи рекрутер повинен систематично «знімати» зворотний зв'язок від куратора. І так само від самого співробітника: в неформальній обстановці за чашкою чаю/кави цікавитися: чи все йому зрозуміло, чи комфортно йому.
Коли ви матимете зворотний зв'язок від обох, вам буде простіше з’ясувати, з якими проблемами стикається співробітник та які є недоліки з боку тих, хто за нього відповідає, адже серед головних завдань підприємства – адаптувати та включити у роботу співробітника.
По закінченні випробувального терміну я радила б HR–спеціалістам мати документальне підтвердження (анкету-відгук), яке б засвідчувало зворотний зв’язок у призмі «керівник – співробітник» та «співробітник – компанія».
Навіщо організовувати курси та семінари?
Як правило, бюджети на новачків не закладаються, але для всіх компаній, що працюють за скриптами, необхідно мати внутрішнього тренера, який навчатиме співробітників.
Цей «тренінг» необхідний як вступний курс, новий співробітник без нього просто не зможе працювати. Наприклад, через те, що у сфері продажів, кол-центрах і т. д. велика плинність кадрів, щоб не витрачати багато ресурсів, внутрішньому тренеру/ментору простіше відразу навчити команду з 10–20 людей, яким він розповість коротко про компанію, чим вона займається, якими товарами/послугами торгує і ознайомить всіх зі скриптами.
Так само я радила б один раз попрацювати і записати якісний навчальний ролик як вступний курс, який замість «ментора» допомагатиме співробітникам ознайомитися зі специфікою їхньої роботи.
Серед транснаціональних компаній більшість перерахованих вище інструментів вже автоматизуються за допомогою чат-ботів. Завдяки ним компанії заощаджують безліч ресурсів, а вся інформація, яка є необхідною для співробітників, зібрана в одній системі. Реалізовувати адаптацію буде простіше, можливо, це стане в пригоді малому та середньому бізнесам.
Пам’ятайте, що, не звертаючи увагу на «комфорт» свого співробітника, ви не лише можете втратити його назавжди, але й зазнати значних фінансових втрат, оскільки заміна кожного працівника коштує близько 30% його річного доходу. Авжеж, неможливо заздалегідь передбачити або ж уникнути деяких випадків плинності кадрів, але із власного досвіду скажу: гарно структурована програма – запорука ефективного та успішного процесу адаптації співробітника.
Автори: Яна Декусар, директор департаменту кадрового супроводу та HR Nota Group.
Джерело: mind.ua